InfoNu.nl > Eten en Drinken > Bereiding > Wat is de lekkerste appelmoes?

Wat is de lekkerste appelmoes?

Wat is de lekkerste appelmoes? Het is een gerecht dat in Nederland ongekend populair is: appelmoes. In de supermarkten kun je diverse merken appelmoes kopen. Je hebt varianten appelmoes al of niet voorzien van stukjes appel. Maar waarom zou je appelmoes niet gewoon lekker zelf maken? Zelfgemaakte appelmoes kun je helemaal volgens eigen recept en smaak maken. Hoe je dat doet?

Appels

Nederland is een echt appelland. Er worden tal van soorten geteeld, met variëteiten in smaak, hardheid en houdbaarheid. Sommige appels smaken lekker zoet, andere zijn wat zuurder. En dan heb je appels die wat zachter zijn en daardoor minder lang houdbaar, of soorten die harder zijn en tot wel een paar maanden bewaard kunnen worden, mits koel opgeslagen. Appels zitten, zoals veel andere fruitsoorten boordevol met vitamines en anti-oxidanten. Met de leuze Snoep verstandig, eet een appel is het eten van een appel in het verleden gepropageerd. Appels eten is gezond en lekker. Maar behalve een appeltje uit de hand eten, zijn er nog meer mogelijkheden om appels te nuttigen. Bijvoorbeeld in de appelmoes.

Appelmoes

In Nederland staat appelmoes nog al eens op tafel. Het is een frisse, zoetige en lekkere aanvulling op de warme maaltijd. Er is zelfs een grote hotel- en restaurantketen die het standaard als extraatje bij de hoofdgerechten serveerde. De populariteit van appelmoes heeft, hoe kan het ook anders, vele fabrikanten ertoe gebracht het gericht in blik of in een glazen pot te koop aan te bieden. Ook lekker, maar je zult het dan moeten doen met een smaakervaring, zoals die door de fabrikant is bedacht: gericht op de gemiddelde smaakbeleving van de klanten.

Appelmoes en appelcompote

Appelmoes kun je in twee varianten kopen. Allereerst de ‘echte’ appelmoes, waarbij de appels geheel tot moes, tot een gladde substantie zijn verkookt. Daarnaast heb je ook de appelcompote, die naast dezelfde appelmoes ook nog stukjes gekookte appel bevat. In beide gevallen is er suiker toegevoegd om de appelmoes een lekkere zoete smaak mee te geven.

Appels

In de appelmoes worden verschillende soorten appels verwerkt. Dat zijn echt niet altijd alleen de perfecte, gave exemplaren. Met appelmoes kun je ook prima de minder gelukte appels verwerken.

Zelf doen

Appelmoes kun je in alle supermarkten in Nederland kopen. Maar het is heel eenvoudig zelf ook te maken. Daar kun je verschillende redenen voor hebben:
  • Je wil appelmoes eten die minder zoet of misschien zelfs zoeter is dan wat de winkels aanbieden.
  • Je hebt in je tuin een appelboom, die vol hangt met appels
  • Je krijgt van buren, familie of vrienden een flinke partij appels, die uit hun tuin blijkt te komen
  • Je vindt het gewoon erg leuk!

Aan de slag

Een mooie appelmoes krijg je door het volgende stappenplan:
  • Schil de appels.
  • Snijd de appels in stukjes, verwijder de klokhuizen.
  • Doe de stukjes appel in de pan met een klein laagje water.
  • Breng het geheel aan de kook, en laat het een tijdje doorkoken. Hierdoor worden de stukjes appel zacht en krijg je een moes. Je kunt er al vast een beetje suiker aan toevoegen, begin met één eetlepel. Het mengsel laat je ongeveer een half uurtje op een laag pitje doorkoken. Roer regelmatig, zodat je appelmoes niet aanbrandt.
  • Wil je appelcompote maken? Haal dan je pan van het vuur als er nog wat stukjes appel te zien zijn.
  • Wil je appelmoes maken? Laat het mengsel op het vuur en roer tot er geen stukjes meer te zien zijn. Met een stamper of mixer kun je het mengsel verder mooi glad maken.
  • Je voegt naar smaak suiker toe. Sommige appelsoorten zijn van zichzelf zoeter dan andere, de hoeveelheid suiker die je gebruik zal dus steeds verschillend zijn. Ben een beetje terughoudend in je suikergebruik, teveel suiker is niet goed voor je lijf en een beetje minder zoete appelmoes kan ook heel fris en lekker zijn.
  • Appelmoes kun je warm eten, verse warme appelmoes kan heel lekker zijn. Een beetje kaneel geeft een extra smaakje.
  • In de meeste gevallen wordt appelmoes gekoeld gegeten. Als je hiervoor gaat, dan laat je de appelmoes eerst in de pan afkoelen. Daarna schep je de appelmoes in een schaal, die je in de koelkast verder afkoelt tot je een heerlijke frisse appelmoes hebt.
Gerelateerde artikelen
Zelf appelmoes makenZelf appelmoes makenZelf appelmoes maken is natuurlijk veel lekkerder dan appelmoes uit een potje of blik. Maar hoe maak je appelmoes en waa…
Zelf appelsap makenZelf appelsap makenDit is een recept om zelf appelsap te maken zonder sapcentrifuge. Kook simpelweg de geschilde appels en binnen drie uur…
Pectine in appelmoes of jam een belangrijk voedingselementOm goed te kunnen functioneren heeft ons lichaam diverse voedingsstoffen nodig. De voedingsstoffen die kunnen worden ver…
Waar zijn appels goed voor?Waar zijn appels goed voor?Appels zijn één van de bekendste soorten fruit en de meeste mensen lusten het wel. Appels zijn er in verschillende soort…
Heerlijke appelgerechtenAn apple a day keeps the doctor away zeggen ze in het Engels. Oftewel een appel elke dag houdt de dokter weg. Het eten v…

Reageer op het artikel "Wat is de lekkerste appelmoes?"

Infoteur: Hansvg
Laatste update: 29-10-2018
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Bereiding
Schrijf mee!