InfoNu.nl > Eten en Drinken > Bereiding > Bakpapier gebruiken

Bakpapier gebruiken

Bakpapier is een populair hulpmiddel in de keuken voor allerlei bereidingen. Het is een eenvoudig en multifunctioneel product dat in elke keuken aanwezig zou moeten zijn. Er bestaan echter nogal wat onduidelijkheidheden over de precieze gebruiksvoorschriften. In dit artikel ondek je wat bakpapier is, hoe je het allemaal kan gebruiken en welke alternatieven er zijn.

Wat is bakpapier?

Bakpapier in de oven / Bron: Lebensmittelfotos, PixabayBakpapier in de oven / Bron: Lebensmittelfotos, Pixabay
Bakpapier is papier dat, vocht- en vetbestendig en niet ontvlambaar is. Omwille van die eigenschappen kan het in de oven op hoge temperaturen gebruikt worden voor het bereiden van allerlei gerechten. De bijzonder ovenvriendelijke eigenschappen, dankt het papier aan een behandeling met zwavelzuur of zinkchloride. De bedoeling van bakpapier is om te vermijden dat de gebakken voedselwaren aan een bakplaat of springvorm blijven kleven. Zo blijft het baksel heel en kan het gemakkelijk worden uitgenomen na het bakken. Ook wordt vermeden dat de oven achteraf uitgekuist moet worden. Om de oven te reinigen, vouw je immers gewoon het vuile bakvel bij elkaar en gooi je het in de vuilbak.

Hoe gebruik je bakpapier?

Over het gebruik van bakpapier rijzen heel wat vragen. Hieronder worden de meest voorkomende kwesties besproken

Bakpapier aanschaffen en gebruiken

Je kan rollen bakpapier kopen in elke normale supermarkt. Het is meestal wit of bruin gekleurd. Veel gebruikers signaleren problemen bij het afscheuren van een stuk papier van de rol. Nochtans is dit erg eenvoudig. De meeste doosjes hebben een kartelrand die je kan benutten om het papier door te snijden. De werkwijze is dezelfde als die voor aluminiumfolie en vershoudfolie. In dit filmpje wordt getoond hoe je voor het afscheuren van dergelijke rollen te werk gaat. Als je toch problemen ondervindt bij het afsnijden van een vel, is een alternatief, om het met een schaar af te knippen.

Bakpapier op een bakplaat gebruiken

De eenvoudigste toepassing van bakpapier is om een stuk op maat uit te snijden en het op een bakplaat te plaatsen, om daarop vervolgens koekjes of andere voedingswaren te bakken zonder dat deze aan de bakplaat blijven kleven.

Een bakvorm bekleden met bakpapier

Vaak bestaat onduidelijkheid over hoe het papier precies dient aangebracht te worden in een cake- of taartvorm. Belangrijk daarbij is dat zowel de bodem als de zijkanten bekleed moeten worden. De uiteinden mogen overigens gerust wat boven de randen van de vorm uitsteken, zodat het baksel tegen het opstekende papier kan rijzen. Soms wordt aangeraden om de bakvorm vooraf in te vetten. Dit is enkel bedoeld om het wegschuiven van het bakpapier tegen te gaan en is niet noodzakelijk. In deze youtube-video zie je in 1 minuut hoe je een bakvorm correct bekleedt. De stap van het invetten die getoond wordt, is echter optioneel.

Een springvorm op maat bekleden
Bij een springvorm moet zowel de bodem als de rand bekleed worden / Bron: Dontworry, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)Bij een springvorm moet zowel de bodem als de rand bekleed worden / Bron: Dontworry, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)
Bij een ronde springvorm is de meest eenvoudige manier van werken, om de vorm op een vel bakpapier te plaatsen, vervolgens deze in potlood af te tekenen en rondom af te knippen, zodat een perfecte cirkel op maat achterblijft. De zijkanten bekleedt je vervolgens door een strook met de lengte van de omtrek van de bakvorm uit te knippen. Als je deze nog niet kent, kan je vooraf de maat opnemen met een stukje touw of deze berekenen door de diameter maal 3,14 te doen (diameter maal pi).

Wat moet bovenop het bakpapier?

Bovenop het bakpapier dient geen vet of olie meer gemeerd te worden. De te bakken voedingswaren kunnen dus rechtstreeks op het bakvel worden gelegd of gestort. Dat vermindert op zijn beurt de hoeveelheid vet die met het bakken gepaard gaat.

