InfoNu.nl > Eten en Drinken > Bier en wijn > Vinoloog worden, hoe?

Vinoloog worden, hoe?

Vinoloog worden, hoe? Een Vinoloog is iemand die verstand van wijn heeft. De vinoloog heeft een brede kennis over wijnen. Daarmee is feitelijk alles samengevat, want Vinoloog is een vrije titel dus in principe mag iedereen zichzelf Vinoloog noemen. Toch zullen niet veel mensen zonder verstand van wijn, zichzelf zomaar Vinoloog noemen. Vinologen-cursussen zijn er in overvloed, maar tegenwoordig kunt u ook een officieel Diploma Vinoloog behalen. Als u van wijn houdt en het leuk vindt om meer kennis over wijn te verkrijgen, dan is het interessant om een cursus te volgen.

Vinologencursus

Vinologen hebben normaal gesproken een uitgesproken interesse in wijnen, vandaar dat ze (meestal) cursussen hebben gevolgd om meer over de vele verschillende wijnen te leren, en de smaken te kunnen onderscheiden. Vanaf 1974 kon men in Nederland voor het eerst een vinologencursus volgen. Daarna kwamen er meer vinologencursussen, want ook de belangstelling voor ‘verstand van wijn’ is toegenomen. Ook worden er wel cursussen voor wijnkenners georganiseerd in bijvoorbeeld Frankrijk, een land wat beroemd is vanwege de vele lekkere wijn die er gemaakt wordt.

Wijncertificaat, wijnbrevet, wijnreis, wijnproeverij...

Bij de LOI (Leidse Onderwijs Instelling) kan men momenteel een wijncertificaat behalen. Aan het wijninstituut kunt u een wijnbrevet halen of een wijnreis maken. De wijnreizen gaan naar plaatsen die bekend staan om hun wijnen, zoals Bordeaux, de Provence, Zuid-Afrika, Elsaz. Tijdens wijnreizen leert u veel over wijn en de gebieden waar de wijnen vandaan komen en u bezoekt wijnmusea en wijnboeren. Uiteraard oefent u zich ook in het proeven en herkennen van wijn (wijnproeverijen) en wordt u verwend met lekker eten. Er zijn wijndocenten en wijncursussen te over, om uw kennis over wijn te vergroten. Behaalt u een wijnbrevet of wijncertificaat, bent u niet in het bezit van het officiële Vinologen diploma.

Wijnacademie

Er is zelfs een wijnacademie. De wijnacademie presenteert zichzelf als het meest complete opleidings- en exameninstituut van Nederland, met betrekking tot wijn, maar ook gedistilleerd. Aan de Wijnacademie kunt u een opleiding volgen tot Vinoloog, of u kunt er het begeleidingstraject Magister Vini of de opleiding Liquorist volgen. Er wordt lesgegeven door wijnkenners, genaamd Wijndocenten. Overal in Nederland kan men de lessen volgen, alleen de landelijke examens vinden plaats op de locatie van de Wijnacademie.

Officiële diploma vinoloog

Hoewel iedereen zichzelf Vinoloog kan noemen, bestaat er wel een officieel Vinologen diploma. Alleen daarmee kunt u laten zien dat u de titel Vinoloog officieel verworven heeft. Het enige echte Vinoloog diploma kan men alleen bij de wijnacademie in Maarn behalen. De titel Vinoloog van de Wijnacademie heeft een reglement voor deze titel en is een geregistreerd merk. Alleen gediplomeerden mogen zich dan ook officieel uitgeven voor Vinoloog Van de Wijnacademie. Op de website van wijnacademie.nl kunt u meer over de Vinologen opleiding en de toelatingseisen lezen.

Wat doet een Vinoloog?

Een Vinoloog kan veel vertellen over wijnen en wijnbouw. Waar de wijn vandaan komt, uit welke streek en uit welk land. Een Vinoloog heeft zijn/haar geurgeheugen getraind en weet precies op welke temperatuur een bepaalde wijn gedronken, bewaard en geschonken moet worden. Een vinoloog herkent welke druivenrassen voor het maken van de wijnen gebruikt zijn en hoe oud de wijn is. Een Vinoloog kan u vertellen welke wijn het beste bij welk gerecht gedronken kan worden en de vinoloog al u details over een wijn geven door de aan de wijn te ruiken en de wijn te proeven. De Vinoloog kan in principe herkennen waar de wijn vandaan komt en hoe de wijn tot stand is gekomen, en mogelijk ook nog in welk jaar de wijn gebotteld werd. Vinologen weten ook wanneer een wijn moet worden afgekeurd en verder hebben zij verstand van etiketten lezen (vaak weten zij ook veel over de waarde van wijnen) en uiteraard weet een vinoloog ook alles over het bewaren van wijn. Vinologen hebben een brede kennis van wijnen en van de oorsprong van wijnen.

Vereniging van Vinologen

Er bestaat ook een vereniging voor Vinologen waar Vinologen kennis over hun liefhebberij met elkaar uitwisselen. Ook zij organiseren educatie, maar ook nascholing, wijnreizen, wijnproeverijen, en een wijnproefcompetitie voor Vinologen waarbij men gekozen kan worden tot de Vinoloog van het jaar.

Waarom Vinoloog worden?

Waarom zou iemand Vinoloog willen worden? Meestal zijn Vinologen mensen die een speciale band met wijn hebben. Als u bijvoorbeeld een eigen restaurant heeft en u serveert graag goede wijn, is een diploma Vinoloog niet alleen leuk maar ook leerzaam voor uw klanten. Maar menige Vinoloog heeft eenvoudig een diepgewortelde interesse in wijn en wil er zoveel mogelijk over weten. Op wijnproeverijen is veel te leren, maar wie zich laat opleiden tot Vinoloog heeft na het behalen van het diploma niet alleen een titel die alom gewaardeerd wordt, maar ook zeer veel kennis over wijnen.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • http://www.wijninstituut.nl/
  • http://www.slijtersopleidingen.nl/
  • http://www.wijnacademie.nl/

Reageer op het artikel "Vinoloog worden, hoe?"

Reactie

Ans Keurs, 23-12-2008 17:28 #1
Goede dag, onlangs kreeg ik een fles wijn COTES DU FRONTONNAIS - Appelation |Cotes du frontonnais Controlee
van 1998. Is deze wijn nog wel op smaak of kan ik deze beter wegdoen.

Dank voor uw antwoord,

Ans Keurs 23 dec 2008

Infoteur: Kisses
Laatste update: 12-02-2016
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Bier en wijn
Reacties: 1
Schrijf mee!