InfoNu.nl > Eten en Drinken > Producten > Waarom volkoren pasta beter is dan witte pasta

Waarom volkoren pasta beter is dan witte pasta

Waarom volkoren pasta beter is dan witte pasta Iedereen weet: bruin brood is gezonder dan wit brood. Wat niet veel mensen weten, is dat ditzelfde geldt voor pastaproducten; bruine (volkoren) pasta is beter dan witte pasta. Wanneer je een dieetboek openslaat en naar het hoofdstuk over pasta’s gaat, wordt direct verteld dat je volkoren pastaproducten moet gebruiken in plaats van witte pasta. Maar wat zijn de verschillen en zijn deze echt zo groot? En waarom eten wij Nederlanders vooral witte pasta?

Verschillen witte pasta en volkoren pasta

Pasta’s komen oorspronkelijk uit Italië. De pasta die men daar gebruikt is vrijwel altijd gemaakt van durumtarwe. In Nederland wordt de durumtarwe slechts voor een klein deel gebruikt in de pasta. De pasta die wij kennen is meestal gemaakt van witmeel. Dit houdt in dat de vliesjes van de tarwekorrel verwijderd zijn. Nu zitten de belangrijke voedingsstoffen van de pasta juist in deze vliesjes.

Een belangrijk onderdeel van de volkoren pasta zijn complexe koolhydraten. Dit houdt in dat deze koolhydraten moeilijk af te breken zijn door het lichaam, waardoor de energie gelijkmatiger vrijkomt. Hierdoor het je minder snel last van een hongergevoel als je volkoren pasta eet, dan wanneer je witte pasta eet, waarvan de koolhydraten sneller afgebroken worden door je lichaam. Hetzelfde geldt voor wit en bruinbrood. Verder bevat volkoren pasta veel meer vezels, wat belangrijk is voor een goede stoelgang.

Pastacijfers

In onderstaande tabel staan een aantal pastacijfers weergegeven.

Per 100 gram pasta
Wat zit erin?Volkoren pastaWitte pasta
Calcium40mg21mg
Ijzer3.6mg1.3mg
Magnesium143mg53mg
Vitamine B-60.22mg0.14mg
Foliumzuur57mcg18mcg

Nu de cijfers op een rijtje staan, wordt duidelijk dat er echt een groot verschil bestaat tussen witte en volkoren pasta. Het overstappen naar volkoren pasta levert dus erg veel voordelen op.

Gebruik geen snelkookpasta

De Italianen hebben andere gewoontes rondom pasta. Zo zal een Italiaanse kok nooit snelkookpasta gebruiken. Terwijl deze snelkookpasta in Nederland juist erg veel gebruikt wordt door de consument. Het nadeel van deze snelkookpasta is dat deze al bewerkt is. Hierdoor worden de complexe koolhydraten al deels ontleed en hoeft je lichaam minder hard te werken om deze om te zetten in energie. Snel de beschikking krijgen over energie klinkt misschien goed, maar dit houdt in dat de bloedsuikerspiegel snel stijgt. Je lichaam reageert hierop met de aanmaak van insuline, vervolgens wordt de bloedsuikerspiegel snel weer omlaag gebracht. Maar omdat er inmiddels veel insuline aangemaakt is, daalt de bloedsuikerspiegel zo snel dat deze juist weer erg laag wordt. Dit veroorzaakt een hongergevoel, dus moet je weer wat eten om de suikerspiegel weer op peil te krijgen.

Calorieën pasta maaltijd beperken

Pasta wordt in Italië vaak gegeten als voor- of tussengerecht. Hierdoor wordt de pasta in minder grote hoeveelheden gegeten. Ook wordt er in Italië anders omgegaan met de saus. De pasta wordt als hoofdingrediënt gezien, terwijl het in Nederland vaak om de saus draait. Juist de saus is hetgeen wat in Nederland voor de calorieën zorgt. Probeer de saus dan ook altijd op basis van tomaten te maken. Deze bevat veel vitamines en weinig calorieën. De “witte” saus is vaak gemaakt op basis van room, waardoor deze veel meer calorieën bevat. Ook pastasalade is een prima maaltijd en bevat over het algemeen weinig calorieën.

Hieronder staan enkele tips om het aantal calorieën in de pastamaaltijd te beperken:
  • Gebruik bouillon als basis, voeg daar slanke room, tomatenpuree en kruiden aan toe.
  • Gebruik bij het binden van de saus aangelengde bloem of maïzena en geen roux van boter en bloem.
  • Maak de saus gevuld met groenten, als deze op het laatste moment worden toegevoegd behouden ze hun bite.
© 2011 - 2017 Sportler, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Pasta-soorten, gedroogde en verse pastaEr bestaan naar het schijnt meer dan 700 verschillende pastasoorten. Veel pastasoorten hebben meerdere namen, en worden…
Wat is spaghetti?Iedereen heeft weleens van spaghetti gehoord en het gegeten. Spaghetti is een pastasoort en ziet eruit als lange dunne r…
Macaroni en pasta, snel en voordelig!Wanneer je weinig tijd hebt maar wel een goede maaltijd op tafel wil zetten is macaroni of pasta een goede optie! Deze v…
Tips voor de pastaTips voor de pastaPasta is een veel gegeten ingrediënt en is snel klaar. Ondanks dat het vaak wordt gebruikt in de keuken, kan er toch het…
Pasta het lekkerste gerecht ter wereldPasta het lekkerste gerecht ter wereldUit onderzoek van de ontwikkelingsorganisatie Oxfam is gebleken dat pasta weredwijd gezien het lekkerste gerecht is. Vle…
Bronnen en referenties
  • Libelle

Reageer op het artikel "Waarom volkoren pasta beter is dan witte pasta"

Reactie

Yvan, 07-05-2016 05:15 #1
Gisteren voor de eerste maal volkoren pasta gebruikt in de plaats van witte. Mijn echtgenote en ik zijn ervoor gewonnen, geen hongergevoel een uurtje na de maaltijd en op gebied van smaak vinden we de volkoren ook veel lekkerder.

Infoteur: Sportler
Laatste update: 17-04-2012
Gepubliceerd: 14-08-2011
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Producten
Reacties: 1
Schrijf mee!