Papillotten maken met bakpapier

Nog een andere toepassing van bakpapier is het vouwen van een vlindervormige wikkelverpakking (een 'papillot'). In dergelijke zakjes kunnen groenten of andere voedingswaren gestoomd of geroosterd worden. Je dient er op te letten dat het zakje goed dichtgevouwen is. Hier vind je, hoe je daarvoor te werk gaat.

Is bakpapier herbruikbaar?

Een Bakvel is normaal gezien slechts eenmaal bruikbaar. Vaak zullen immers etensresten achterblijven, waardoor opnieuw gebruiken niet aan te raden is. Technisch gezien is hergebruiken van bakpapier echter wel perfect mogelijk. Aangezien het om vervuild papier gaat, hoort het in het restafval thuis.

Welke alternatieven zijn er voor bakpapier?

Het traditionele alternatief voor een bakvorm is om de te bakken materie rechtstreeks in een ingevette bakvorm te storten. Een moderner en gezonder alternatief is een siliconen bakmat die hergebruikt kan worden. Bakmatten zijn er in verschillende prijs- en kwaliteitsklassen. Dit hangt af van bijkomende eigenschappen zoals anti-slip en vaatwasmachinebestendigheid. Omdat ze (vaker) hergebruikt kan worden, is een bakmat een milieuvriendelijker alternatief voor bakpapier. Er zijn echter voor- en tegenstanders. Vaak wordt aangehaald dat de bakvriendelijke eigenschappen van veel bakmatten niet kunnen tippen aan die van bakpapier. De meest gehoorde klacht is dat resten blijven kleven aan de mat.
© 2015 - 2019 Woordsmid, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Drie recepten voor een chocoladerolEen chocolade, kokos of brownierol. Lekker voor bij de koffie of bij de thee: een plakje van de zelf gemaakte chocolader…
Verfrissende en gezonde yoghurtsnacksVerfrissende en gezonde yoghurtsnacksHeb je ook regelmatig zo’n trek in iets lekkers? Je kunt dan naar een mars, de drop, cake of ander snoep grijpen, maar e…
Knutselideeën – potten bakkenKnutselideeën – potten bakkenVerveel je je in de vakantie, wil je iets gezelligs met je kind(eren) doen, houdt je van knutselen en heb je even tijd?…
Chocolade receptenEen lekkere en leuke manier om je vrije dag door te komen? Geen probleem, hier is de oplossing. Het maken van een chocol…
Zelfgemaakte broodjes, goedkoop en lekker voor studenten!Zelfgemaakte broodjes, goedkoop en lekker voor studenten!Broodjes kopen in de supermarkt is altijd erg duur. Waarom moeilijk doen als het makkelijk kan. Met deze recepten kan je…
Bronnen en referenties
  • http://eetnieuws.nl/2014/12/16/hoe-werkt-bakpapier/
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Bakpapier
  • http://en.wikipedia.org/wiki/Parchment_paper
  • http://pixabay.com/static/uploads/photo/2013/01/08/01/43/pretzel-74359_640.jpg
  • http://image.shutterstock.com/display_pic_with_logo/481135/122383669/stock-photo-baked-cake-in-springform-making-chocolate-layer-cake-series-122383669.jpg
  • http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/f/f4/Leivinarkki.jpg/220px-Leivinarkki.jpg
  • http://www.genaw.com/lowcarb/gadgets/exopat_liner.jpg
  • http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/a/a5/Elektroherd-backofen-springform-kaesekuchen-641.jpg
  • Afbeelding bron 1: Lebensmittelfotos, Pixabay
  • Afbeelding bron 2: Dontworry, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)

Reageer op het artikel "Bakpapier gebruiken"

Reactie

W. Kruysmulder, 01-04-2015 12:07 #1
Soms is het 'hannessen' om bakpapier een beetje passend in je bakblik te krijgen; vooral als je het iets aan de ruime kant hebt afgescheurd. Het bakpapier wordt veel 'handzamer'als je het even nat maakt, uitknijpt (als een prop), c.q. weer afschudt en dan verwerkt in het bakblik. Heeft géén invloed op het garingsproces. Reactie infoteur, 06-04-2015
Bedankt voor deze nuttige bijkomende tip!

Infoteur: Woordsmid
Laatste update: 23-02-2015
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Bereiding
Reacties: 1
Schrijf mee!