InfoNu.nl > Eten en Drinken > Producten > Melk is goed voor elk

Melk is goed voor elk

Melk is goed voor elk ‘Melk is goed voor elk’ is de alom bekende slogan. Het goede van melk zit in de bouwstoffen. In welke, leest u hier.

Calcium

Calcium, ofwel kalk, is nodig voor de opbouw en het onderhoud van de botten en het gebit. Melk is één van de belangrijkste bronnen van calcium in onze voeding. Hoe meer kalk er op jonge leeftijd in de botten is vastgelegd, hoe langer ze stevig blijven. Verder is het belangrijk bij de werking van de zenuwen en spieren, de bloedstolling en het transport van belangrijke bouwstoffen in de lichaamscellen.

Eiwitten

Eiwitten leveren energie en aminozuren. Dit zijn de bouwstenen die nodig zijn voor de opbouw van cellen, spieren en organen, zenuwstelsel, botten en bloed. Vooral tijdens de groei is veel eiwit nodig, maar ook een volwassene kan niet zonder. Er is steeds sprake van afbraak en slijtage in het lichaam, waardoor vervanging en opbouw van weefsel nodig zijn.

Vitamine D

Vitamine D zorgt ervoor dat calcium en fosfor uit de voeding wordt opgenomen.

Vitamine B1

Vitamine B1 is onmisbaar voor de energievoorziening van het lichaam en zorgt voor een goede werking van het zenuwstelsel.

Vitamine B2

Vitamine B2 is ook belangrijk voor de energievoorziening en daarnaast voor de stofwisseling.

Vitamine B6

Vitamine B6 speelt onder meer een grote rol bij de afbraak en opbouw van aminozuren, de bouwstenen waaruit eiwitten zijn opgebouwd, bij de werking van bepaalde hormonen in het lichaam en bij de afweer, de groei, de bloedaanmaak en het zenuwstelsel.

Vitamine B12

Vitamine B12 is nodig voor de aanmaak van rode bloedcellen en voor een goede werking van het zenuwstelsel.

Wist je dat in Nederland jaarlijks ruim 450 miljoen liter melk gedronken wordt?

Een glas melk bevat …

Een glas halfvolle melk (150cc) bevat:
BouwstofHoeveelheid
Calcium 23,1%
Fosfor13,4%
Vitamine B2 19%
Vitamine B1224%
Energie (kcal) 70,5
Eiwit (gr)5,4
Vet (gr) 2,4
Koolhydraten (gr)7,2

Een glas volle melk (150cc) bevat:
BouwstofHoeveelheid
Calcium 22,3%
Fosfor9,7%
Vitamine D 10%
Vitamine B217%
Vitamine B12 24%
Energie (kcal)96
Eiwit (gr) 5,3
Vet (gr)5,1
Koolhydraten (gr) 6,8

Een glas magere melk (150cc) bevat:
BouwstofHoeveelheid
Calcium 24,9%
Fosfor14,9%
Vitamine B2 21%
Vitamine B1225,2%
Energie (kcal) 51
Eiwit (gr)6,2
Vet (gr) 0,2
Koolhydraten (gr)7,8

Een glas karnemelk (150cc) bevat:
BouwstofHoeveelheid
Calcium 21,6%
Fosfor12%
Vitamine B2 17%
Vitamine B1210,2%
Energie (kcal) 48
Eiwit (gr)5,1
Vet (gr) 0,8
Koolhydraten (gr)5,4
Gerelateerde artikelen
Vrouw en voeding: mineralen macronutriëntenVrouw en voeding: mineralen macronutriëntenEvenwichtige en gezonde voeding voor een vrouw bestaat uit voldoende eiwitten, koolhydraten, vetten, vitaminen, minerale…
Bestanddelen melkBestanddelen melkMelk drinken de meeste mensen dagelijks, maar waar bestaat melk uit? In melk zitten een hele boel voedingsstoffen zoals…
Vitamines en MineralenVitamines en MineralenIn alles, maar dan ook echt alles, wat we eten zitten vitamines en mineralen. Er bestaan er een heleboel vitamines en mi…
Eiwitten en aminozuren en stofwisselingEiwitten en aminozuren en stofwisselingEiwitten hebben een belangrijke functie. Eiwitten spelen een rol bij de stofwisseling. Ook functioneren ze als bouwstoff…
Bronnen en referenties
  • Zuivel Online

Reageer op het artikel "Melk is goed voor elk"

Reacties

Lisette, 28-05-2012 14:38 #9
Melk is slecht voor je lichaam. Al de dieren en dierproducten die je eet/drinkt, verstoren je ph balans. Zo wordt je lichaam zuur. De beste remedie tegen dit zuur is… calcium. Daarom laten je botten calcium vrij als je bijvoorbeeld melk/vlees/kip/vis consumeert.

Daarom worden er meer botten gebroken in landen waar veel melk/kaas voorhanden is.

