InfoNu.nl > Eten en Drinken > Bereiding > Wat is bakpoeder?

Wat is bakpoeder?

Bakpoeder, wat is dat nu eigenlijk? Bakpoeder is een chemisch wit poeder. Met bakpoeder kun je sneller iets laten rijzen dan bijvoorbeeld gist of zuurdesem. Wanneer je een potje met bakpoeder te lang bewaart kan deze zijn rijskracht verliezen. Wil je van bloem een zelfrijzend middel maken? Voeg dan bakpoeder toe aan de bloem.
Wat is bakpoeder nu eigenlijk? / Bron: Condesign, PixabayWat is bakpoeder nu eigenlijk? / Bron: Condesign, Pixabay

Wat is bakpoeder?

Bakpoeder is een middel dat aan deeg kan worden toegevoegd om het deeg te laten rijzen. Het poeder kan een vervanger zijn voor gist als rijsmiddel. In de meeste gevallen bestaat bakpoeder uit een zuur zoals bijvoorbeeld citroenzuur en een carbonaat zoals baking soda oftewel natriumwaterstofcarbonaat. Bakpoeder wordt vaak verward met baking soda. Het poeder is echter minder sterk dan baking soda. Wanneer je met bakpoeder aan de slag gaat zul je dan ook andere verhoudingen moeten gebruiken dan bij baking soda.

Waarvoor kun je bakpoeder gebruiken?

Bakpoeder kan bijvoorbeeld worden gebruikt om cake en roti te maken. De smaak zal niet veranderen wanneer het poeder wordt toegevoegd.

Moet ik bakpoeder of baking soda gebruiken?

Bij sommige recepten kan er beter bakpoeder worden toegevoegd. Terwijl bij andere recepten de voorkeur uitgaat naar baking soda. Hoe weet je nu welke van de twee je het beste kan gebruiken? Het uiteindelijke doel is meestal om een smakelijk product te produceren met een aangename textuur. Baking soda / zuiveringszout zal een bittere smaak opleveren, tenzij de smaak wordt tegengegaan door de zuurgraad van een ander ingrediënt zoals bijvoorbeeld karnemelk. Je zult baking soda voornamelijk tegenkomen in koekjesrecepten. Bakpoeder bevat zowel een zuur als een base en heeft hierdoor een neutraal effect op de smaak. Recepten waarin bakpoeder voorkomt zijn vaak recepten die vragen om neutraal smakende ingrediënten zoals bijvoorbeeld het maken van roti. Bakpoeder wordt ook veel gebruikt als ingrediënt in gebak en koekjes.

Waar kun je bakpoeder kopen?

Het poeder is in bijna alle supermarkten verkrijgbaar. Je kunt bakpoeder vinden bij de bakartikelen.

Wijsteenbakpoeder kopen

Wijnsteenbakpoeder kan over het algemeen worden gevonden in natuurwinkels. Wijnsteenbakpoeder bestaat uit wijnsteen en baking soda. Wijnsteen is een kaliumzout dat ook wel de naam "crème de tartar" draagt. Wijnsteenbakpoeder kan bijvoorbeeld worden gebruikt om suikersiroop te kristalliseren.

De verschillende vormen van bakpoeder

Het poeder is verkrijgbaar in twee verschillende vormen, namelijk als enkelwerkende bakpoeder en als dubbelwerkende bakpoeder. Enkelwerkende poeders worden geactiveerd door vocht. Wanneer je dus enkelwerkende bakpoeder toevoegt aan je recept dan dien je het product onmiddellijk te bakken. Dubbelwerkende poeders reageren daarentegen in twee fasen. Bij het toevoegen van het dubbelwerkende poeder hoeft het product dan ook niet meteen gebakken te worden. Er komt een kleine hoeveelheid gas vrij wanneer het dubbelwerkende poeder bij kamertemperatuur wordt toegevoegd aan het deeg. Het merendeel van het gas wordt echter pas vrijgegeven bij oventemperatuur.

Hoe lang kan bakpoeder en baking soda worden bewaard?

Hoe lang je deze producten kunt bewaren hangt af van de manier waarop deze worden opgeslagen. Baking soda kan heel lang worden bewaard indien het verzegeld is en wordt opgeslagen in een koele en droge ruimte.

Voor bakpoeder geldt echter andere regels. Hoe lang je bakpoeder kunt bewaren kan verschillen van 3 maanden tot een jaar. Wanneer de verpakking van het poeder is geopend en zich in een vochtige omgeving bevindt zal deze niet langer dan een paar maanden houdbaar zijn. Om jouw maaltijden niet te verpesten is het dan ook aan te raden om het bakpoeder te kopen in kleine blikjes. Schrijf ook altijd de datum van deze blikjes op, wanneer deze niet op de blikjes staat.

Je kunt zelf testen of het bakpoeder nog goed is. Dit kun je doen door een beetje bakpoeder in een kommetje te gieten en er vervolgens water aan toe te voegen. Begint het poeder te schuimen? Dan kan het nog worden gebruikt!

Lees verder

© 2015 - 2019 Bankdrukker, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
KoekjesreceptenAltijd al koekjes willen bakken. Met dit artikel vind je de beste koekjesrecepten voor jong en oud. Dus ik zou maar snel…
Zilver poetsen, gemakkelijk en veilig!Zilver poetsen, gemakkelijk en veilig!Dierbaar zilveren bestek hou je het liefst proper. Door oxidatie komt er een zwarte glans op. Je kan dit gemakkelijk ter…
Bananenbrood en appelbrood, makkelijk en lekkerBananenbrood en appelbrood, makkelijk en lekkerDit 'brood' is makkelijk zelf te maken en blijft een paar dagen goed. Je kan het als tussendoortje eten, maar ook als on…
Recept Pepernoten en Taai taaiRecept Pepernoten en Taai taaiIn aanloop naar het Sinterklaasfeest kunnen kinderen (samen met de ouders) zelf pepernoten en taaitaai maken.
Thaise gebakken rijst met ananas en Thaise donutsThaise gebakken rijst met ananas is in het land zelf erg geliefd, zeker als het gemaakt is met gemarineerde kip. Thaise…
Bronnen en referenties
  • http://chemistry.about.com/cs/foodchemistry/f/blbaking.htm
  • Afbeelding bron 1: Condesign, Pixabay

Reageer op het artikel "Wat is bakpoeder?"

Reacties

Henk Burgman, 18-07-2016 17:40 #2
Bakpoeder is te gebruiken om mieren kwijt te raken. Strooi in of bij de nesten en de mieren nemen het mee en "blazen zichzelf op"

Jer, 12-11-2015 12:49 #1
Jammer dat de onderlinge sterkte van bakpoeder en bakingsoda niet in grammen wordt genoemd. Dit om een idee te geven hoe sterk het is per gram.

Infoteur: Bankdrukker
Laatste update: 18-09-2016
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Bereiding
Reacties: 2
Schrijf mee!