InfoNu.nl > Eten en Drinken > Bier en wijn > Het gebruik en de effecten van alcohol

Het gebruik en de effecten van alcohol

Het gebruik en de effecten van alcohol Je kan jezelf de vraag stellen: ''Hoeveel alcohol is te veel voor jou?'' Ieder lichaam reageert anders op alcohol. Als je gezellig een biertje staat te drinken met vrienden, dan kan het al aardig hard gaan. Op zijn tijd is een glaasje bier/wijn/sterke drank niet schadelijk, maar op de langere termijn wel.

Inhoud

Waar moet je op letten?

Bouw van je lichaam

Of je nu een normale bouw of grote bouw hebt, het maakt wel een verschil. Mensen met een grotere bouw hebben meer bloed in het lichaam. Als er dan alcohol gedronken wordt, zal het percentage langzamer stijgen dan bij mensen met een normale bouw.

Eten tijdens het drinken

Als je eet tijdens het nuttigen van alcohol, zal je lichaam de alcohol langzamer in het bloed opnemen dan wanneer men niet eet. Zorg er dus voor dat als je gaat stappen je iets in je maag hebt. Als je met een lege maag gaat drinken zul je na een paar glazen al aangeschoten zijn.

Wat drink je? En snel/langzaam?

Als je bijvoorbeeld een cocktail of een whisky drinkt, zal je een hoger alcoholpercentage krijgen dan wanneer je een wijntje of een biertje drinkt. Als je sterke drank snel opdrinkt, zul je snel een hoog percentage alcohol in je bloed krijgen. Wanneer je nipt, dan zal dit veel minder snel gaan.

Drink je vaker?

Als je regelmatig een paar biertjes drinkt, dan went je lichaam hieraan. Je zal dan niet gauw aangeschoten lijken als je al aardig wat op hebt. Dit betekent alleen niet dat je ook nog goed kan opletten in het verkeer. Als je heel regelmatig veel drinkt, zal je steeds meer afhankelijk worden van alcohol omdat je lichaam dit van je vraagt. Let dus op met hoeveel je consumeert.

Alcohol in het bloed

Als men om 13.00 uur 4 biertjes drinkt, dan stijgt het aantal promille. Na 2 uur gaat het weer omlaag. Als je dan vervolgens om 6 uur weer 4 biertjes drinkt, begint de stijging van het aantal promille bij je eerst gedronken 4 biertjes. In de grafiek zie je dit afgebeeld.

Alcohol in het bloed

Hoeveel procent zit er in?

  • Flesje bier: 5-9% alcohol
  • Glaasje wijn: 10-13% alcohol
  • Versterkte wijn: 20% alcohol
  • Sterke drank: 40-50% alcohol

Effecten alcoholgebruik

Bier = zelfde als x aantal glazen Whisky Promille Effecten
0,5 liter2 glazen0,3Reactie wordt wat langzamer. Het is niet zichtbaar dat men aangeschoten is
0,75 liter3 glazen0,5Men wordt vrolijker, krijgt het warm, en voelt zich vrijer in de omgang met een ander
1,25 liter5 glazen0,8Het is gevaarlijk als men deelneemt aan het verkeer. (Kans op een ongeluk is 4x zo groot)
2 liter10 glazen1,5De handelingen (uitbundig of agressief) worden groter. Praten wordt onduidelijker. (Kans op een ongeluk is 25x zo groot)
2,5 liter12 glazen2Men ziet wazig en dubbel
6 liter23 glazen4Bewusteloos
8 literHele fles6Alcoholvergiftiging. Kans om eraan te overlijden.
* Gegevens zijn op basis van iemand met een gewicht van 70 kilo.

Tips

Stel voor jezelf een grens

Neem een besluit in je hoofd om een x aantal drankjes te nemen, en verdeel deze over de hele avond. Zo kan je nooit te veel drinken en zal je ook geen kater krijgen. Als je je aan je besluit houdt, dan heb je bewezen dat je het kan.

Nee zeggen

In de meeste gevallen met feestjes worden er drankjes door vrienden of personeel gehaald. Zeg dan na een aantal drankjes te hebben gedronken ook eens nee. Probeer een grens voor jezelf te trekken wanneer het genoeg is. Zo kun je je kater de volgende dag voorkomen.

Langzaam drinken

Drink langzaam je drankjes. Geniet eens op een rustige manier van een biertje. Zie het drinken van veel alcohol niet als een kick.

Verdun je drankjes

Je kunt drankjes in plaats van puur te drinken ook wel verdunnen met bijvoorbeeld Cola, Tonic, Fanta etc. Zo heb je toch de smaak van het drankje en kun je er met minder alcohol langer van genieten.

Drink samen

Na een dag hard werken ben je toe aan een lekker glaasje wijn. Probeer je alcoholgebruik (wijn/bier) te beperken tot 1 glaasje per dag. Als je een feestje hebt, beperk het dan tot de grens die jij jezelf hebt gesteld.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
10 fabeltjes over 'het glaasje te veel'"Bier na de wijn is venijn", een bierbuik krijg je na het drinken van te veel bier en zo zijn er nog wel meer fabeltjes…
Alcoholische dranken en de "bierbuik"Alcoholische dranken en de "bierbuik"Veel mensen letten vooral op hun calorie-inname welke ze binnenkrijgen door middel van hun voeding. Toch kunnen bepaalde…
Feiten en fabels over alcohol: onderzoek van DrinkwijzerFeiten en fabels over alcohol: onderzoek van DrinkwijzerIs rode wijn echt goed voor je gezondheid - of tenminste gezonder dan bijvoorbeeld een glas sterke drank? Wat wordt toch…
Hoe kom ik van mijn kater af?Hoe kom ik van mijn kater af?Hoe ontstaat een kater? En hoe voorkom je een kater? Een kater krijg je doordat er een probleem in het afbraak proces va…
Bronnen en referenties
  • Medisch Gezondheidsboek ISBN 9021000067

Reageer op het artikel "Het gebruik en de effecten van alcohol"

Infoteur: Rozanne
Laatste update: 08-03-2015
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Bier en wijn
Schrijf mee!