InfoNu.nl > Eten en Drinken > Bier en wijn > Seefbier zet Antwerpen wat sterker op de bierkaart

Seefbier zet Antwerpen wat sterker op de bierkaart

Seefbier, een stukje Antwerpse biernostalgie, lang verloren gewaand voor het grote publiek, is onder impuls van Meesterbrouwer Johan Van Dijck terug tot leven gewekt.

De naam

Seefbier is de naam van een Belgisch bier gebrouwen door de Antwerpse Brouw Compagnie. Het bier had een rijke traditie in het Antwerpse die teruggaat tot 1820. De Antwerpse wijk 'Seefhoek', een beruchte uitgaansbuurt begin 20ste eeuw, dankt zijn naam aan de vele cafe's die er het toenmalige 'Seef' serveerden. Deze wijk staat tot op de dag van vandaag bekend als een verarmde volksbuurt, wat het Seefbier meteen ook een imago van 'volksbier' meegeeft.

De teloorgang

Ondanks het vroege succes ondervond het Seefbier hoe langer hoe meer concurrentie van de 'grote' commercieel gebrouwen bieren. Onmachtig het tij te kunnen keren, verdween het eens zo roemrijke bier rond 1930 van het toneel. Uiteindelijk zou het meer dan 80 jaar duren voor de Antwerpenaar weer zou kunnen proeven van deze godendrank.

Dat het bier zolang verborgen is gebleven voor jongere generaties had vooral te maken met de geheimdoenerij die veel brouwers behielden rond hun receptuur. Men ging er dan ook lang van uit dat, samen met de brouwerij, ook het recept van dit bier verloren was gegaan.

De wederopstanding

Johan Van Dijck, toen aan de slag bij brouwerij Duvel Moortgat, kent de verhalen over dit bier en besluit op zoek te gaan naar het aloude recept. Een zoektocht die hem langsheen rusthuizen en stadsarchieven brengt en die uiteindelijk uitmondt bij een oud familiearchief. In een vermemeld schriftje op zolder vindt hij uiteindelijk de receptuur van het Seefbier.

De belangrijkste stap was gezet, maar om van recept naar brouwsel te geraken, moet er op dat moment nog een hele weg afgelegd worden. De huidige brouwmethodes verschillen immers zéér sterk van de manier waarop het bier in zijn glorieperiode werd gebrouwen. Er moet bovendien ook rekening gehouden worden met de smaak van bierdrinkers van nu. Uiteindelijk slaagt Johan er in om, met de hulp van wetenschappers van de KU Leuven, het bier te reconstrueren.

Zo geschiedde het dus dat het Seefbier sinds 9 maart 2012 weer verkocht wordt.

Uniek bier

Het Seefbier betreft een donkerblond, ietwat troebel bier wat geschonken wordt in een 33cl glas. Het bier heeft een minder bittere smaak dan een reguliere pils en wordt gekenmerkt door de kruidige, medicijnachtige nasmaak die het geeft in de mond. Het alcoholpercentage omvat 6.5%. Het Seefbier wordt o.a. gebrouwen uit gerst, tarwe, haver en boekweit. Vooral door dit laatste ingrediënt onderscheidt dit bier zich van de anderen.

Opmerkelijk is ook de schenkwijze, waarbij 3/4 van het flesje meteen in het glas wordt geschonken, men een paar keer met het flesje draait en tot slot het laatste kwart uitgiet. Dit met de bedoeling om ook het aanwezige gist in de fles mee uit te schenken.

Internationale erkenning

Ondertussen zet het bier zijn opmars verder en krijgt het stilaan ook internationale erkenning. Zo won het Seefbier in 2013 zowel goud op de World Beer cup als op de World Beer Awards.
© 2014 - 2019 Beerschot, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
De Koninck, ideaal terrasbiertjeDe Koninck, ideaal terrasbiertjeEen bolleke is voor Antwerpenaren de lekkerste dorstlesser. Dit heerlijke biertje is ook verkrijgbaar in de drie variëte…
Delirium TremensDelirium Tremens. Voor het grootste gros waarschijnlijk een onbekend bier, maar voor de kenners een heerlijk en tevens z…
Bier van HoegaardenBier van HoegaardenHoegaarden is een Belgisch biermerk. Het bier wordt gemaakt door Brouwerij De Kluis, en is genoemd naar de plaats waar d…
Duvel, een hemels biertjeAls je door België rijdt op weg naar Brussel, dan zie je bij het plaatsje Breendonk op een groot gebouw staan :"Ssst....…
Bronnen en referenties
  • Wikipedia
  • www.seef.be

Reageer op het artikel "Seefbier zet Antwerpen wat sterker op de bierkaart"

Infoteur: Beerschot
Gepubliceerd: 18-03-2014
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Bier en wijn
Schrijf mee!