InfoNu.nl > Eten en Drinken > Bier en wijn > Tsingtao: bier uit China

Tsingtao: bier uit China

Tsingtao: bier uit China Bij bierproducenten denken we vaak aan België en Duitsland, maar ook de Chinezen brouwen een heel fatsoenlijk biertje. Een van de grootste bierbrouwers van China is Tsingtao Brewery. Klein begonnen, maar inmiddels een producent om rekening mee te houden. Tsingtao Brewery exporteert haar bier naar maar liefst 62 landen. In de Verenigde Staten is het zelfs sinds 1972 het best verkochte Chinese bier.

Het ontstaan van Tsingtao Brewery

Tsingtao - ook wel eens geschreven als Qingdao - is een grote stad in China. De stad heeft zeven districten en telt meer dan zeven miljoen inwoners. Vanaf 1897 was Tsingtao een Duitse kolonie. Om te voorzien in de behoefte van een goed biertje, bouwden de Duitsers in 1903 een brouwerij. Dit was het begin van de huidige Tsingtao Brewery. De brouwerij bleef echter niet lang in Duitse handen. In het begin van de Eerste Wereldoorlog (1914) werd de stad namelijk overgenomen door de Japanners. Uiteindelijk kwam de stad pas in 1945 weer definitief in handen van de Chinezen. In het communistische China was Tsingtao vanaf 1949 een staatsbedrijf. In 1990 werd Tsingtao geprivatiseerd en kreeg het als één van de eerste Chinese bedrijven een beursnotering. Toen de brouwerij in 1993 samengevoegd werd met drie andere bierbrouwerijen kreeg zij haar huidige naam: “Tsingtao Brewery Company Limited”.

Speciaal water

Het grootste bestanddeel van bier is water. Bij een biertje van Tsingtao is dat het mineraalwater uit het Laoshan-gebergte. Men zegt dat dit water zorgt voor de karakteristieke smaak van het bier. Dit water wordt vaak genoemd als een bijzonder ingrediënt, hoewel er tegenwoordig ook ander water gebruikt wordt voor het maken van het Tsingtao bier. Alleen de fabriek in de oorspronkelijke plaats (Tsingtao) maakt gebruik van het water uit het Laoshan-gebergte. In de overige vestigingen van de brouwerij wordt gewoon ander water gebruikt. Waarschijnlijk vallen de karakteristieke eigenschappen van het genoemde water dan ook wel mee. Desondanks blijft Tsingtao Brewery dit aspect gebruiken als verkoopargument.

Rijst

Oorspronkelijk werd bij het maken van het Tsingtao-bier alleen gebruik gemaakt van de traditionele ingrediënten; water, graan en hop. Hierdoor voldeed het bier ook aan het zogeheten Duitse Reinheitsgebot uit 1516. Op zich is dit eigenlijk niet zo verrassend gezien de nationaliteit van de oprichters van de brouwerij (Duits). Na de privatisering in 1949 besloten de Chinezen echter ook rijst te gaan gebruiken in het brouwproces. Veel Chinese bierbrouwers gebruiken rijst omdat het goedkoper is dan andere ingrediënten. Hiernaast heeft rijst geen nadelig effect op de smaak. Sindsdien is rijst een vast bestanddeel in de bieren van Tsingtao. Van alle gebruikte ingrediënten komen het water, de rijst en de hop uit West-China. De overige ingrediënten worden geïmporteerd. Zo komt het gist uit Duitsland en het gerst uit Australië, Canada en Frankrijk.

Export

Vanaf 1954 begon de brouwerij met export van het Tsingtao-bier en niet zonder succes. De export van Tsingtao-bier naar de Verenigde Staten begon in 1972 en is daar tot op heden het best verkochte Chinese bier. In maar liefst 95% van de Chinese restaurants in de Verenigde Staten wordt het Tsingtao-bier verkocht. Volgens de brouwerij is hun bier zelfs het best verkochte consumentenproduct dat door de Verenigde Staten uit China geïmporteerd wordt. Ook wereldwijd doet Tsingtao het niet slecht; na het Chinese bier Snow is Tsingtao wereldwijd het best verkochte Chinese bier. In China zelf heeft Tsingtao een marktaandeel van 12% tot 15%.

Populairste biertje

De Tsingtao Brewery maakt verschillende bieren, waarvan de Tsingtao Lager het meest populair is. De groene bierflesjes hebben een inhoud van 33 cl en hebben een rood met geel etiket. Het alcoholpercentage is 4,8% en is daarmee iets lichter dan een gemiddeld biertje in Nederland. Het bier is te koop bij bierspeciaalzaken, maar af en toe ook gewoon in de supermarkt.
© 2015 - 2018 Boei, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: OpenClipartVectors, Pixabay
  • https://www.tsingtaobeer.com/beers, bezocht op 07-05-2015
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Tsingtao, bezocht op 07-05-2015
  • http://en.wikipedia.org/wiki/Tsingtao_Brewery, bezocht op 07-05-2015
  • http://javapost.nl/2011/09/02/heineken-tsingtao-en-asahi, bezocht op 07-05-2015
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Reinheitsgebot, bezocht op 07-05-2015
  • http://www.crownimportsllc.com/ourbrands/tsingtao.htm, bezocht op 07-05-2015

Reageer op het artikel "Tsingtao: bier uit China"

Infoteur: Boei
Laatste update: 18-09-2018
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Bier en wijn
Schrijf mee!