InfoNu.nl > Eten en Drinken > Bier en wijn > Wat zit er in bier

Wat zit er in bier

Wat zit er in bier Wat zit er eigenlijk allemaal in bier? Is bier bijvoorbeeld ook gezond? Een koud biertje op een warme dag is voor veel mensen een ware traktatie. Maar er zitten ook allerlei goede stoffen in bier, die het drinken ervan heel erg geoorloofd maken. Mits met mate natuurlijk. Wat zit er allemaal in bier? En welke van die stoffen in bier zijn goed voor de mens? Alles over wat er in bier zit.

Bier: gekiemde gerst, hop, gist, water, mineralen en vitamines

Bier bestaat uit gekiemde gerst, hop, gist en water. Ook zitten er veel mineralen en vitamines in bier. Omdat er veel magnesium in een pintje zit helpt het ook nog eens tegen hartaandoeningen en nier- en galstenen. In bier zit verder weinig zout en ook weinig vet. Het bevat geen cholesterol. Ook zitten er weinig foute suikers in de drank. Wie op de lijn let moet weten dat er in een glas bier 85 kCal zitten. Bruin bier bevat overigens maar 70 Kcal per glas en Light bier maar 50 Kcal.

Bier is ook gezond

Door bier te drinken heeft iemand 30 tot 40 procent minder kans op een hartinfarct. Dit komt omdat de drank het DHL cholesterol, dat ook wel goed cholesterol wordt genoemd laat stijgen in het bloed. Voorwaarde is dan wel dat er matig bier gedronken wordt, want het gerstenat doet ook de bloeddruk omhoog schieten als er veel van gedronken wordt. En dat is weer slecht voor hart- en bloedvaten. Richtlijn is dat dit gebeurt als iemand 7 tot 13 glazen per week drinkt. Dit is ook afhankelijk van iemands gezondheid, genetische aanleg en gewicht.

Hop slaapverwekkend en hormonen

In bier zit ook hop. Dit kruid heeft een rustgevende werking. Het bevat verder vrouwelijke hormonen.
Hop is een plant die verwant is aan cannabis en heeft dus ook eigenschappen die de softdrugs ook hebben. Mensen merken dat niet als ze het drinken, maar wetenschappers zijn wel bezig om te kijken of ze de voordelen van hop in bier ook voor medicinale doeleinden kunnen gebruiken.

Wat zit er in een glas bier:

  • 194 gram water
  • 8 gram ethanol of te wel alcohol
  • 6 gram koolhydraten
  • 0,021 mg vitamine B1 dat ook wel thiamine wordt genoemd. Iemand met een tekort aan B1 is moe, snel geïrriteerd en rusteloos
  • 0,093 mcg vitamine B6 dat ook wel pyridoxine wordt genoemd. Helpt het lichaam van het opnemen van eiwitten en herstel van spieren.
  • 1,613 mg vitamine B3 deze vitamine zorgt er voor dat het gehalte cholesterol in het bloed daalt. Mensen met hooikoorts kunnen er ook profijt van hebben, want het schijnt te helpen bij het tegengaan van deze aandoening
  • 0,206 mg vitamine B5 of pantotheenzuur vermindert stress. Ook helpt het vermoeidheid verhelpen en verlaagt het eveneens het cholesterol in het bloed
  • 21 mcg vitamine B11 of te wel foliumzuur. Is belangrijk voor de stofwisseling en helpt bij de vorming van rode bloedlichamen. Ook helpt het de lever goed te werken.
  • 0,07 mcg vitamine B12. Deze vitamine zorgt voor de aanmaak van beenmerg en rode bloedlichamen.
  • 89 mg Kalium. Helpt bij het voorkomen van beroertes en maakt de spierfunctie beter. Ook zorgt het ervoor dat calcium wordt uitgespoeld door het uit te plassen.
  • 21 mg magnesium. Zorgt voor stevige botten
  • 0,10 mg ijzer. Zorgt ervoor dat de zuurstof goed door de bloedcellen kan stromen. Ook belangrijk voor het leveren van langdurige lichamelijk inspanning
  • 4,3 mcg seleen. Antioxidant dat er voor zorgt dat vrije radicalen minder kans krijgen om schade aan het lichaam aan te richten
  • 0,07 mg zink. Voor gezonde huid, haar en nagels. Tevens goed voor de weerstand
  • 18 mg calcium. Deze stof is nodig voor sterke botten. Kan ook hoge bloeddruk voorkomen. Beschermt tegen dikke darm kanker
Gerelateerde artikelen
Is bier gezond? Voordelen van bier drinken met mateIs bier gezond? Voordelen van bier drinken met mateWat smaakt er op een zonnige zomerdag beter dan een frisse pint bier? In bier proef je de natuurlijke smaak van sommige…
Bier, de gezonde dorstlesserIn de Middeleeuwen beschouwde de grote geneesheer Paracelsus bier als een remedie met wonderbaarlijke uitwerkingen. In d…
Bier een alcoholhoudende drankBier een alcoholhoudende drankBier is een alcoholhoudende drank gemaakt van water, mout, hop en gist. Bier is een van de populairste dranken en het wo…
Bier en NederlandNederland behoort tot één van de landen waar veel bier gedronken wordt. Van jong tot oud genieten de Nederlanders van ee…
Bronnen en referenties
  • Men's Health

Reageer op het artikel "Wat zit er in bier"

Reactie

Kruize, 22-02-2015 02:46 #1
Ik heb vaak in de avond last van een enorme kriebel in mijn linker been.
Drink ik een half liter bier dan is het over. Hoe komt dit? Reactie infoteur, 21-03-2015
Ik heb geen enkel idee. Misschien maakt het bier dat u rustiger wordt. Of de vitamine B die er in zit.

Infoteur: Singalees
Laatste update: 20-11-2014
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Bier en wijn
Reacties: 1
Schrijf mee!