InfoNu.nl > Eten en Drinken > Recepten > Oliebollen, ouderwetse volgens grootmoeders recept

Oliebollen, ouderwetse volgens grootmoeders recept

Oliebollen, ouderwetse volgens grootmoeders recept Grootmoeders recept voor de heerlijkste ouderwetse echte hollandse oliebollen! Een typisch Nederlands lekkernij, zo uit de hollandse keuken, ouderwets lekker van oma! Oliebollen voor een verrukkelijk Oud en Nieuw viering! Welke olie is goede olie voor het bakken van oliebollen? Wat is een goed beslag van oliebollen? Wat is de juiste temperatuur van de olie voor het bakken van oliebollen?

Oliebollen: voorbereiding

Voor we daadwerkelijk aan het bakken gaan van de oliebollen, even een lijstje om te checken of we alle benodigdheden en materialen in huis hebben:
  • Drie dagen van te voren: rozijnen en krenten in lauw water zo´n tien minuten laten wellen.
  • Melk voor het beslag moet lauw zijn.
  • Roomboter voor het beslag moet zacht zijn (haal de boter op tijd uit de ijskast!)
  • Ijsschep (of een juslepel) voor de bollen
  • Frituurpan (gebruik jouw eigen favoriete bak/frituurpan! Het liefst met een dikke bodem!)
  • Een enorme bol, kom of eventueel een emmertje om het beslag in te laten rijzen
  • Ruim de keuken op voordat je begint met bakken! Maak genoeg ruimte om te werken en zet op een centrale plek in de keuken alle benodigdheden voor het bakken van de oliebollen!

Oliebollen beslag:

  • 1 kilo bloem
  • 1 liter lauwe melk
  • 80 gram gist
  • 80 gram zachte roomboter
  • 3 eetlepels witte basterd suiker
  • Sap van 2 citroenen
  • Snufje zout
  • 3 eieren

Oliebollen garnituur:

  • 150 gram krenten
  • 200 gram rozijnen
  • 200 gram appels

Extra:

  • Olie voor het frituren. (Gebruik altijd een goede olie! De olie is en blijft de basis van de oliebollen! Haal minimaal 2 flessen goede olie in huis.)
  • Poedersuiker

Oliebollen: Goede olie voor het bakken van oliebollen

Olijfolie en zonnebloemolie zijn uitstekend! Gebruik onder geen beding frituurvet!!!

Oliebollen: bereiding van oliebollen

  • Rasp je appels (of naar keuze: snijd ze in hele kleine blokjes zodat ze dezelfde maat hebben als de rozijnen en de krenten) Besprenkel de gesneden/geraspte appels met wat citroensap om vergeling tegen te gaan. Voeg de uitgelekte en gewelde rozijnen en krenten toe aan de appels.
  • Laat de gist in de lauw warme melk oplossen.
  • Pak de enorme bol, kom of emmertje en doe daar de bloem in. Maak in het midden een kuiltje.
  • De super zachte roomboter en de eieren mengen met de bloem.
  • De witte basterd suiker nu door de bloem, eieren en de boter mengen.
  • Langzaam, zeer langzaam, meng de melk met de opgeloste gist al draaiend met de bloem, eieren, boter en suiker. Langzaam draaien en mengen. Net zo lang tot er een mooi glad beslag ontstaat.
  • Voeg nu de mix van appels, krenten en rozijnen toe aan het beslag.
  • Restant van het citroen sap er nu bij toevoegen.
  • Goed blijven mengen en roeren en voeg als laatste het snufje zout toe.

Het beslag laten rijzen

De enorme bol, kom of eventueel emmertje waar het beslag in zit boven op de kachel zetten, afdekken met een schone en katoenen doek en een half uur laten rijzen. Na een half uurtje pakte mijn oma het deeg en het arme deeg kreeg een enorm “pak slaag” van haar, tot grote ontsteltenis van de kleinkinderen! De reden was om het deeg neer te laten komen in de enorme bol, kom of emmer en het deeg opnieuw te laten rijzen. Oma liet het deeg na de pak slaag nog een 30 minuten op de kachel staan.

Het echte werk: bakken van de oliebollen

Een klein kwartiertje voordat het deeg klaar is met rijzen, zet de frituurpan met de goede olie op het vuur. De olie moet een temperatuur hebben van 170 a 175 graden Celsius hebben. Zet een klein raampje open voor frisse lucht. Zet een uitlekbord en /of schaal naast de frituurpan. Zodra het deeg klaar is met rijzen en de olie op temperatuur is kan het bakken beginnen. Maak de ijslepel/juslepel vochtig met water en schep een klein beetje beslag in de lepel en laat het voorzichtig in de olie glijden. Afhankelijk van de grootte van de pan, niet te veel oliebollen in 1 keer bakken!

Temperatuur van de olie tijdens het bakken van oliebollen

Door te veel bollen in 1 keer te bakken, daalt de temperatuur van de olie en worden de bollen niet goed gaar. De oliebollen moeten ruim in de pan en in de olie kunnen “zwemmen”. De olie blijft hierdoor op temperatuur en de bollen worden goed gaar.
Keer ze regelmatig om. Na ongeveer 8 minuten moeten de bollen klaar zijn. Laat ze uitlekken op het uitlekbord.

