InfoNu.nl > Eten en Drinken > Producten > Duizendjarige eieren – pidan en pinusbloesemei

Duizendjarige eieren – pidan en pinusbloesemei

Duizendjarige eieren – pidan en pinusbloesemei Er bestaan nogal wat bijzondere gerechten en het duizendjarige ei, een Chinese delicatesse, is daar een van. Het ei wordt op een speciale manier geprepareerd en is niet echt duizend jaar oud, maar wel honderd dagen of meer. Het eiwit en de dooier veranderen door de bereidingswijze van kleur en smaak. Ze worden in partjes gegeten of in rijstepap geroerd. Het blijkt minder eng te smaken dan het uiterlijk doet vermoeden.

China

Duizendjarige eieren

De duizendjarige eieren worden ook wel honderdjarige eieren of century eggs genoemd. Het betreft hier verduurzaamde eieren. In China spreekt men over Pidan, Peey Taan of Songhuadan dat ‘Pinusboombloesem-ei’ of ‘ei met vel’. Het recept dateert uit Ming-dynastie en is zo’n vijfhonderd jaar oud. Het zou per ongeluk zijn ontdekt door een boer die enkele eieren in een pot met ongebluste kalk had gelegd en ze vervolgens was vergeten. Toen hij na honderd dagen de eieren ontdekte, bleken ze wonderwel heel goed te eten. Het groeide uit tot een Chinese delicatesse.

Eendeneieren

Het zijn eendeneieren die op een speciale manier worden klaargemaakt. De eieren worden enkele weken en soms zelfs enkele maanden ingepakt in een deeg van klei, as en rijstkaf. Er wordt ook wel gesproken van een mengsel van houtskool en ongebluste kalk. Dit omhulsel zorgt voor een serie reacties in het ei waardoor het eiwit roodbruin kleurt en de dooier grijzig blauwgroen wordt. De productie van pidan van verse eieren wordt waarschijnlijk veroorzaakt door reacties van alkali, bacteriën en enzymen.

Het eiwit krijgt een drilpuddingachtige doorzichtige substantie en de dooier verkleurt en is ondoorzichtig. De dooier krijgt door de fermentatie een zilte smaak met een krachtig aroma, het eiwit (dat niet meer wit is) heeft nauwelijks smaak. Bij het eiwit is het vooral de structuur die opvalt: die is als van een stijve geleipudding. De eenmaal gefermenteerde eieren zijn maanden goed te houden.

Klei en rijstkaf

Het principe van het inpakken van het ei gaat uit van preserveren. Het omhulsel van klei, as en rijstkaf voorkomt rotting en bevordert de fermentatie. Naast het inpakken van het met klei, as en rijstkaf bestaat er nog een (omslachtiger) manier om duizendjarige eieren te maken. Hiervoor wordt er drie kilo thee getrokken in kokend water en waar drie kilo ongebluste kalk aan wordt toegevoegd, samen met negen kilo zeezout en zeven kilo fijn verpoederd verkoold eikenhout. Van dit mengsel wordt een gladde brij gemaakt door te roeren met een houten spatel. Daarna wordt de dikke substantie met de hand op de eieren aangebracht totdat ze helemaal zijn ingepakt. Dit moet met handschoenen aan gebeuren in verband met de bijtende werking van de ongebluste kalk. De ingepakte eieren worden nog door het rijstkaf gerold en dan in een mand of grote pot gelegd. De manden hebben plaats voor 100 tot 150 eieren. Na zo’n honderd dagen, een maand of drie, zijn de eieren klaar. De klei aan de buitenkant is hard geworden en de fermentatie heeft binnen de schaal zijn werk gedaan. Ze zijn klaar voor consumptie.

In rijstkaf / Bron: KENPEI / Wikimedia CommonsIn rijstkaf / Bron: KENPEI / Wikimedia Commons
Dendrieten / Bron: WingkeeLEE / Wikimedia CommonsDendrieten / Bron: WingkeeLEE / Wikimedia Commons
In partjes / Bron: Irrational cat / Wikimedia CommonsIn partjes / Bron: Irrational cat / Wikimedia Commons

Eten in partjes

Hoe eet je dat nu, zo’n delicatesse waardoor je bij het aanzien toch even moet slikken. Het is goed te eten, dat weet je van de mensen die er van smikkelen, maar zo’n grijsgroen dooier ziet er toch heel wat minder smakelijk uit dan zijn oranjegele verse variant.

Om ze te eten spoel je de eieren eerst in stromend water af. Daarna kunnen ze worden gepeld. De eieren hoeven niet nog eens gekookt te worden; de fermentatie heeft ze voldoende gegaard. De eieren worden gegeten als voorafje, door ze in partjes te snijden en die als een open bloem op een schaaltje leggen. Er worden wel stukjes gember bij gegeten. Wil je ze in de rijstepap gebruiken dan kun je de eieren in blokjes snijden en dat in de pap verwerken.

Duizendjarige eieren - Foto's Wikipedia / Bron: VanRobin / Wikimedia CommonsDuizendjarige eieren - Foto's Wikipedia / Bron: VanRobin / Wikimedia Commons

Bewaren

Traditioneel worden de eieren bewaard in potten van keramiek die zijn versierd met pinusbomen of draken. Tegenwoordig liggen ze in de toko in handzame plastic bakjes of eierkartons. Je koopt ze voor iets meer dan een euro per stuk.

Mythe

Er doen wel wat onsmakelijke verhalen de ronde over de bereiding van duizendjarige eieren. Ze kunnen over het algemeen worden gezien als mythe, mooi verhaal. Er wordt bijvoorbeeld beweerd dat de eieren worden gedrenkt in paardenurine om ze het juiste aroma te geven. Op zich is het niet ondenkbaar dat dit ooit gebruik is geweest, omdat urine, ureum, net als kalk basisch is. Men vermoedt dat de mythe is ontstaan door de geur die van de eieren opstijgt: dat is een ammoniakgeur, die je ook aan urine ruikt.

Dennenbloemen en dendrieten

Als je de eieren pelt kun je op het roodbruine glazige eiwit structuren ontdekken die doen denken aan ijsbloemen. Het zijn dendrieten, kristalstructuren. In China noemt men dit de dennenbloemen of pinusbloesem, waar ook de eieren naar genoemd zijn.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
De dynastieën van China: wat is een dynastie?De dynastieën van China: wat is een dynastie?De geschiedenis van China is heel omvangrijk. Ze beginnen met de Chinese dynastieën en eindigen bij de culturele revolut…
China; Beijing en de bouw van de Verboden StadSymboliek is in China altijd heel belangrijk geweest. De symmetrie, kleuren en symbolen waren vroeger en zijn tegenwoord…
Chinese muur, het langste bouwerk ter wereldIn het noorden van China loopt de Chinese Muur door het bergachtige landschap. De Chinese muur is het langste bouwwerk t…
Historisch overzicht van ChinaHistorisch overzicht van ChinaChina heeft de langste cultuurgeschiedenis ter wereld. Dit loopt van 1700 voor Christus tot nu, maar natuurlijk kent Chi…
De zeven moderne wereldwonderen: Chinese MuurWat zijn de mooiste bouwwerken ter wereld? De Grieken hielden zich al bezig met deze vraag. Maar omdat er van de klassie…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Duizendjarige eieren – pidan en pinusbloesemei"

Infoteur: Sjaanfanameland
Laatste update: 03-07-2015
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Producten
Special: Bijzonder voedsel
Schrijf mee!