InfoNu.nl > Eten en Drinken > Bier en wijn > Is bier gezond? Voordelen van bier drinken met mate

Is bier gezond? Voordelen van bier drinken met mate

Is bier gezond? Voordelen van bier drinken met mate Wat smaakt er op een zonnige zomerdag beter dan een frisse pint bier? In bier proef je de natuurlijke smaak van sommige bestanddelen als gerst en hop. Matig bierverbruik biedt heelwat voordelen voor de gezondheid. Matige bierconsumptie vermindert de kans op hart-en vaatziekten, verlaagt de bloeddruk en vermindert de kans op diabetes van het type II. Het bestanddeel hop zorgt dan weer voor een kalmerende werking. Bovendien beschikt deze gerstedrank over de nuttige vitamine B. Wat zijn nog zoal de voordelen van bier drinken met mate voor de gezondheid?

Bestanddelen van bier

Bier bevat heel wat gezonde ingrediënten zoals water, gist, gekiemde gerst, hop, vitamine B en mineralen.

Hop

Vooral hop levert bepaalde gezondheidsvoordelen op. Sinds mensenheugenis wordt er aan hop een kalmerende werking toegeschreven. Veel wetenschappers gaan ervan uit dat deze rustgevende werking vooral toe te schrijven is aan de essentiële hopolie. Hop bevat ook flavonoïden: dat zijn stoffen van plantaardige oorsprong die de werking van het vrouwelijke hormoon oestrogeen nabootsen. Aan deze fyto-oestrogenen worden allerlei gunstige effecten toegeschreven. Zo gaat men ervan uit dat deze stoffen beschermen tegen kanker en hart-en vaatziekten en de menopauzeklachten kunnen verminderen.

Vitamine B

Bier bestaat voor 90% uit water en bevat geen vet. Verder zijn er weinig eiwitten in bier te vinden en maar een kleine hoeveelheid suiker. De calorie-aanvoer van een pilsje bedraagt ongeveer de helft van de calorieën in een glas frisdrank. Bier met een hoger alcoholgehalte bevat trouwens meer calorieën dan een pilsje. De gist die tijdens het brouwproces aan het bier wordt toegevoegd, zorgt voor de aanmaak van vitamine B. Van deze vitamine blijft een groot deel in het eindproduct van het bier aanwezig. Als je bier met mate drinkt, dan kan je je dagelijkse behoefte aan vitamine B op deze manier aanvullen. Bij een relatief hoog alcoholgebruik daarentegen stijgt ook de behoefte aan vitamine B.

Mineralen

Ook vind je in bier mineralen en sporenelementen zoals ijzer, chroom, koper, silicium en kalium. Sporenelementen zijn mineralen waarvan we er slechts heel weinig nodig hebben. Natrium is dan weer heel beperkt in bier, wat ook een goeie zaak is.

Bier drinken met mate: voordelen

Hart- en vaatziekten

Het drinken van af en toe een biertje vermindert de kans op hart-en vaatziekten. Talloze studies hebben dit al aangetoond. Wetenschappers zoeken de verklaring hiervoor in de invloed van bier op het cholesterolgehalte. Matig biergebruik zou de HDL-cholesterol, d.i. de "goede" cholesterol, met 5 à 10% doen toenemen.

Bloedklonters

Bovendien heeft matig biergebruik een gunstig effect tegen bloedklonters. Een matige consumptie van bier zou de stof fibrinogeen verminderen. Dat is de stof die de vorming van bloedklonters in de hand werkt. Bloedklonters kunnen leiden tot trombose en afsluiting van de kransslagaders.

Bloeddruk

Matige bierconsumptie krijgt ook positieve effecten toegeschreven op het vlak van de bloeddruk. Het zou de bloeddruk verlagen en dit zou het duidelijkst zijn bij oudere personen.