Eet smakelijk!

Zodra de bollen uitgelekt zijn, op een schaal serveren met poedersuiker. Leg servetten klaar en zet een extra bus poedersuiker bij de oliebollen. Eet smakelijk en voor iedereen: de beste wensen voor het nieuwe jaar!
© 2008 - 2014 Roberta, gepubliceerd in Recepten (Eten en Drinken) op . Het auteursrecht van dit artikel en antwoorden op reacties ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Het lekkerste recept voor een oliebol zonder melkHet lekkerste recept voor een oliebol zonder melkDe lekkerste oliebollen van Nederland zijn volgens een onderzoek van AD in 2011 verkrijgbaar in Rotterdam. Is Rotterdam…
Oliebollen met roomHet is al weer bijna zover dat we het oude jaar gaan uitluiden. In Nederland wordt op deze avond traditioneel oliebollen…
De geschiedenis van oliebollenDe geschiedenis van oliebollenIedereen kent hem; de gefrituurde bal van deeg waar soms het één en ander aan rozijnen, appel of ananas aan toegevoegd w…
Oliebollen receptOliebollen receptOliebollen bakken. Gezellig samen oliebollen eten op oudjaarsavond is een traditie! Ziet u er ook al weer naar uit om me…
Oliebollen bakken, mét een smaakjeIedereen kent de oude vertrouwde oliebol wel en veel mensen kunnen deze ook zelf maken. Maar wist je dat je een heleboel…

Reageer op het artikel "Oliebollen, ouderwetse volgens grootmoeders recept"

Reacties

Philip, 30-12-2013 18:20 #24
Het echte werk kan beginnen… het bakken van de oliebollen! Hoe weet ik of de olie het temperatuur van 175 graden heeft bereikt?

Joe, 30-12-2013 11:27 #23
@Kitty
Olijfolie is inderdaad totaal niet bestand voor dit doeleinde! Maar zonnebloem kan prima tot 175 graden en met een kleine partij. Olijfolie smaakt tevens voor geen meter icm een oliebol.

Kitty, 29-12-2013 22:47 #22
Nooooooit frituren met zonnebloemolie of olijfolie, dit is zwaar kankerverwekkend aangezien het bij hogere temperaturen toxisch wordt! Jammer dat bijna niemand dit weet. Het beste is rijstolie of kokosolie, dit blijft veilig op hoge temperaturen.

Gert-Wim, 01-01-2013 13:08 #21
Bedankt voor dit recept! Ze smaken heerlijk. Ook andere tips opgevolgd zoals van J. van Meer (wel zonnebloemolie gebruikt) en na de derde keer proberen hebben we dit als resultaat: op advies van een kok het recept iets aangepast: i.p.v 1 liter lauwe melk 90 cl lauwe melk en 25 cl bier (pils) toegevoegd. Dit maakt de oliebol knapperig.
I.p.v. 2 citroenen, 1 citroen gebruikt.
De bollen gebakken in een gietijzeren wokpan, op een inductieplaatje van een grootgrutter bij een ingestelde temperatuur van de plaat van 220 graden. De olietemperatuur zal iets lager zijn geweest.
Nogmaals dank voor dit recept.

Geertje, 31-12-2012 16:25 #20
Vandaag heb ik voor het eerst zelf oliebollen gebakken, aan de hand van dit recept. Ik was blij verrast met hoe goed ze gelukt waren! Prima recept dus. Ik heb in plaats van verse gist 3 zakjes gedroogde gebruikt, en het rijsde goed!

Ruud, 26-12-2012 13:48 #19
Het is natuurlijk verse gist:-)
Heb je dat niet, dan kan je er 1 zakje gedroogde gist in doen…

J. van Meer, 26-12-2012 11:14 #18
Het recept is prima. Wat ik mis is dat beslag met een deeghaak of vlinder heel glad gedraaid moet worden. Ik laat in grote mixer met vlinder zo'n 13 min. draaien tot beslag loslaat en gaat glimmen. Na draaien de vulling er doorheen spatelen. Vol laten rijzen, doorstoten (pak slaag geven) na 30 min. gaan bakken in arachideolie. Je krijgt dan van die heerlijke grote luchtige oliebollen. Het volume verdubbelt minstens tijdens bakken met zo'n beslag. Arachideolie is 2 maal zo duur als zonnebloem of soja maar dubbel zo lekker.

Jantien, 13-12-2012 19:14 #17
Ik neem aan dat dit recept met verse gist bereid wordt of toch met gist uit een zakje?

met vriendelijke groet,
Jantien

Remco, 21-09-2012 04:30 #16
3 dagen van te voren, de krenten 10 minuten laten wellen? en de andere 2 dagen 23 uur en 50 minuten dan?

