InfoNu.nl > Eten en Drinken > Bereiding > Uw maaltijden puur bereid: met stoom!

Uw maaltijden puur bereid: met stoom!

Uw maaltijden puur bereid: met stoom! Wilt u graag uw eten puur, zonder toevoeging van oliën en vetten? Dan kunt u uw maaltijd stomen. Met de stoomkoker VS 4003 van Tefal kunt u een maaltijd van drie ingrediënten in één keer klaarmaken. Door de verschillende lagen houdt ieder onderdeel van uw maaltijd zijn unieke smaak.

Veiligheid:

U dient er rekening mee te houden dat het apparaat en de voedingsmiddelen altijd heet kunnen zijn. Gebruik altijd voldoende bescherming om uzelf tegen verbranden te beschermen. Laat dit toestel in werking nooit onbeheerd achter. Het elektrische onderstel mag nooit onder water gedompeld worden! Voordat u een apparaat gebruikt dient u altijd eerst de bijbehorende gebruiksaanwijzing goed te bestuderen.Volgt u de instructies dan ook ten alle tijde op. Er wordt gewerkt met elektriciteit en vloeistoffen. Het apparaat, de onderdelen en de opgewekte stoom kunnen een gevaar opleveren. Zorg ervoor dat de Tefal Stoomkoker VS 4003 altijd op een stabiele, warmtebestendige ondergrond staat die ook nog bestand is tegen vloeistofspatten. Daarnaast dient het toestel op een redelijke afstand van muren en kasten te staan in verband met de stoomontwikkeling. Deze kan andere gebruiksvoorwerpen beschadigen. Verder is van belang dat het toestel buiten bereik van onbevoegden staat. Dit kunnen kinderen, dieren en volwassenen zijn die niet in staat zijn de risico's van dit apparaat voldoende in te schatten. Dit artikel is niet bedoeld om de gebruiksaanwijzing te vervangen. De tekst probeert op een informatieve manier een beknopt beeld van de Tefal Stoomkoker VS 4003 functionaliteit te geven. Het kan zijn dat de vormgeving en een aantal functionaliteiten in de loop van de tijd veranderen. Dit kunt u dan weer terugvinden in de bijbehorende gebruiksaanwijzing.

Het gebruik van de Tefal Stoomkoker VS 4003

  • Uw voedingsmiddelen zijn tegelijkertijd gaar als ze ongeveer net zo groot zijn. Dus indien u aardappelen en groenten stoomt dient u beide ingrediënten ongeveer even groot snijden. Deze vuistregel geldt voor bijna alle voedingsmiddelen die gestoomd worden. Wel zo handig als alle onderdelen van een maaltijd tegelijkertijd geserveerd kunnen worden.
  • U vult de watertank bij ieder gebruik opnieuw met anderhalve liter koud, vers water. U dient erop te letten dat de watertank gevuld is tot de maximum aanduiding.
  • U plaatst eerst de vochtopvanger en dan de onderdelen die u voor het stomen van uw maaltijd nodig heeft.
  • Opmerking: na gebruik kan de Tefal Stoomkoker VS 4003 compact opgeborgen worden doordat alle onderdelen slim in elkaar passen en dus compact stapelbaar zijn.
  • U steekt de stekker van het stroomsnoer in het stopcontact. Het apparaat produceert een geluid en het timersymbool is te zien. Indien u geen actie onderneemt zet het apparaat zichzelf na twee minuten in de standby stand.
  • Met de '+' en '-'toetsen kunt u instellen hoe lang u wilt stomen. De maximaal instelbare tijd is zestig minuten. Er is een tabel bijgeleverd voor de aanbevolen stoomtijden.
  • Indien u de aan/uit knop kort indrukt begint het apparaat stoom te produceren. Indien u dit niet doet start het apparaat na vijf seconden uit zichzelf.
  • U ziet het stoomtekentje en de Tefal Stoomkoker VS 4003 begint terug te tellen naar nul.
  • Onder het display bevindt zich de 'vitamin +' knop. Deze kunt u gebruiken om de kooktijd te verkorten. Er wordt dan vlug stoom geproduceerd. Als u om de een of andere reden het apparaat opent kunt u na het dichtdoen van de deksels door op de 'vitamin +'-knop weer vlug stoom laten produceren. Indien er voldoende stoom in de Tefal Stoomkoker VS 4003 aanwezig gaat de verlichting van de 'vitamin +'-knop uit.
  • Als de stoomtijd voorbij is klinkt er twee maal een geluidssignaal.
  • Het apparaat schakelt automatisch over op de warmhoudfunctie, die na een uur ook uitschakelt. De stoomkoker gaat dan in de 'standby' stand.
Gerelateerde artikelen
Stoomkokers voor behoud van voedingsstoffen en smaakKoken, braden en bakken gebeurt meestal op traditionele manier met pannen op een fornuis of door gebruik te maken van el…
Slim en snel koken met een intelligente snelkookpan!Slim en snel koken met een intelligente snelkookpan!Koken met een snelkookpan heeft een aantal voordelen. Het gaat snel en de voedingsstoffen van uw maaltijd blijven beter…
Snel strijken met de Tefal GV8931 Express Control PlusSnel strijken met de Tefal GV8931 Express Control PlusMet behulp van de Tefal GV8931 Express Control Plus - Stoomgenerator kunt u in de helft van de tijd uw was strijken. Dit…
De Babycook van BeabaDe Babycook. Met de Babycook kan men dagelijks babymaaltijden (ontbijt, middageten en avondeten) bereiden in een handomd…
De stoomoven, een andere manier van eten bereidenHet kiezen van een keuken is tegenwoordig heel wat meer dan een keuze uit standaardkastjes en een kooktoestel. Er zijn v…
Bronnen en referenties
  • www.tefal.com
  • http://www.tefal.com/All+Products/Cooking+Appliances/Steamers/Products/Vitacuisine+Compact/Vitacuisine+Compact.htm

Reageer op het artikel "Uw maaltijden puur bereid: met stoom!"

Infoteur: Blackbeauty
Laatste update: 26-12-2014
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Bereiding
Schrijf mee!