InfoNu.nl > Eten en Drinken > Recepten > Gezonde snack of dip voor bij de borrel

Gezonde snack of dip voor bij de borrel

Gezonde snack of dip voor bij de borrel Natuurlijk kennen we allemaal de bekende bitterballen, gevulde eieren en andere stevige caloriepakkers. Maar de gezonde snack maakt steeds meer deel uit van het plaatje als er s avonds snacks op tafel worden gezet.

Basismaterialen

Basismateriaal is bijvoorbeeld de magere kaasspreads van Philadelphia, Slankie en Goudkuipje. Als er gedipt wordt, kan dit beter in deze producten dan de vol vette producten. Te dippen valt o.a. met:
  • komkommer (schijven of de mini-exemplaren)
  • bleekselderij
  • volkorentoast
  • soepstengels

Een toastje kan beter belegd worden met een eigen gemaakt sausje dan de kant-en-klaar producten. Hoewel chips dan weer niet in de lijn zitten kan het sausje om te dippen wel verantwoord zijn.

Hete dipsaus

Ingrediënten
  • 1 rode peper
  • 1 groene paprika
  • 4 eetlepels hazelnoten
  • 1 teentje knoflook
  • 1 eetlepel komijnzaad
  • 1 eetlepel
  • 3 lente uitjes
  • korianderkorrels
  • verse zwarte peper
  • zout
  • scheutje olijfolie

Bereiding
De koriander en komijn goed fijn maken. Zet nu wat olijfolie op het vuur en fruit alles aan. Daarna de paprika en peper goed schoonmaken en ontdoen van zaadlijsten en klein maken, tezamen met de ui en het teentje knoflook. Voeg nu ook dit toe aan het mengsel in olijfolie en doe er wat peper en zout naar smaak bij. Giet er daarna een scheutje water bij en laat dit een tijdje op middenhoog vuur staan.
Als laatste de hazelnoten goed fijnhakken en deze roosteren in een pan. Deze gaan als laatste bij het mengsel. Is alles nog iets te grof naar smaak, haal het dan nog even door de blender.

Neutrale dipsaus

ingrediënten
  • 300 gram magere yoghurt
  • 2 teentjes knoflook
  • enkele lente uitjes
  • 3/4 komkommer
  • scheutje olijfolie
  • peper en zout

Bereiding
Maak een glad papje van de yoghurt, fijngeperste knoflook, lente uitjes, peper en zout naar smaak en scheutje olijfolie. Zet dit een uurtje weg in de koeling en maak in de tussentijd de komkommer in kleine stukjes. Deze toevoegen aan het mengsel en serveren.

Lees verder

© 2009 - 2014 Annastaal, gepubliceerd in Recepten (Eten en Drinken) op . Het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Gezonde snack of dip voor bij de borrel"

Infoteur: Annastaal
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Recepten
Special: Snacks
Schrijf mee!