InfoNu.nl > Eten en Drinken > Recepten > Zevenbladpesto – lekkere saus uit eigen tuin

Zevenbladpesto – lekkere saus uit eigen tuin

Zevenbladpesto – lekkere saus uit eigen tuin Zevenblad is een heerlijke groente met een reputatie van onkruid. Het is een woekerende plant, die je tuin aardig vol kan zetten. Wie geen zevenblad in zijn tuin wil, moet hard werken en volhardend zijn. Wieden van zevenblad tot er niets meer van over is valt niet mee. Eigenlijk is die vermaledijde plant een zegen. Je kunt de blaadjes gebruiken in een verrukkelijke sla en je kunt er pesto van maken: zevenbladpesto. Geen ergernis vanwege de vloek van het onkruid maar genieten van de zegen van een smakelijke plant vol vitamine c, waar een heerlijke saus van te maken is. En de voorraad woekert van april tot september, dus plukken en genieten maar.

Originele saus met Parmezaanse kaas en basilicum

Pesto is een Italiaanse saus uit Genua. De Italiaanse naam is pesto alla genovese. Oorspronkelijk wordt het gemaakt van basilicum, olijfolie, knoflook, zeezout, Parmezaanse kaas en pijnboompitten die in een vijzel worden fijngewreven, gestampt tot een heerlijk geurende en verrukkelijk smakende groene smeuïge saus. ‘Pesto’ betekent gestampt. In Italië wordt het gegeten in pastagerechten. De populaire saus wordt in Nederland ook gegeten als smaakmaker op belegde broodjes, op toast, kip en op pizza’s. Pesto kan behalve van basilicum ook gemaakt worden van de blaadjes van zevenblad.

Pesto van zevenblad en Parmezaanse kaas

Wie zelf pesto maakt, zijn zevenblad plukt en nog wat ingrediënten er doorheen stampt, weet wat hij op zijn broodje of pizza smeert. Daar zit geen conserveermiddel in, of zuurteregelaar. Met een tuin vol zevenblad heb je de gezonde basis binnen handbereik. Er zijn verschillende soorten zevenbladpesto te maken, te beginnen met walnoten en Parmezaanse kaas. Wat je nodig hebt is het volgende:
  • een vergiet vol jong zevenblad
  • drie teentjes knoflook
  • een handje walnoten
  • wat Parmezaanse kaas
  • scheutje olijfolie

Pesto stampen in vijzel

Pluk van het zevenblad zoveel mogelijk de jonge blaadjes en neem zo weinig mogelijk steel mee. Is er te weinig voor een pesto, vul het dan aan met spinazieblaadjes. Spoel de zevenbladblaadjes even onder stromend water en sla het droog in de slacentrifuge. Gooi de ingrediënten in de keukenmachine en hak het lekker fijn tot het een fijne pestostructuur heeft. Als het te droog lijkt giet je er een beetje olijfolie bij. Wie geen keukenmachine in het keukenkastje heeft staan kan de ingrediënten fijnstampen in een vijzel. De zelfgemaakte zevenbladpesto kun je in een schone, droge pot stoppen en meteen eten. Bewaar het niet te lang; een week is wel de max. En bewaar het in de koelkast. Invriezen in diepvrieszakjes kan ook.

Bron: Niekverlaan / PixabayBron: Niekverlaan / Pixabay
Bron: Romi / PixabayBron: Romi / Pixabay

Vijzel

Er zijn bijzonder mooie en functionele vijzels te koop, van graniet, aardewerk, porselein, hout (olijfboomhout, ebbenhout), marmer, roestvrijstaal, bamboe en een combinatie van materialen en vormen. Ze zijn er rond en vierkant, hoog en laag en zelfs bijna plat, handgemaakt en fabrieksproductie. Vijzels zijn er als fijn glad geglazuurd, gepolijst en grof gehakt, klassiek van vorm en in modern design.

