InfoNu.nl > Eten en Drinken > Bier en wijn > Chimay: de Abdij, het bier en de kaas

Chimay: de Abdij, het bier en de kaas

Chimay is een merk van sterkere bieren, en heeft vier verschillende bieren op de markt. De rode, blauwe, witte en dorée Chimay. Elk hebben ze hun eigen specifieke smaak en alcohol percentage. Naast bier wordt er in de abdij ook nog kaas geproduceerd. Het klooster bevindt zich in de gemeente Chimay, hiermee dragen alle producten ook de naam Chimay

De Abdij

De abdij bevindt zich te scourmont nabij Chimay, dit is in het zuiden van Henegouwen. In 1850 arriveerden de eerst Monniken in het klooster. Zij bouwden een boerderij, een brouwerij en een kaasmakerij, waardoor de regionale economie een grote boost kreeg. Bier werd er pas van 1862 gebrouwen en was enkel verkrijgbaar in 75cl flessen. Tijdens Wereld Oorlog 1 moest de brouwerij zijn deuren sluiten, de Duitsers hadden de koperen brouwketels in beslag genomen. Ook tijdens Wereld Oorlog 2 werd er niet gebrouwd. De monniken waren verdreven door de Duitse troepen macht, die de abdij opeiste als kazerne. Na de oorlog moest men volledig terug van nul beginnen. Het was pater Theodore die de basis legde voor alle Chimay's die men nu nog kent.
In 1948 wordt de rode Chimay gebrouwd en verkocht, dat zelfde jaar wordt ook de blauwe Chimay gebrouwd. Het zal nog wel zes jaar duren voor deze echt op de markt verschijnt. In 1966 verschijnt de witte Chimay op de markt ook wel de tripel. In 2006 komt de laatste van de vier bieren op de markt De Chimay dorée een licht biertje van 4.6%.

De bieren

Rode Chimay

De rode Chimay is de oudste van de vier Chimay bieren. Het bier heeft een koperkleurige kleur en heeft een zijdezachte smaak met een lichte bittere noot. Het bier bevat een alcoholpercentage van 7% en wordt best geserveerd op kelder temperatuur (11°-12°). Het schuim is vrij romig en stevig waardoor een mooie kraag ontstaat. Het is te koop in flessen van 33 cl en van 75 cl.
Dit bier kan men ook best niet langer als een jaar bewaren.

Blauwe Chimay

Dit is een donker bier met een krachtig aroma, de smaak is vrij complex en wordt met de jaren beter. Oorspronkelijk was dit een kerstbier, maar na enige tijd werd het toch op de markt gebracht. Het heeft de geur van gist gecombineerd met een lichte bloemen toets. Dit bier wordt net zoals de rode het best geserveerd op kelder temperatuur. Dit bier is in tegenstelling tot de andere bieren verkrijgbaar in flessen van 33 cl, 75 cl, 1.5 l en 3 liter. De kraag is vrij stevig en heeft een crème kleur, en is met zijn 9% alcohol het zwaarste bier in het gamma.

Witte Chimay

Dit bier wordt ook wel tripel genoemd, de Benjamin van de abdij. Het bier heeft een goudgele kleur met een fijn en sneeuwachtige kraag. Een combinatie van hop en gist met een iet wat bitter smaak. Dit bier kan het best bij een temperatuur van 6°-8° graden geserveerd worden. Dit bier bestaat in 33 cl en 75 cl.

Chimay dorée

Dit bier werd gebrouwen als verteerbaar bier waardoor het slecht 4.6% alcohol bevat. Het smaakpalet leunt ondanks de lage alcohol toch dicht aan bij dat van andere trappisten. Oorspronkelijk was dit alleen voor de monniken bedoeld waardoor het in kleine maten gebrouwen werd. Later werd het aan bezoekers aangeboden nadien kreeg ook het personeel toegang tot dit bier.
De monniken stonden voor een zwaar dilemma toen de vraag voor dit bier buiten de abdij aanwakkerde. Hierdoor wordt het sinds 2013 in enkele horeca zaken aangeboden.

Kaas

De abdij beschikt over een gamma van acht verschillende kazen. Er is kaas in porties van 2 kg tot doosjes van 250 gr.
  • Chimay grand classic
  • Chimay grand cru
  • A la Chimay rouge
  • Chimay doré
  • Vieux Chimay
  • Le poteaupré
  • A la Chimay bleu
  • Le mont de secours
© 2014 - 2019 Bloggerke, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Maredsous: de Abdij, het bier en de kaasMaredsous is een bekend merk van zowel zware bieren als van kaas. Er zijn drie bieren op de markt, namelijk de blonde, d…
Aperitiefbieren uit België en Groot-BrittanniëAperitiefbieren uit België en Groot-BrittanniëSommige bieren zijn geschikt om als aperitiefbier te nuttigen. Om de essentie van een aperitiefje niet voorbij te lopen,…
Trappistenbier ZundertVrijdag 29 november 2013. Dit is de dag waarop de gemeente Zundert weer een aanwinst rijker is, namelijk trappistenbier…
Westmalle Trappist; monnikenwerkOf je nou voor of tegen het Rooms-Katholicisme bent, één ding moet je de katholieke kloosterbewoners de Trappisten nagev…
Cadeau voor een man? Geef een bierpakketCadeau voor een man? Geef een bierpakketEen verjaardag of een ander feestje. Altijd leuk en gezellig, maar wat moet je weer geven als cadeau. Als het een man be…
Bronnen en referenties
  • Officieel website Chimay
  • Wikipedia Chimay

Reageer op het artikel "Chimay: de Abdij, het bier en de kaas"

Infoteur: Bloggerke
Gepubliceerd: 11-11-2014
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Bier en wijn
Schrijf mee!