InfoNu.nl > Eten en Drinken > Producten > Ieder zijn eigen appel

Ieder zijn eigen appel

Ieder zijn eigen appel Een appel hoort bij je dagelijkse fruitbehoefte en is samen met de banaan het populairst om mee te nemen naar het werk, of tijdens een uitje. Dit omdat ze makkelijk te bewaren zijn en om mee te nemen.

Hoe is de appel populair geworden

Appels bestaan al sinds we ons kunnen herinneren, al vanuit het Adam en Eva tijdperk waarin de Appelboom voorkwam. In deze tijd zal de appel niet zo heel erg populair zijn geweest omdat door de onweerstaanbaarheid van deze vrucht we niet meer het rijk van God in mogen. In het Romeinse tijdperk vele honderden jaren later werd de appel pas populair gemaakt. De Romeinen zagen er een een soort van afrodisiacum in. Omdat de Romeinen in deze tijd overal kwamen om andere bevolkingen te overmeesteren, wist de appel zich over heel Europa te verspreiden.

Welke appel is jouw favoriet?

Ondertussen zijn er vele duizenden soorten ontstaan over de gehele wereld, deze worden vooral in Nederland gegeten:

Golden delicious
Beschikbaar van september tot juli
De Golden Delicious heeft een zeer neutraal en fris-zoete smaak. De schil is groengeel en fijn gestippeld. Dit laatste geeft de appel geeft een beter contrast in vergelijking met andere appels. Het vruchtvlees is stevig, lichtgeel en saprijk.

Jonagold
Beschikbaar vanaf half september tot juli
Deze ras van appels ontstond in Amerika en is eind jaren 60 in Europa geïntroduceerd. Deze appel werd vrij vlug een succes omdat deze appel een zeer hoge productie per hectare geeft en combineert zijn goede smaak met goede houdbaarheid/bewaareigenschappen.

Junami
De Junami appel is een knapperige appel met een frisfruitige smaak en hiermee de perfecte appel om eens stevig je tanden in te zetten. Door zijn frisse smaak en knapperige “bite” is deze junami erg in trek bij jonge mensen en gezinnen. Dit ras van appels is geïntroduceerd om de smaak van zomerappels langer aan te kunnen bieden. Liefhebbers van deze appel kunnen hem bijna het hele jaar door eten.

Elstar
Beschikbaar vanaf september tot april
De Elstar is qua kleur een appel met een rode blos op een geelgroene ondergrond. De smaak heeft een karakteristiek aroma en het vruchtvlees is roomwit en sappig. Elstar kan geplukt worden vanaf de tweede week van september tot eind september is tot eind april goed bewaarbaar/houdbaar.

Cox’s Orange Pippin
Beschikbaar vanaf half september tot november
Een oud ras van appels met een vol-aromatische smaak van vroeger. Een smaak als deze appel is moeilijk te omschrijven maar zijn smaak wordt vaak omschreven als een soort van bananensmaak.

Delcorf appel
Beschikbaar vanaf september – oktober
Een mooi oranje rode appel en is zoet en sappig met een anijs-achtige smaak. De Delcorf appel heeft een zeer zachte structuur en is dus makkelijk om in te happen. Deze appel is wel wat “stootgevoelig” en daardoor lastig om langdurig te bewaren. De Delcorf appel is een echte nazomer appel die je alleen in het seizoen kunt eten.

Wat kun je met een appel doen?

In het kort: een heleboel, maar enkele voorbeelden zijn:
  • Gewoon voor onderweg of je werk: eten met schil of zonder schil
  • In stukjes snijden en verwerken in een lekkere fruitsalade
  • Koken om er een appelmoes van te maken, let hierbij op dat niet elke soort hier geschikt voor is
  • Verwerk schijfjes appel in je pannenkoek
  • Karameliseer stukjes of schijfjes appel, door suiker in een pan te verhitten met een eetlepel water en als de suiker gesmolten is, snel de appel door het mengsel roeren.
Gerelateerde artikelen
De appel en zijn soortenDe appel en zijn soortenDe appel is verreweg het meest bekende fruitgewas. Maar wat voor soorten zijn er allemaal? En waar herken je de verschil…
Appelsoorten - Toepassing, kenmerken en verkrijgbaarheidAppelsoorten - Toepassing, kenmerken en verkrijgbaarheidAppels zijn in Nederland volop te verkrijgen en zijn er in vele soorten en smaken. Bekende appelnamen als Jonagold, Elst…
Een gezonde appelEen gezonde appelDe appel is een van de meest bekende stukken fruit die we kennen en consumeren. Fruit is gezond en de appel maakt daar e…
Over appels & perenOver appels & perenAppels zijn de populairste fruitsoort, peren zijn een goede tweede. Zowel appels als peren bevatten veel vezels, vitamin…
Makkelijke appeltaart; snel en eenvoudig te makenMakkelijke appeltaart; snel en eenvoudig te makenWie snel nog iets lekkers op tafel wil zetten maar daarvoor niet veel tijd heeft of moeite wil doen, kan in een klein uu…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Ieder zijn eigen appel"

Infoteur: Esthercita79
Laatste update: 22-03-2017
Gepubliceerd: 01-08-2011
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Producten
Schrijf mee!