Nieuw Hopus bier uit België

Hopus is de fusie van het woord hop en opus (werk in het latijn). De Belgische familiebrouwerij uit Waals-Brabant Lefebvre heeft met dit bier een excellent "opus" gecomponeerd. Er worden veel nieuwe bieren op de markt gebracht, maar dit biertje verdient echt een bijzondere vermelding. Absoluut een aanrader voor de echte bierliefhebber.

Nieuw bier met stevige hopsmaak

Aan het begin van 2009 werd het Hopus bier voorgesteld. Het komt van de Belgische familiebrouwerij uit Waals-Brabant Lefebvre en gelukkig zorgen dergelijke familiale brouwerijen er voor dat de traditie van een goed bier bewaard blijft. Ze hebben niet de mogelijkheid om dure marketingcampagnes op te zetten om het bier in de kijker te zetten maar met dit excellente nieuwe bier met stevige hopsmaak zorgt de mond aan mond reclame wel voor het gewenste succes.

Vijf verschillende hopsoorten

Het hoge kelkvormige glas met het aparte proefglaasje voor de gistbodem geven al aan dat het hier een bier voor fijnproevers betreft. Bij de bereiding zijn maar liefst vijf verschillende soorten hop gebruikt uit Europa's beste streken en van de beste kwaliteit. Het is een bier van hoge gisting met een alcoholgraad van 8,5 en hergist op de fles. Het aroma is uiteraard heel hoppig en het heeft een droge afdronk. Een unieke combinatie van bitterheid en geur.

Brouwerij Lefebvre

De familiale brouwerij Lefebvre werd opgericht in 1876. Jules Lefebvre, jachtwachter, landbouwer, herbergier en moutbewerker huldigde in dat jaar zijn nieuwe brouwerij in. Ze ligt in de Zennevallei op het grondgebied van Quenast (Waals Brabant). In de omgeving van de naburige purpersteengroeven worden herbergen geopend waar de talrijke steenhouwers die door hun hard labeur makkelijk een droge keel kregen, hun dorst konden komen lessen. Brouwer Paul-Emile Lefebvre, ondertussen de 6de generatie, drinkt al lang graag Belgische bittere bieren zoals Orval en hij wou met Hopus een bier creëren met dat kenmerkende hopkarakter.

Bijzonder bierglas en speciaal gistglaasje

Een plezant detail voor de horeca is het kleine gistglaasje dat bij elk speciaal Hopus bierglas wordt geleverd. Bierkenners weten dat bij een bier met hergisting op de fles onderaan een gistbezinksel zit. Als het heldere deel van het bier in het hoge kelkglas is geschonken kan je dan de gistbodem in het kleine gistglaasje doen. Je kan dit dan apart proeven of kiezen om het bij de laatste slok in het glas te gieten. Een bier om echt van te genieten.

Straf blond en bitter

De reclame slogan "Straf, blond en bitter" is voor voor Nederland misschien wat ongewoon. "Straf" is een woord dat in het Vlaamse dialect gebruikt word in plaats van "sterk" in de figuurlijke betekenis, het is absoluut geen straf om dit bier te proeven... Het bier is krachtig van smaak en de vijf hopsoorten zorgen voor een heerlijk aroma. Een bier met liefde gebrouwen, letterlijk zelfs want de brouwer testte het uit onder een andere naam (Cuvée des Mariés) bij zijn trouwfeest. De gasten op het feest waren heel enthousiast en brouwer Paul-Emile zag dat het goed was om verder te gaan met Hopus.
© 2009 - 2020 Guillermo, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Nieuw Hopus bier uit België"

Reactie

Gerda Valgaerts, 04-02-2013 12:43 #1
Heel heel lekker biertje, ik heb allang een grote fles staan. Kan het vervallen? Reactie infoteur, 26-04-2013
Dag Gerda,

Een bier zoals Hopus kan net zoals elk ander bier vervallen. De producenten zijn verplicht om er een vervaldatum op te zetten.
Maar een bier zoals Hopus met nagisting in de fles, wordt eigenlijk nog lekkerder als het wat langer in goede omstandigheden bewaard is (koele kelder bijv.).
Anderzijds moet je ook niet overdrijven, het is niet zoals wijn die jarenlang kan bewaren.
Ik zou zeggen opdrinken binnen het jaar na aankoop.

Met vriendelijke groet,
Wim (Guillermo)

Infoteur: Guillermo
Gepubliceerd: 03-10-2009
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Bier en wijn
Reacties: 1
Schrijf mee!