InfoNu.nl > Eten en Drinken > Bier en wijn > Delirium Tremens

Delirium Tremens

Delirium Tremens. Voor het grootste gros waarschijnlijk een onbekend bier, maar voor de kenners een heerlijk en tevens zwaar Belgisch bier. Ook wordt het in de volksmond ook wel "roze olifantjes bier" genoemd. Wat is dit voor bier en waar komt het vandaan?

De Oorsprong van het Bier

Delirium Tremens is een bier wat gebrouwen wordt in het Belgische Melle. Dit is een klein plaatsje dat zich bevindt onder de rook van de stad Gent in Oost-Vlaanderen. Hier bevindt zich de Huyghe-brouwerij dat door Léon Huyghe in 1906 werd opgericht. Huyghe nam toen de voormalige Appelhoek-brouwerij over die al eeuwen oud is.

In de loop van de tijd heeft het bedrijf diverse ontwikkelingen en verbouwingen meegemaakt. Zo werd in 1913 de mouterij vervangen door een bottelarij en 15 jaar later werd het bedrijf grondig verbouwd. In de 30 jaren daarna volgden nog een aantal uitbreidingen, totdat in 1985 werd besloten de brouwerij op te splitsen. Zo werden de activiteiten van het brouwen dus gescheiden van de café-keten. Dit was een slimme zet, want daardoor werd het commercieel gezien een groot succes met dit bedrijf. Tot op heden is het bedrijf nog steeds in handen van afstammelingen van Léon Huyghe.

Het assortiment van de brouwerij is groot en flink gegroeid. Door het opkopen van gesloten en failliete brouwerijen groeide hun portfolio. Mede door het imiteren van andere bieren die succesvol zijn heeft het bedrijf onderhand zo'n 60 verschillende bieren in het assortiment.

Kenmerken van het Bier

Het beroemdste bier van deze brouwerij is wel de Delirium Tremens. Het kwam voor het eerst op de markt in 1989. Dit bier, in stenen fles, wordt in de volksmond ook wel "roze olifantjes bier" genoemd. Dit is ontstaan, doordat op het etiket een roze olifant is geplaatst en ook op het glas staat vol met roze olifanten. Volgens kenners schijnt dat ze gaan bewegen bij het genoeg drinken van dit Belgische wonder. Delirium Tremens is een goud-amberkleurig bier en licht troebel. Het bevat 9% alcohol en de smaak van dit bier is apart. Het heeft een ietwat pittig karakter wat verkregen is door het gebruik van veel hop en de 3 verschillende soorten gist. Daardoor is de nasmaak te omschrijven als een droge, bittere smaak. Naast de Tremens van Delirium bestaan er nog een aantal soorten. De Delirium Noel is een seizoensversie van de brouwerij en de Delirium Nocturnum is de donkere variant van de Tremens.

Door de stenen fles en het uiterst vrolijke etiket is dit een mooi bier van een brouwerij met een mooie, rijke geschiedenis. Het is over het algemeen te verkrijgen bij elke slijterij. En wilt u een keer met de visite wat bijzonders op tafel zetten... pak dan eens een Delirium Tremens!
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Boek: Bieren van de Wereld; David Kenning

Reageer op het artikel "Delirium Tremens"

Infoteur: Martinq79
Gepubliceerd: 26-01-2009
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Bier en wijn
Schrijf mee!