InfoNu.nl > Eten en Drinken > Producten > Tongschar: wat is tongschar?

Tongschar: wat is tongschar?

Veel mensen denken dat tongschar familie is van de tong. Maar niets is minder waar, want de tongschar is veel meer familie van de schol. Wat wel een feit is, is dat de tongschar een hele fijne smaak heeft.

Tongschar heeft niets te maken met tong

De tongschar is niet een tongsoort, maar hoort tot de familie van de scholachtigen. De tongschar wordt ook wel steenschol genoemd. Dit is natuurlijk omdat hij tot de scholachtigen behoort. Maar ook omdat de tongschar te vinden is op stenen en rotsachtige bodems.

Neustong

De tongschar wordt overigens ook wel aangeduid met neustong. Dit komt dan weer omdat hij een hele kleine kop heeft en een zeer kleine bek met vlezige lippen.

Verschillende soorten tongschar

Tongschar komt over de hele wereld voor. Wel zij er meerdere soorten tongschar, die overigens wel veel op elkaar lijken.

Hoe herken je tongschar?

Wie niet weet hoe een tongschar eruit ziet, kan de criteria hanteren die hieronder staan:
  • De tongschar heeft een gladde lichtbruine huid
  • Op die huid zitten lichte vlekken en donkere vlekken, net zoals bij de schol het geval is
  • De tongschar heeft een wit onderlijf, ook weer net als de schol dat heeft
  • De kleine kop en het relatief grote achterlijf zijn heel kenmerkend voor de tongschar
  • Ook de oranjekleur bij de kieuwdeksels zijn opvallend.

Hoe groot is een tongschar?

Een tongschar klinkt als een klein visje. Toch kan hij wel 65 centimeter lang worden en weeg hij met die lengte zon 3 kilo.

Bereiding en smaak van tongschar

Tongschar is vrij stevig van structuur. Het lijkt dus wel een beetje op vlees. Door die structuur kan de vis op alle mogelijke manieren bereid worden. Dit kan zijn:
  • Bakken
  • Stoven
  • Frituren
  • Grillen
De smaak van tongschar laat zich niet zo goed omschrijven, omdat smaak sowieso moeilijk te omschrijven is, maar de vissoort heeft een beetje een zoetige smaak. Verder is de smaak van tongschar verfijnd.

Wanneer kun je het beste tongschar kopen en bereiden?

Tongschar is op zijn best in de zomer en in de herfst, omdat de vis dan niet aan het paren is. In de tijden van voortplanting is de vis vaak heel mager. Bovendien wordt bij vangst in die tijd het proces van voortplanting stopgezet voor een deel van de populatie.
Tongschar heeft soms een hele slijmerige laag. Die is op zich niet verkeerd, maar moet wel verwijderd worden voordat u de vis in de koelkast legt. De slijmlaag tast namelijk de vis aan en kan gaan stinken, waardoor de lust om de vis te eten er waarschijnlijk niet groter op wordt.

Waar komt de tongschar vandaan die we in Nederland eten?

De tongschar die in Nederland wordt gegeten komt vaak uit het gebied dat ligt van Noorwegen tot de Golf van Biskaje. Maar ook in de buurt van IJsland wordt veel tongschar gevangen die in Nederland wordt gegeten.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Consumptie van vis in NederlandConsumptie van vis in NederlandIn 2011 werd er in Nederland zo'n 77 miljoen kilo vis gegeten, zowel op de markt als zelfgebakken thuis. Welke vissoorte…
Hoe volg ik een detox kuur? Ontgiften in 7 dagenHoe volg ik een detox kuur? Ontgiften in 7 dagenEr zijn verschillende soorten detox kuren, zoals 3 dagen sapvasten, 21 dagen geen tarwe en suiker en 2 weken alleen citr…
Bronnen en referenties
  • Visenseizoen.nl
  • Hanos Courant

Reageer op het artikel "Tongschar: wat is tongschar?"

Reactie

Francois Botter, 11-03-2015 11:53 #1
Heerlijke vis ook om te roken! Ik rook veel tong, maar ik denk dat ik ga overschakelen naar de tongschar er zit meer vlees aan en is net zo lekker zo niet nog lekkerder als tong!

Infoteur: Singalees
Laatste update: 06-08-2011
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Producten
Special: Vis
Reacties: 1
Schrijf mee!