InfoNu.nl > Eten en Drinken > Diversen > Het drogen van kruiden

Het drogen van kruiden

Het drogen van kruiden Het zelf kweken van kruiden is leuk. Maar als een plantje aanslaat heb je vaak meer kruiden dan je nodig hebt. De rest van het plantje staat te verpieteren en wordt uiteindelijk vaak weggegooid. Eigenlijk is dat jammer, zeker gezien je kruiden ook prima kunt drogen. Zo kun je in de wintermaanden ook genieten van je eigen kruiden.

Drogen, een eeuwenoude methode

Drogen is een eeuwenoude manier om voedsel zoals kruiden te conserveren. Op deze manier blijft je voedsel veel langer houdbaar. Vroeger was het noodzakelijk om voedsel te drogen. Verse voeding was niet altijd verkrijgbaar. Door voedsel te drogen werd er een voorraad aangelegd waardoor men ook voedsel had op momenten dat het slecht verkrijgbaar was.

Hoe komt het dat gedroogd voedsel langer houdbaar blijft?

Voedsel kan bederven door inwerking van micro-organismen zoals bacteriën en schimmels. Deze bacteriën en schimmels kunnen alleen leven in een vochtige omgeving. In voedsel zoals groenten, fruit en kruiden zit vocht dus de kans op bederf is groot. Als je voedsel gaat drogen onttrek je het vocht uit het voedsel. Micro organismen kunnen nu niet langer in leven blijven.

Het drogen van kruiden

Kruiden worden al eeuwenlang gebruikt om je voedsel op smaak te brengen. Bij de meeste mensen staan er wel een aantal potjes kruiden in de keukenkastjes. Kruidenpotjes die je in de winkel kunt kopen zijn niet slecht, maar kruiden uit eigen tuin bevatten meer smaak dan kruiden die in potjes worden verkocht. Ook bevatten kruidenpotjes bewaarmiddelen die schadelijk kunnen zijn. Je kunt de kruiden uit je eigen tuin niet het hele jaar door vers gebruiken, in de winter groeien ze namelijk niet. Maar in het bloeiseizoen heb je vaak meer dan je kunt gebruiken. Het overschot aan kruiden dat je in het bloeiseizoen niet nodig hebt, zou je kunnen drogen. Zo heb je ook in de wintermaanden smaakvolle kruiden voorhanden. Op deze manier kun je het hele jaar door genieten van je eigen kruidentuintje. En wat je eet is 100% kruiden, zonder de toevoeging van bewaarmiddelen.

Enkele droogmethodes

Ouderwetse manier van drogen

Vroeger droogde men kruiden vaak door ze in een bosje bijeen te binden. Vervolgens werden de kruiden ondersteboven opgehangen in een papieren zak of in een koele, donkere, droge ruimte. Het drogen op deze manier duurt een aantal dagen. Doordat het droogproces vrij langdurig is, heb je grote kans op verkleuring van de kruiden. Ook kan de smaak van de kruiden minder intens worden door deze manier van drogen.

Drogen in de oven

Leg de kruiden op een bakplaat in de oven. Stel de oven in op een lage temperatuur. Zorg ervoor dat de temperatuur niet hoger is dan 50 graden. Als je op en lage temperatuur droogt, blijft de smaak optimaal. De deur van de oven moet je op een klein kiertje laten staan. Op deze manier blijft het vocht dat uit de kruiden komt niet in de oven circuleren.

Drogen in een voedseldroger

Als je je kruiden gaat drogen in een voedseldroger blijven de kruiden na het drogen mooi van kleur. De droogtijd is maar een paar uurtjes. Dit is afhankelijk van het type droger dat je gebruikt en van de ingestelde temperatuur. Er zijn drogers die je kunt instellen op 32 graden. Dit is een mooie temperatuur om te drogen. Als de minimale temperatuur van je droger hoger is, pak dan de laagste temperatuur die mogelijk is.

Welke kruiden kun je allemaal drogen?

Eigenlijk kun je elk kruid drogen, het is maar net waar je een voorraadje van wilt hebben. Droog niet om het drogen, maar kies voor kruiden die je ook daadwerkelijk gaat gebruiken. Enkele kruiden die je zou kunnen drogen zijn:
  • Munt
  • Basilicum
  • Oregano
  • Bieslook
  • Dragon
  • Kerrie
  • Laurier
  • Marjolein
  • Salie
  • Kervel
  • Tijm
  • Rozemarijn
  • Peterselie
  • Dille
  • Koriander

Het gebruik van deze kruiden

Als de kruiden eenmaal gedroogd zijn kun je ze apart gebruiken, maar ook vermengen tot je favoriete mengsel. Zo stel je gemakkelijk je eigen Italiaanse kruidenmix samen. Ook kun je wat zout en kruiden vermengen om zou je eigen kruidenzout te creëren.

Drogen van schillen

Naast kruiden kun je ook schillen van bijvoorbeeld citrusvruchten gaan drogen. Stel je voedseldroger in op een zo laag mogelijke temperatuur. Schil de citrusvrucht met een dunschiller. Door dit met een dunschiller te doen blijft er niet zo veel wit vruchtvlees op de schil zitten. Blancheer de schillen 1 minuut en koel ze daarna af. Dep ze vervolgens droog met een stukje keukenpapier of een servetje. Laat de schillen nu drogen. Dit zal afhankelijk het type droger ergens tussen de 6 en 8 uur duren. Als de schillen goed droog zijn kun je ze fijnmalen in een keukenmachine. Als de schillen eenmaal fijn zijn gemalen kun je ze het beste nog even door een zeep halen. Zo weet je zeker dat je geen stukjes krijgt in je sinaasappelpoeder. Het poeder dat je nu gemaakt hebt kun je voor verschillende doeleinden gebruiken. Doe wat door je cakebeslag, marineer er je vlees mee of voeg het toe aan een saus.
© 2014 - 2019 Bianca101, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Kruiden drogen aan de waslijn of in de magnetronKruiden drogen: wie een tuin vol kruiden heeft, kan die nooit altijd opeten. Bovendien groeien de meeste kruiden in de z…
Kruidengeneeskunde: de voorbereidingenDe meeste kruiden worden in gedroogde vorm verkocht of je kan de kruiden zelf drogen en invriezen. Zo kan je ze voldoend…
Sfeer met potpourriSfeer met potpourriPotpourri’s worden al vele eeuwen gebruikt om een lekkere geur te verspreiden. Het is een mengsel van geurende bestandde…
Kruiden en specerijen: TijmKruiden en specerijen: TijmTijm is een kruid dat vooral veel gebruikt wordt in de keukens rond de Mediterrane Zee. Tegenwoordig is het ook in Neder…
Bronnen en referenties
  • Boek: Handboek voedsel drogen Auteur: Claudia Kuyken

Reageer op het artikel "Het drogen van kruiden"

Infoteur: Bianca101
Laatste update: 07-08-2015
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!