InfoNu.nl > Eten en Drinken > Bereiding > Hoe schil je een tomaat?

Hoe schil je een tomaat?

Een tomaat is makkelijk te schillen. Als je de truc weet gaat het sneller dan een appeltje schillen. Geschilde tomaat is veel lekkerder dan een ongeschilde. Veel van de zurige stoffen zitten in de schil. Tomaten schillen lijkt erg arbeidsintensief maar eigenlijk is het een koud kunstje. Het is binnen een minuutje gepiept. En de smaak van je sauzen gaan er enorm op vooruit. Bovendien worden je gasten niet meer geconfronteerd met tomatenvelletjes in de soep of saus. Een echte kok schilt zijn tomaten.

Inhoud:

Het schillen van tomaat

Een tomaat schil je als volgt:
  • Maak aan de bovenkant, waar de tomaat aan de tak heeft vast gezeten een kruisje,
  • Zet de tomaten in een pan,
  • Overgiet de tomaten met kokend heet water,
  • Laat het een minuutje staan,
  • De schil is bijna helemaal los, nu kun je de tomaat makkelijk schillen.

Methode 2

Een andere methode is om de een minuutje tomaten te koken. Het nadeel hieraan echter is dat de tomaat enorm heet wordt waardoor het schillen niet wordt vergemakkelijkt. De schil schiet er echter wél nog sneller af. Ook zijn de tomaten minder stevig, wat er in een salade niet mooi uit ziet. Maar voor in een soep is het niet erg. Daarnaast zijn de tomaten door het korte verhitten iets zoeter geworden. Dan kan ook een voordeel zijn. Zo zijn geschilde kerstomaatjes erg lekker als snackgroente.

Recept verse tomatensoep

Kilo geschilde tomaten,
uitje of 3 sjalotten
2 teentjes knoflook,
verse geelwortel of kurkumapoeder,
1 Hete peper,
2 Wortels,
Gehakte basilicum.

Oranje tomatensoep

Geschilde tomaat is erg lekker in een verse tomatensoep. Dat smaakt 100 keer beter dan soep van soeppoeder uit een zakje. De tomatenschillen maken de soep alleen iets minder handig eten. De tomatensoep wordt natuurlijk zoet doordat de tomaatjes van hun schilletjes zijn ontdaan. Verder haal je na het schillen het witte eruit en je ontdoet de tomaat van alle zurige zaadjes. Je houdt enkel rood tomatenvlees over. Dat maakt de soep erg lekker. Een tomatensoep maak je het best door eerst een uitje, knoflook, een heet pepertje te fruiten. Als variant kun je er verse geelwortel of kurkuma bij doen. Vervolgens fruit je twee geraspte wortelen erbij. Dat geeft een extra smaakdimensie en maakt de soep steviger. De wortels geven een zoet element aan de soep terwijl het een natuurlijk verdikkingsmiddel is. Eventueel kun je losse geraspte wortel op tafel zetten om door de soep heen te doen als deze is opgediend.

Doe eens een schaaltje geraspte wortel op tafel als je tomatensoep eet. De wortel kan prima door de soep, samen met room of basilicum.

Bereiding oranje tomatensoep

Na 5 a 10 minuten het uitje, de teentjes knoflook, de geelwortel, het pepertje en de geraspte wortel samen gefruit te hebben kun je de geschilde tomaten erbij doen. Gebruik ruim een kilo tomaten, voor 4 personen. Daarna voeg je er een halve liter water bij. Vervolgens pak je een keukenblender of staafmixer en meng je de boel aaneen tot een gladde massa. Wanneer de eerste borrels van het koken verschijnen is de soep opdienbaar. Door het te lang doorkoken worden de voedingsstoffen vernietigd. Als garnering doe je in de verse soep gehakte basilicum. De geelwortel en de oranje wortelen maken de soep oranje. Oranje voedsel opdienen is extra leuk op een dag dat het Nederlands elftal speelt. Eet er een lekker stevig stuk biologisch brood bij, bij voorkeur Zuid Duits kümmelbrood, wat bij een goede biologische bakker te krijgen is.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Hoe schil je een tomaat?"

Reactie

Wim, 02-05-2016 14:40 #1
Tien met een griffel. Reactie infoteur, 07-09-2016
Bedankt voor het compliment!

Infoteur: Tom008
Laatste update: 15-06-2015
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Bereiding
Special: Tomaat
Reacties: 1
Schrijf mee!