InfoNu.nl > Eten en Drinken > Bereiding > Hoe kook ik een ei?

Hoe kook ik een ei?

Hoe kook ik een ei? "Je kunt nog geen ei koken." Wanneer je niet zo sterk bent achter het fornuis, heb je deze uitspraak vast al eens naar je hoofd gekregen. Maar een eitje koken leer je in een handomdraai. En dat is wel zo prettig, want een zelf gekookt eitje is erg lekker en gezond. Een ei koken is zeer eenvoudig. Eigenlijk kan iedereen het. Er zijn echter wel een paar tips die van pas komen bij het juist bereiden van een lekker eitje. Aan de hand van een paar simpele stappen heb jij in een paar minuten een lekker, zelf gekookt eitje op je bord.

Wat heb je nodig?

  • Fornuis
  • Pan
  • Water
  • Kookwekker
  • Ei

Welk ei neem je?

Wanneer je bij een willekeurige supermarkt naar binnen loopt, zul je merken dat er heel wat soorten en maten eieren verkrijgbaar zijn. Een aantal voorbeelden zijn de biologische, vrije uitloop en scharreleieren. Voor het koken maakt het niet zoveel uit welk type ei je koopt. Wel is het zo dat hoe beter de kip geleefd heeft, hoe beter de kwaliteit van de eieren zijn. Wanneer je het belangrijk vindt dat kippen onder zo gunstig mogelijke omstandigheden hebben geleefd, dan is een biologische keuze vanzelfsprekend.

Een goed ei

Iedereen weet dat je eieren beter niet kunt laten vallen. Maar wist je ook dat temperatuurverschillen invloed hebben op de schaal van het ei? Als de temperatuur waaronder je de eieren bewaart steeds verandert, kunnen er barsten in de schaal komen. Ook is het verstandig de eieren niet in de koelkast te bewaren. Laat je ei even rustig op kamertemperatuur komen voor je hem in de pan doet. Als je haast hebt, kun je altijd even een gaatje in de bovenkant van het ei prikken. Dan kan hij sneller de pan in, zonder dat je kans hebt dat de schaal barst.

Het ei koken

Kies een pan uit en vul die voor minimaal de helft met water. Je ei moet ruimschoots onder water komen te liggen, dus een wat hogere pan is ideaal. Zo voorkom je ook dat het water over de rand stroomt wanneer het begint te koken. Voor je het ei in de pan doet, breng je het water aan de kook. Wanneer het water net begint te koken, doe je ei in de pan. Laat het water niet te hard borrelen, maar zorg wel dat het in beweging blijft.

Hard of zacht gekookt

Hoe lang het ei nu in de pan moet, ligt helemaal aan jou. Hou je van een zachtgekookt eitje, dat wil zeggen dat de dooier nog vloeibaar is, dan is 3 of 4 minuten koken genoeg. Wanneer je het eitje 90 seconden langer laat liggen, dan wordt het halfzacht. De dooier is in dat geval iets steviger. Voor een hardgekookt eitje, laat je het ei ongeveer 7 tot 8 minuten in de pan liggen. Wanneer je eitje gekookt is, kun je hem nog even in een pan met koud water leggen. Beetje zout of peper erbij en je hebt een heerlijk eitje.

Opdienen

Tot slot moet je het eitje natuurlijk nog even opdienen. Je kunt het eitje alvast pellen, maar je kunt hem ook in de schaal opdienen. Je kunt er een broodje bij doen, maar het is ook erg lekker om wat ham of bacon in een pan te bakken en deze om het eitje te wikkelen. Prik de ham of bacon even vast met een cocktailprikker en je hebt een heerlijk culinair hoogstandje. Ook is het erg lekker om het ei in stukken te snijden en samen met wat sla, tomaat en radijs te serveren. Eet smakelijk!
© 2013 - 2019 Vluggejapie, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Hoe kook ik een ei?"

Infoteur: Vluggejapie
Gepubliceerd: 17-07-2013
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Bereiding
Schrijf mee!