InfoNu.nl > Eten en Drinken > Bereiding > Kappertjes inmaken

Kappertjes inmaken

Kappertjes inmaken Kappertjes (Capparis spinosa) inmaken Iedereen die wel eens naar de landen rond de Middellandse Zee gaat kan kappertjesstruiken tegenkomen. Wat is dan leuker dan deze heerlijkheden verzamelen en inmaken. Hier ga ik uitleggen hoe dit moet.

Kappertjes zijn bloemknoppen

Kappertjes zijn de bloemknoppen van de kappertjesstruik die algemeen voorkomt in de landen rond de Middellandse zee. De kappertjesstruiken zijn te herkennen aan hun prachtige bloemen. Om deze bloemen in volle glorie te kunnen bewonderen moet je wel redelijk vroeg op pad. Zeker op warme dagen beginnen ze al vanaf tien uur ís morgens te verwelken. Na de bloei vormen deze bloemen de zaadbollen die wij kennen als kapperappeltjes die op de zelfde manier zijn in te maken als de kappertjes. Je kunt de kappertjes vanaf begin juni verwachten afhankelijk van de warmte.

Het verzamelen van kappertjes

Kappertjes verzamelen is een tijdrovend werk, er gaan immers een heleboel van die kapperbloemknopjes in een pot. De struiken groeien zeer grillig en vaak om onmogelijke rotsige plaatsen. Ook zitten er gemene doorns aan de takken die het plukken hinderen. Toch is er niets heerlijkers dan gedachteloos, in de zon ergens, op een mooi plekje in de natuur je voorraad te verzamelen. Daar waar ik ze altijd verzamelde groeiden de struiken langs de wegen die door de bergen slingeren en wel op die plaatsen waar de zon erbij kan.

Het inmaken

  • Zodra je voldoende hebt verzameld moeten de kappertjes ontgiften door toevoeging van water. Hierbij komen gassen vrij en dat is de reden dat ik ze altijd plastic flessen gebruik.
  • Doe je kappertjes in bijvoorbeeld een gebruikte waterfles en vul deze helemaal op, ook als de fles maar halfvol met kappers zit.
  • Ververs het water om de dag, het ruikt vies maar dat is juist goed. De ongewenste stoffen komen vrij. Na vijf a zes dagen is dit proces afgerond en als het goed is hebben de kappertjes nu hun vrolijke zo kenmerkende vlekjes gekregen.
  • Hierna worden de kappertjes in de zon gedroogd tot ze rimpelen en behoorlijk gekrompen zijn.
  • Verspreid ze over een dienblad of iets dergelijks en zet ze in de volle zon op een plaats waar de vogel en andere dieren er niet bij kunnen.
  • Laat ze niet keihard worden want dan zuigen ze later geen vloeistoffen meer op.
  • Bij gebrek aan zon kun je de kappertjes in de oven of een speciale voedseldroger drogen.
  • De oven moet dan op de laagste stand. Bij voorkeur niet warmer dan veertig graden, ze mogen niet bakken of koken.

  • Zodra de kappertjes droog genoeg zijn mogen ze in de potten.
  • Vul vooraf goed schoon gemaakte en gesteriliseerde potten voor helft met kappertjes. De kappertjes hebben ruimte nodig om weer uit te zetten.
  • Vul de potten af met azijn.
  • Laat de kappertjes nu zeker vier weken staan zodat ze het vocht goed kunnen opnemen en hun originele vorm weer kunnen aannemen.

Echt er staat niets zo vrolijk in je kast of op je keukenplank als een paar potjes zelf ingemaakte kappertjes. Natuurlijk smaken ze ook veel beter dan commercieel ingemaakte kappers.

Leuke herinnering

Succesvol ingemaakte kappertjes kun je jarenlang bewaren en zijn een leuke herinnering aan de vakantie. Mocht je tijdens de vakantie geen tijd hebben om het proces af te ronden, plan de pluk dan zo dat ze in hun ontgiftingsperiode mee reizen naar huis. Plek voor een fles water met kappertjes is er in de bagage altijd wel.

Kapperappeltjes worden op dezelfde manier verwerkt.
© 2012 - 2017 Stans, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Inmaken, nuttige receptenWaarom inmaken? Al is er nog zo veel veranderd, inmaken blijft nuttig. Inmaken is erg goedkoop, u kunt erg veel "gratis"…
Geitenkaassalade, maar dan andersGeitenkaassalade, maar dan andersVerse geitenkaas is gezond en lekker en wordt steeds populairder. Dat geldt voor de geitenkaas op het verse broodje, de…
Kip maar dan andersKip is gezond, kip is lekker er je kunt er prima mee variëren. Toch eten we het uit de pan of op de boterham veelal op d…
Jam, gelei, marmelade en stroop maken, en confijtenJam, gelei, marmelade en stroop maken, en confijtenHet inmaken van levensmiddelen doet men om ze lange tijd te kunnen bewaren. Vroeger, toen in ons land niet het hele jaar…
Maaltijdsalades eenvoudigMaaltijdsalades eenvoudigMaaltijdsalades zie je in steeds meer eethuisjes terug. Is het niet voor de lunch, eenvoudig, gezond en lekker, dan is h…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Kappertjes inmaken"

Infoteur: Stans
Gepubliceerd: 04-10-2012
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Bereiding
Schrijf mee!