Diabetes type II

Ook zou het matig gebruik van bier kunnen leiden tot een verminderde kans op diabetes type II, met andere woorden de ouderdomsdiabetes. Matige drinkers zouden 30% minder risico lopen op ouderdomsdiabetes. Bovendien zouden mensen met ouderdomsdiabetes minder kans lopen om te overlijden aan hart-en vaatziekten.

Bier gezond?

Factoren

Het hangt van allerlei dingen af of een matig biergebruik een positief effect heeft op je gezondheid. Je leeftijd, je eventuele aandoeningen of ziektes en je geslacht zijn hierbij van belang. Vrouwen zijn bijvoorbeeld gevoeliger voor alcoholgebruik dan mannen. Ook mensen met een verzwakte weerstand kunnen makkelijker negatieve gevolgen ondervinden van alcoholgebruik.

Per dag

Hoeveel glazen bier per dag wordt beschouwd als gezond hangt af van de richtlijnen voor alcoholgebruik die per land zijn opgesteld. In Nederland past men een strengere richtlijn voor het drinken van alcohol toe dan in de meeste Europese landen. Doorgaans wordt in Europa vrouwen aangeraden om maximum één glas alcohol per dag te gebruiken, en mannen maximum 2 glazen per dag. Maar in Nederland worden de twee geslachten gelijkgesteld op het vlak van de aanbeveling voor alcohol, namelijk maximum één glas alcohol per dag. Wil je genieten van de voordelen van bier voor de gezondheid, dan houd je je dus het best aan de bescheiden hoeveelheid van één biertje per dag.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Wat zit er in bierWat zit er in bierWat zit er eigenlijk allemaal in bier? Is bier bijvoorbeeld ook gezond? Een koud biertje op een warme dag is voor veel m…
Is alcoholvrij bier gezond?Is alcoholvrij bier gezond?Van een gewoon biertje met alcohol weten we over het algemeen dat het ongezond is, maar hoe zit dit eigenlijk met alcoho…
Bierbuik, oorzaak en wegtrainenBierbuik, oorzaak en wegtrainenEen bierbuik ontstaat door bier drinken. Soms. Een bierbuik kan ook ontstaan door overmatig eten en te weinig bewegen, m…
De Hougaerdse Das, een fris en kruidig biertjeDe Hougaerdse Das, een fris en kruidig biertjeOoit had Hoegaarden 35 brouwerijen op 2000 inwoners. Dit 1000 jaar oude dorpje is nu wereldbekend om het heerlijke bier…
Bronnen en referenties
  • http://www.menshealth.nl/Gezondheid/9-redenen-waarom-bier-drinken-gezond-voor-je-is
  • http://www.kennisinstituutbier.nl/content/feiten-fabels (bronnen geraadpleegd op 02/04/2017).

Reageer op het artikel "Is bier gezond? Voordelen van bier drinken met mate"

Reacties

Wonoman, 06-12-2013 08:36 #2
Dit lijkt mij wel een hele positieve benadering, is deze wel realistisch? Heb net gelezen dat de bierbuik veroorzaakt wordt door het drinken van bier (vetopslag in de buik). Vetopslag is niet gezond, dat weet iedereen. Reactie infoteur, 06-12-2013
Hallo Wonoman,

De voordelen van bier zijn inderdaad opgenoemd vanuit een benadering van gezondheid, met name het drinken met mate. Bier is op zich een gezond product op basis van natuurlijke ingrediënten; het is vooral de overdrijving in het gebruik die zorgt voor problemen, zoals bijvoorbeeld het bierbuikje.

Vriendelijke groet,
Verdanov

Waterman, 07-01-2010 01:40 #1
Nou zeg moeten wij nu allemaal bierdrinkers worden?Er zit toch veel gist in bier?En als nou gist beperking hebt in je voeding, hoe doe je dan?

Infoteur: Verdanov
Laatste update: 02-04-2017
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Bier en wijn
Special: Alcoholverslaving stoppen
Reacties: 2
Schrijf mee!