Bier voor vrouwen
Bierbrouwerijen richten zich steeds meer op vrouwen. Ze brengen interesante nieuwe biertjes, zoals Radler en Fruitbier op de markt, om op deze manier een nieuwe doelgroep aan te spreken. Dit is ook hard nodig doordat de bierconsumptie steeds meer terugloopt. Dat komt mede door de gestegen accijnzen. Verder heeft bier te maken met een toenemende concurrentie van andere dranken.
Nederlanders drinken steeds minder bier. In 2013 daalde de totale bierconsumptie ten opzichte van een jaar eerder bijvoorbeeld met bijna 4 procent. Gemiddeld dronk een Nederlander nog 72 liter bier per jaar. Een aantal jaren eerder was dat nog bijna 90 liter per jaar. De brancheorganisatie van bierbrouwers wijdt de daling aan verschillende redenen. Zo zijn de accijnzen op bier de afgelopen jaren fors gestegen. De Nederlandse overheid doet dat mede om de consumptie te ontmoedigen, maar ook omdat ze het geld hard nog heeft voor de schatkist. Verder is door verschillende overheidscampagnes het moraal veranderd. Zo vinden mensen het niet meer normaal om met drank de weg op te gaan. Verder heeft bier te maken gekregen met andere dranken, bijvoorbeeld whiskey en wijn. De consumptie daarvan is juist toegenomen.
Bier voor vrouwen
Om het tij te keren proberen de verschillende bierbrouwerijen, zoals Heineken, Bavaria en Grolsch, nieuwe doelgroepen aan te boren. Er wordt fors ingezet op mensen die liever geen of alcohol drinken. Dit slaat deels aan want er was over 2013 wel een forse stijging te zien in de consumptie van maltbier. Een andere belangrijke potentiële doelgroep zijn vrouwen. Anno 2014 zijn het toch nog vooral mannen die bier drinken. Vrouwen worden eerder geassocieerd met wijn. De verschillende bierbrouwers doen hard hun best om dat beeld bij te zetten. Er zijn meerdere manieren waarop ze dat proberen. Een belangrijk middel is door hun marketing meer af te stemmen op vrouwen. Een goed voorbeeld daarvan is Bavaria dat rond het Wereldkampioenschap Voetbal in 2010 de zogeheten Bavariajurkjes op de markt bracht. Er ontstond veel ophef over toen een aantal vrouwen in deze jurkjes in het station te zien waren. Concurrent Heineken was namelijk het enige biermerk dat reclame mocht maken in het stadion. Ook Heineken probeert zich nadrukkelijk op vrouwen te richten, bijvoorbeeld door acties te sponsoren in de strijd tegen borstkanker en voor een gezonder lichaam.
Radler
Een andere manier waarop de biermerken vrouwen aan het drinken proberen te krijgen is door speciale bieren te produceren die meer aansluiten bij hun smaak. Een goed voorbeeld daarvan is Radler. Dit is een bier dat in Duitsland al enige jaren bekend was, maar dat sinds 2013 haar weg naar Nederland heeft gevonden. Radler dankt haar naam omdat het vroeger veel door wielertoeristen werd gedronken, in het Duits Fahrradler. Het is een combinatie van limonade en alcohol. Het alcoholpercentage is slechts 2 procent waardoor het voor vrouwen veel aantrekkelijker is. De zoete smaak sluit bovendien ook beter bij hun smaak aan. Amstel bracht in 2013 als eerste eigen merk Radler op de markt. Daarna volgden onder andere Bavaria, Grolsch, Warsteiner en Wieckse.
Fruitbier
Ook zijn de bierbrouwerijen steeds meer fruitbier gaan maken. Dat doen ze door vlak voordat het gisten begint fruit toe te voegen, zodat mee kan fermenteren. Van oorsprong wordt er vaak gekozen voor steenvruchten, zoals perzik en kers. Brouwers zijn echter ook gaan experimenteren met andere fruitsoorten als banaan, aardbei en framboos. Tegenwoordig wordt vooral het sap toegevoegd en niet meer de hele vrucht. Het fruitbier wordt vaak omschreven als het ideale vrouwenbier omdat de bittere hopsmaak grotendeels te niet wordt gedaan door het toegevoegde fruit en daardoor veel minder sterk is vergeleken met andere bieren.