Zevenbladpesto met cashewnoten

Een variatie op de pesto van zevenblad met Parmezaanse kaas is een saus met cashewnoten. Voor de cashewnoten kun je ook pijnboompitten gebruiken. De werkwijze van alles in de blender gooien en er een gladde saus van hakselen is gelijk aan de pesto met Parmezaanse kaas. Wat heb je voor deze pesto nodig?
  • een paar handjes zevenbladblaadjes
  • drie tenen knoflook (of wat meer of minder)
  • handje cashewnoten
  • scheutje olijfolie
  • snufje zout

Pesto met Stolwijker kaas

Pesto met Stolwijker kaas is een heerlijke variant. Voor deze kaas kan ook een andere (oude) kaas gekozen worden. Stolwijker heeft een licht pikante en kruidige smaak die het goed doet in de pesto. De kaas wordt op traditionele wijze door de boer gemaakt met kaasdoeken en in houten vaten. Voor de olie kun je uit olijfolie kiezen, maar ook daar zijn andere smakelijke oliën denkbaar.
Wat je voor deze pesto nodig hebt?
  • een paar handjes zevenblad
  • een handje gekraakte walnoten
  • een teen knoflook
  • koolzaadolie
  • een volle eetlepel gesneden Stolwijker kaas
  • een snufje zout

Pesto van hazelnoten en zevenblad uit de tuin

Een andere heerlijke variant is die met hazelnoten. In plaats van hazelnoten kun je er ook pijnboompitten of zonnebloempitten in verwerken. Bij het stampen of hakken van de ingrediënten doe je eerst de helft van de uitgeperste citroen erbij. Als de pesto smeuïg is kan het op smaak gebracht worden met de rest van het citroensap, wat zeezout en peper. Wat je voor deze zevenbladpesto nodig hebt is het volgende:
  • een vergiet vol vers zevenblad
  • extra virgine olijfolie
  • een citroen
  • twee eetlepels hazelnoten
  • twee eetlepels Parmezaanse kaas
  • wat zeezout
  • wat versgemalen zwarte peper

Variaties

De variaties zijn legio en deze pesto is er bij uitstek een om eens heerlijk mee te experimenteren. Is de pesto eenmaal klaar, dan kan hij leuk versierd worden met madeliefjes of paardenbloemen. Die zijn ook te eten.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Italiaanse broodjesVeel mensen weten inmiddels dat Italianen van eten houden. De Italiaanse keuken is al geheel geïntegreerd in onze samenl…
Zelf pesto maken: het receptZelf pesto maken: het receptPesto is een heerlijke smaakmaker uit de Italiaanse keuken. Het kan in tal van gerechten gebruikt worden. Tegenwoordig v…
Consumentenbond: de beste pesto komt van de LidlBasilicum, olijfolie (van de eerste persing), pijnboompitten en een of meer Italiaanse kazen vormen de ingrediënten voor…
Zuiderse Gerechten: Vegetarische pasta met pesto roomsausHet is ondertussen duidelijk dat vegetarisme, het nalaten van het consumeren van vlees, geen modeverschijnsel meer is. S…
Vegetarische pastaU bent vegetariër en u bent toe aan wat variatie op uw bord. Wat dacht u van een heerlijke pastamaaltijd? Pasta is makke…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Persbureau Ameland
  • http://www.dianavanewijk.nl/zevenblad-pesto/ geraadpleegd op 24 mei 2016
  • http://www.cruydthof.nl/zevenbladpesto.html geraadpleegd op 24 mei 2016
  • http://www.smulweb.nl/recepten/zevenblad+recepten geraadpleegd op 24 mei 2016
  • http://mulderkaas.nl/product/boeren-stolwijker-kaas-belegen/ geraadpleegd op 24 mei 2016
  • http://www.eerlijketafel.nl/?page_id=743 geraadpleegd op 24 mei 2016
  • http://www.slowfoodies.nl/gezond/pesto-van-zevenblad/ geraadpleegd op 24 mei 2016
  • https://nl.wikipedia.org/wiki/Pesto geraadpleegd op 24 mei 2016
  • Afbeelding bron 1: Niekverlaan / Pixabay
  • Afbeelding bron 2: Romi / Pixabay

Reageer op het artikel "Zevenbladpesto – lekkere saus uit eigen tuin"

Infoteur: Sjaanfanameland
Laatste update: 27-05-2016
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Recepten
Special: Bijzonder voedsel
Schrijf mee!