Ine, 23-01-2012 16:58 #15
Gisteren deze oliebollen gebakken. Wat een heerlijk recept, ze waren heel goed in de smaak gevallen. Je vraagt je misschien af waarom op 22 januari. Nou voor Chinees nieuwjaar. Dat is het voordeel van in China wonen, kun je 2 keer oud en nieuw vieren.

Piet, 31-12-2011 06:51 #14
Sorry, ik wil je oma niet beledigen, maar de oliebollen zijn bij ons niet lekker geworden, (of ik heb iets niet goed gedaan?) ze smaken heel erg bitter, een beetje naar gist. misschien iets minder gist en wat meer suiker?

Linda, 30-12-2011 08:15 #13
Olijfolie? Even serieus… Olijfolie heeft 'n véél te sterke smaak en begint te roken bij een véél te lage temperatuur. Met zonnebloemolie of arachideolie is dit een prima recept!

Nellie Wagemakers, 30-12-2011 00:16 #12
Boerenjongens zijn oliebollen gemaakt met rum en rozijnen. Ik kan ze alleen op de kermis kopen en dan kosten die oliebollen twee euro en vijftig cent. Aanstaande woensdag krijg ik hulp hierbij.

Liz Ezendam, 30-11-2011 15:09 #11
Ik wil hier in Engeland graag dit recept gebruiken maar dan moet ik wel voor 70 man oliebollen bakken… hoevaak zal ik het recept dan verdubbelen?

Tanja van Well, 01-01-2011 18:29 #10
Bedankt voor het recept ze zijn erg goed gelukt!

Jenny, 30-12-2010 03:47 #9
Hartelijk dank voor dit recept. Ik vroeg mij af waarom de krenten en rozijnen drie dagen van tevoren 10 minuten moeten wellen. En waar laat ik ze gedurende die drie dagen na het weken? In de koelkast of buiten de koelkast?

G. H. Bruigom, 27-12-2010 21:49 #8
Geweldig, ga dit recept deze week uit proberen.Heb tot nu toe nog nooit oliebollen gebakken want dat is hier niet de gewoonte in Zwitserland!

Maria, 25-12-2010 10:43 #7
Heel hartelijk bedankt voor dit heerlijke recept. Mijn dochter en ik waren opzoek naar dat lekkere ouderwetse recept. We gaat dit jaar voor het eerst bakken, met de herinnering aan vroeger.

Vriendelijke groet, Maria

Elly, 31-12-2009 13:17 #6
Bedankt, voor het ouderwetse recept. Want niet in alle landen koop je kant en klaar mix.
Heb een roemeense dame in huis en wil ze een recept.Nu dit recept is oke.
Nu nog proberen voor haar in het roemeens om te zetten. Bedankt! Reactie infoteur, 09-01-2010
Beste Elly,

Ik woon zelf ook in het buitenland waar ze geen kant en klare oliebollenmix kennen! Succes met de vertaling!

Met vriendelijke groet, Roberta

Urshurak, 31-12-2009 09:33 #5
Tip over de olie: op de site van een bekende meelproducent adviseren ze géén olijfolie te gebruiken maar zonnebloemolie, slaolie of arachideolie. (Kokosolie schijnt ook goed te zijn) Reactie infoteur, 09-01-2010
Beste Ursuhrak,

Ik gebruik hier in het buitenland enkel en alleen olijfolie en dat gaat uitstekend! :-) Maar smaken verschillen natuurlijk en dat is gebruikelijk. Zo zullen velen veel liever in de zonnebloemolie de bollen willen bakken dan in de olijfolie.

Kokosolie? Is misschien nog niet eens zo´n gek idee! Bedankt voor de tip!

Met vriendelijke groet, Roberta

Joszi, 29-12-2009 17:59 #4
Hallo,
Er staat niet bij voor hoeveel oliebollen dit recept is. Zou wel handig zijn.

groetjes
joszi Reactie infoteur, 09-01-2010
Beste Joszi,

Oprechte excusses voor de late reactie: was op vakantie!

Oorsponkelijk zouden er 25 bollen uit gemaakt kunnen worden. Persoonlijk moet ik eerlijk zeggen dat ik er nog nooit 25 bollen van gemaakt heb, of gebruik ik nu zo´n grote lepel en maak ik zulke grote oliebollen?

Met vriendelijke groet, Roberta

Sanne, 27-12-2009 22:42 #3
Ik ga dit recept uitproberen maar zou graag willen weten of je gedroogde gist moet gebruiken en zo nee is de verhouding anders als je dat wel doet?
Alvast bedankt,

Sanne Houtzager (france)

Roberta (infoteur), 28-12-2008 22:48 #2
Beste Annemiek Roos,
Heel hartelijk dank voor de waarschuwing, het artikel is aangepast! Eieren met de zachte roomboter toevoegen aan het beslag!
Met vriendelijke groet, Roberta

Annemiek Roos, 28-12-2008 18:04 #1
U heeft niet vermeld wanneer de eieieren door het beslag moeten kunt u mij dat doorgeven hartelijk dank
annemiek roos

Infoteur: Roberta
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Recepten
Reacties: 24
Schrijf mee!