Bier voor mannen, wijn voor vrouwen
Bier is een echte mannendrank. Tenminste, dat lijkt de algemene opinie. Als je reclames ziet lijkt deze opinie te kloppen. Stoere, voetbalkijkende, feestende mannen voeren de boventoon in de bierreclames. Wijn wordt echter meer geassocieerd met vrouwen. Fiona de Lange is het niet eens met dit vooroordeel. In 2011 organiseerde zij een speciale 'vrouwbrouwdag', waarbij vrouwen de gelegenheid kregen om allerlei verschillende bieren te proeven. Is ondertussen de opinie: 'bier voor mannen, wijn voor vrouwen' veranderd?
Waarom houden mannen van bier?
Veel mannen beginnen in hun pubertijd met het drinken van bier. Niet zozeer omdat zij het allemaal zo lekker vinden, maar om erbij te horen. Het algemene beeld dat wordt afgegeven door de reclameindustrie versterkt het gevoel bij mannen dat het stoer is om bier te drinken. Je hoort er pas bij als man als je bier hebt leren drinken. Toch houdt 25% van de mannen helemaal niet zo van bier. Deze groep vindt het blijkbaar ook niet belangrijk om erbij te horen en kiest zijn drankje op basis van eigen smaak.
Vrouwen drinken ook bier
Uit onderzoek blijkt dat 31% van de vrouwen wel eens bier drinkt. Vrouwen kiezen wel eerder voor speciaalbieren, waar mannen vaker gaan voor pils. Een 35-jarige vrouw uit Vught, Fiona de Lange, vecht al jaren tegen het vooroordeel dat mannen meer van bier houden dan vrouwen. Zij begon een aantal jaren geleden een weblog over bier en organiseerde in 2011 een speciale 'vrouwbrouwdag' in Haarlem. Zij geeft toe dat er ook nog veel vrouwen zijn met vooroordelen. Bier zou bitter zijn, dik maken en een vrouw met een flesje bier wordt toch vaak gezien als ordinair.
Volgens Fiona denken vrouwen bij bier vaak aan pils. Maar er is zo'n enorme verscheidenheid aan speciaalbieren op de markt, dat er altijd wel voor iedere vrouw een lekkere biertje bij zit. Zij wil vrouwen meer kennis laten maken met de verschillende smaken van bier.
Het blijft bijzonder dat hier door de commercie niet op wordt ingespeeld. De meeste bierreclames bestaan nog steeds uit mannen, die het gouden goedje aan 'de man' proberen te brengen. Een goed voorbeeld hiervan is Radler, een drankje dat voor de helft uit bier bestaat en voor de helft uit citroenlimonade. Het is erg verfrissend en wordt vaak gedronken na lichamelijke inspanning. Vooral bij vrouwen is Radler populair. Ook hier echter gebruikt de reclame industrie mannen in de commercials om het drankje te promoten.
Wijn voor mannen en vrouwen
Zo extreem als de commercie zich richt op een mannenpubliek als het om bier gaat, blijkt dit niet te gelden voor wijn. Wijn wordt wel meer geassocieerd met gezelligheid, etentjes, romantiek en vakanties. Vrouwen houden van verfijnde smaken en kiezen vaker voor wijn, omdat de fabrikant bij alle wijnen duidelijk de smaak aangeeft op de fles. Keuze uit zoete, frisse, kruidige, fruitige of droge wijnen zijn maar wat voorbeelden waar de consument een keuze uit kan maken. Bij biersoorten wordt door de commercie veel minder aandacht besteed aan het beschrijven van de verschillende soorten smaken van bier. Vooral vrouwen vinden het moeilijk om in de winkel een keuze te maken uit het aanbod van bieren. Bij wijnen is dit veel duidelijker omschreven.
Vrouwen hebben nog een extra reden om bier te mijden. Zij zijn bang om dik te worden bij het drinken van veel bier. Dit blijkt echter een misvatting. Van wijn word je eerder dik dan van bier, omdat in wijn meer calorieën zitten.
Door de commercie is er nog een slag te maken. Zeker in tijden van crisis, waarbij ook de biermarkt stagneert, moeten bierfabrikanten zich op een groter publiek gaan richten. Volgens Fiona de Lange moet in de reclames het biertje zelf de hoofdrol gaan spelen.