InfoNu.nl > Eten en Drinken > Bereiding > Zelf olijven inmaken, een koud kunstje

Zelf olijven inmaken, een koud kunstje

Een pot ingemaakte olijven op olie, ruim voorzien van schijfjes citroen, rode pepers en groene kruiden is een sieraad voor elke keuken. In de landen rond de Middellandse Zee zijn in het najaar en winter op de markt olijven te vinden. Prachtige stapels groene en zwarte olijven. Groot nadeel is dat ze nog ingemaakt moeten worden en bijna niemand weet hoe dit moet. De bevolking die dit wel weet spreekt vaak geen Engels. Menig toerist laat deze lekkernij dan ook aan zich voorbij gaan. Dit is erg jammer, de voldoening die te halen is uit het zelf inmaken van deze vruchten is groot.

Groene en zwarte olijven

Groene olijven zijn de onrijpe vrucht van de olijfboom, deze worden afhankelijk van temperatuur en regenval vanaf september geoogst. De zwarte variant is de rijpe vrucht, deze wordt pas enkele maanden daarna geoogst. Alleen van de rijpe vruchten kan olijfolie gewonnen worden.

Bitterstoffen

De groene olijf bevat bitterstoffen. Om deze te verwijderen is het nodig ze gedurende tien dagen in water te leggen. Gebruik hiervoor een afsluitbare plastic fles of voorraadpot. Om mislukken te voorkomen is het raadzaam alle olijven van drie ondiepe kerven te voorzien. Stop de gewassen en gekerfde vruchten in de fles en vul deze helemaal met water. Olijven drijven en diegene die in aanraking komen met zuurstof zullen later bederven. Ververs elke dag het water. Het kan zijn dat het water bruist of de fles sist als deze open gaat. Geen zorgen, dit is een goed teken. Na een dag of tien zijn normaal gesproken de bitterstoffen eruit en kunnen de olijven de pekel in. Bij twijfel biedt proeven een uitkomst. Enkele dagen langer in het water heeft geen nadelige gevolgen voor de olijf. Bij een te bittere smaak hebben ze simpelweg nog een paar dagen extra in het water nodig.

Pekelen

Reken voor het pekelwater voor elke kilo olijven honderd gram zout. Los dit zorgvuldig op in wat water en deponeer in een schone fles of andere handige pot. Het materiaal kan nu ook glas zijn. Het gebruis kan immers geen risico meer vormen voor klappen van de fles. Breng de olijven over naar de nieuwe pot en vul deze af met water. De olijven blijven ongeveer een maand in het pekelwater staan. Zodra de olijven op smaak zijn, kunnen ze in het zoute water blijven of overgebracht worden in olie. Gebruik hier rustig goedkope olie voor. Om de olijven smakelijker te maken en de pot decoratiever is het leuk om schijfjes citroen, rode pepers of knoflook toe te voegen. Ook groene kruiden erbij is erg lekker.

Zwarte olijven

Zwarte, al rijpe olijven hoeven geen bitterstoffen meer te verliezen. Het kan echter voorkomen dat ze nog niet volledig rijp zijn en er nog bitterstoffen aanwezig zijn. Een paar dagen in water kan geen kwaad. Na het kerven kunnen zwarte volledig rijpe vruchten direct in de pekel. Ook hier is een maand meestal genoeg. Hierna kunnen ook zij in de olie overgeheveld worden of in het pekelwater blijven. Natuurlijk worden olijven in pekelwater bewaart steeds zouter.

Naarmate de olijven in de pot door gebruik teruglopen is de resterende olie door de smaak van de olijven en andere toevoegingen heerlijk om in de keuken als bakolie te gebruiken.
© 2010 - 2018 Stans, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Borrelhapjes - met olijvenKrijg je visite en wil je eens iets speciaals op tafel zetten? Maak dan een leuk, apart borrelhapje! Is weer eens iets a…
Zwarte Olijven of Aceitunas Prietas uit Sevilla (Spanje)De "Aceitunas Prietas" zijn een vorm van zwarte olijven die men in droog zout legt om een gerimpelde huid te verkrijgen…
Twee heerlijke Spaanse tapas receptenTwee heerlijke Spaanse tapas receptenTwee heerlijke tapas voor vier personen. Een met cherrytomaatjes en olijven, en de andere met paprika en chorizo! Geniet…
Zijn olijven gezond?Zijn olijven gezond?Zijn olijven gezond? Ja, het eten van olijven heeft meerdere voordelen voor uw gezondheid. In dit artikel kunt u meer le…
Oogsten van een olijfboomOogsten van een olijfboomHet doel van het onderhouden van een olijvenplantage is natuurlijk de oogst. Een paar olijfbomen heeft men vaak voor de…

Reageer op het artikel "Zelf olijven inmaken, een koud kunstje"

Reacties

Svinisce, 31-10-2013 07:38 #5
He he, gevonden! Eerst en vooral bedankt voor de heldere uitleg. Wonend in Kroatië (Dalmatie) barst het hier van de olijven. Die worden overwegend geperst voor de olie (en tópkwaliteit). Maar ik, eigenwijze buitenlander, wil m'n olijven nou eens "gewoon" inmaken, maar wist niet hoe. Nu wel dus, en zo ben ik weer een stapje verder, met nog heel veel te leren. (Iedereen om ons heen maakt van alles in, maar olijven, nee, die worden geperst).
Dus ga ik aan de slag, en als ik een goed resultaat heb kan ik die kennis weer overdragen.
Vervolgens uiteraard experimenteren met varianten, zoals kruiden en knoflook. Maar eerst nu aan de slag, met uw instructies en mijn olijven. Bedankt dus, en groeten uit Svinisce, Pim.

An, 28-09-2013 11:42 #4
Ben heel blij met deze beschrijving. Heb olijven van de boom uit Turkije meegenomen en van Turkse mensen div. recepten gekregen om ze gereed te maken.
Kon echt niet kiezen. Ze doen daar de zwarte olijven na het wassen gelijk in de olie met azijn, suiker, zout etc.

Frank, 10-12-2012 22:14 #3
Maakt het nog uit op wat voor temperaturen dat deze processen plaatsvinden?

Marianne, 01-11-2012 14:08 #2
De Grieken hebben me geleerd de olijven 10 dagen in schoon water te wassen. Daarna doe ik ze in een speciale gesloten olijfcontainer enkele maanden in het zout. Zodra de zon weer gaat schijnen was ik het zout van de olijven en droog ze op een net in de zon. Ik maak ze in in maisolie en verse kruiden. Ik vind olijfolie te vet. Ik maak verschillende kruidencombinaties. Een takje rozenmarijn en thijm gaan er sowieso in en in een deel van de potten voeg ik een stuk knoflook en laurier toe. De Grieken op ons eiland zijn zo gek op de ingemaakte olie, dat ze die bewaren voor over het eten. Ik doe dit al 10 jaar en elk jaar is het een feest als de pluktijd weer begint. Ik zal zeker ook citroen en pepertjes proberen.

Y., 25-10-2012 08:50 #1
Als je nou dat van die 10 dagen in water per ongeluk in glazen afsluitbare voorraadpot gedaan hebt ipv plastic? Lijkt mij dat vroeger geen plastic was alleen glas en aardewerk, dus… maar kan het kwaad als je het in glazen pot hebt gedaan?

Infoteur: Stans
Gepubliceerd: 11-12-2010
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Bereiding
Reacties: 5
Schrijf mee!