De basis van het koken: vlees

De basis van het koken: vlees Vlees op een goede manier bereiden kan best lastig zijn. Vlees kan bij een verkeerde bereiding namelijk snel 'droog' worden en is daardoor minder lekker of zelfs taai om te eten. In dit artikel lees je welke verschillende soorten vlees er zijn, hoe je het op een goede manier kunt bereiden en vind je een aantal vleesrecepten.

Soorten vlees

Er zijn eindeloos veel verschillende soorten vlees te noemen. Denk maar eens aan hamlapjes, kipfilet, rundergehakt, lamskotelet en biefstuk. Kortgezegd kun je alle soorten vlees in vier verschillende groepen indelen:
  • Lamsvlees
  • Kalfsvlees
  • Rundvlees
  • Varkensvlees

Van elke soort vlees kun je magere en vette delen kopen. Spek is bijvoorbeeld erg vet, terwijl tartaar juist mager is.

Het kopen van vlees

Waar je je vlees koopt, kan bepalend zijn voor de kwaliteit en de smaak van het vlees. Vlees kopen in de supermarkt kan als voordeel hebben dat het niet te duur is of makkelijk te bereiden is. Denk maar eens aan een gehaktschnitzel; deze is gepaneerd en hoef je alleen nog maar te bakken in een pan. Vlees van de slager kan soms duurder zijn dan in de supermarkt (het ligt er net aan wat je koopt) maar is meestal ook van betere kwaliteit. Dit komt doordat het vlees van de slager minder lang of anders wordt verpakt, waardoor het vlees verser is. Bij de slager heb je meestal ook veel meer keuze. Tegenwoordig kun je ook biologisch vlees kopen. Biologisch vlees is meestal een stuk duurder dan anders vlees, maar je helpt het milieu en de dieren er wel mee. Je kunt de vleeswijzer gebruiken om je te helpen bij het kopen van vlees.

Vlees bereiden

Veel mensen bereiden vlees door het simpelweg in een pan te bakken of te braden. Door te bakken of te braden trekken sappen, olie en boter makkelijk in het vlees waardoor het vlees lekker mals en smakelijk kan worden. Andere manieren om vlees te bereiden zijn bijvoorbeeld roerbakken, stoven, grillen of bereiden in de oven. Bij de bereiding van vlees is de garing erg belangrijk. Met je vinger kun je goed voelen of vlees gaar is. Vlees moet altijd een beetje 'vering' hebben; wanneer vlees stug is dan zal je dit merken wanneer je er met je vinger inprikt. In een restaurant kun je soms kiezen uit rood, medium doorbakken of doorbakken vlees kiezen. Bij je eigen bereiding kan het moeilijk zijn om te bepalen wanneer het vlees welke gaarheid heeft. Je kunt hiervoor een speciale vleesthermometer kopen die je laat zien hoe hoog de temperatuur in de kern van het vlees is. Je hebt dan rood vlees wanneer de thermometer 50 graden aangeeft, medium doorbakken vlees wanneer de thermometer 60 graden aangeeft en doorbakken vlees wanneer de thermometer 70 graden aangeeft. Als je vlees de juiste gaarheid heeft, is het verstandig om het vlees na het garen nog even zonder hittebron te laten nagaren. Dit zorgt ervoor dat alle aroma's in het vlees trekken.

Vlees klaarmaken

Hoewel je bij de slager of in de supermarkt best lekker 'bereid' vlees kunt kopen (bijvoorbeeld een schnitzel, cordon bleu of slavink) is het vaak lekkerder en gezonder om zelf het vlees klaar te maken. Een schnitzel bijvoorbeeld kun je heel goed zelf paneren door een filetlapje door ei, bloem en broodkruim te halen. Wanneer je vlees zelf bereidt zal dit waarschijnlijk lekkerder en in ieder geval gezonder zijn doordat er geen conserveringsmiddelen aan toe zijn gevoegd.

Vleesrecepten

Kiprolletjes met spinazie in ham

De volgende ingrediënten heb je nodig: verse of diepvriesspinazie (a la crème), kipfilet, couburgerham. Snijd de kipfilet in lange, dunne plakken. Bestrijk de filets met een dun laagje spinazie. Rol de filets nu op tot rolletjes en wikkel ze in de couburgerham. Prik elk rolletje vast met een satéprikkertje en bak ze in olie of boter gaar.

Gehakt

De volgende ingrediënten heb je nodig: 1 deel lamsvlees, 2 delen rundvlees (vlees naar keuze), kerriepoeder, paprikapoeder, peterselie, peper en zout en een fijngesnipperd uitje. Stop alle ingrediënten in een keukenmachine en maal alles tot gehakt. Van het gehakt kun je bijvoorbeeld gehaktballen draaien of gehaktbrood maken.

Schnitzel

De volgende ingrediënten heb je nodig: een filetlapje, peper en zout, 1 ei, bloem, broodkruim. Doe het filetlapje tussen plastic en sla het plat op het aanrecht. Breng het op smaak met peper en zout en haal het door de bloem, een losgeklopt ei en het broodkruim. Bak de schnitzel in een pan.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "De basis van het koken: vlees"

Infoteur: Jolene1984
Gepubliceerd: 02-10-2010
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Bereiding
Schrijf mee!