Robert, 04-09-2011 19:54 #8
Ik sluit me aan bij de mening van het meerendeel van de reacties. (koeien)Melk is niet goed voor mensen. Het zou Jootje sieren als zij of hij ook iets met deze reacties deed en het artikel aan zou passen. Waarschijnlijk is er na 2008 niet meer naar gekeken. Enig onderzoek naar de door de zuivelindustrie aangeleverde feiten zou nog niet zo'n gek idee zijn. Over preken voor de eigen parochie gesproken!

Conny S., 09-03-2011 10:10 #7
Bot ontkalking heeft niets te maken met het wel of geen melk drinken. Hoofdoorzaak osteoporose is het tekort aan een bepaald hormoon.
Geen enkel kind heeft last van botontkalking! De problemen die kinderen kunnen krijgen van melk ligt voornamelijk aan de stoffen die men in de melk en melkproducten toevoegd, om zo de melk langer goed te houden.
Op latere leeftijd kun je problemen krijgen van je maag door dat de maag veelal diverse kleurstoffen, en andere middelen heeft moeten verwerken die in onze levensmiddelen zitten. Melk wordt tegenwoordig dusdanig de grond ingeboord dat iedereen melk vreest. Maar er zitten goede vitaminen in en is kwalitatief een heel stuk goedkoper dan fruit en vlees.
Dus mensen, PROOST!

Ineke de Wild, 28-11-2010 19:15 #6
Er zijn talloze onderzoeken die uitwijzen dat dierenmelk niet goed is voor mensen, helaas is het zo dat kinderen via de moeder meestal dierlijke producten zoals vlees binnen krijgen, en als ze dierenmelk drinken dat doen van veganistisch (planten) etende dieren dat is dan de reden waarom het er enige aspecten aan zitten die dan helaas gezond lijken om dat de moedermelk ook doordrenkt is van dierlijk bestanddelen en de schadelijke effecten die daarbij horen, dan kun je wel nagaan hoe gezond kinderen zullen worden als de mensen stoppen met de dierlijke producten!
het blijft hoe dan ook toch zo dat moedermelk voor mensen baby's geschikt is en dierenmelk voor de dieren daar komt nog bij dat melk voor baby's is en niet voor volwassenen, als kinderen hun tandjes krijgen stopt de aanmaak van lactase, (een enzym om melk te kunnen verteren) en horen ze vast (plantaardig) voedsel te gaan gebruiken omdat er helaas vaak over gegaan op koeienmelk en wordt het imuunsysteem van de kinderen ondermijnd of moet ik zeggen nóg meer ondermijnd dan al gebeurt is via het vlees eten van de moeder en de voeding via de navelstreng, en borstvoeding (als ze die al krijgen) de schadelijke gevolgen daarvan worden zeer ernstig onderschat, deze hele melk promotie is alleen om de melkplas te kunnen slijten, en ik vind het dan ook zeer teleurstellend en zelfs uit den boze dat omwille van een klein beroepsgroep de hele gezondheid van vele wordt kapot gemaakt, dat er geprobeerd wordt dieren zo te verknutselen om tot het goed lijkt maar er niets natuurlijks en goeds over is.terwijl er zo'n goede gezonde plantaardige versies zijn.
het is ook al wetenschappelijk aangetoond dat kinderen die geen dierenmelk drinken een hogere intellegentie hebben veel gezonder zijn, en de zogenaamde voordelen voor het hart en bloedsomloop komt alleen omdat de mensen via de melk de dierlijke eigenschappen ovenemen en grotere bloedvaten en hart krijgen, dat is een zeer tijdelijk effect en/of leid tot harten zie net zo groot zijn als het koeienhart (hartfalen) en dat kan toch niet de bedoeling zijn.of er meer en meer dierendelen in de mens getransplanteerd moeten worden? waar houdt het op tot we allemaal hoeven en horens krijgen? Naast alle schade aan de gezondheid van de mens en geest van de mensen is het houden van dieren erg verkwistend er is gemiddeld 10 kg gezond hoogwaardig meer voor mensen dan voor grasetende koeien geschikt voedsel, nodig voor 1 kg dierlijk product, en van 50 tot 150 liter schoon drinkwater, dat is precies wat ze in de derde wereld tekort komen. daarom is er een nog steeds toenemende verwoestijning waardoor er daar zo'n brandende hitte is en er niets meer groeit, en op andere plaatsen niets meer groeit door de ijzige kou, stoppen we met de dierlijke producten dan lees goed stijgt de gemiddelde wereld temperatuur (die is nu 14 graden celcius en dat is te koud) komt wereldwijd alles weer vanzelf in balans smelten de ijskappen en krijgen we overal een prettige gemiddelde temperatuur met de juiste hoeveeheid regen omdat er dan meer water verdampt, het 'goede broeikas effect' dan hoeven huizen niet meer verwarmd of gekoeld te worden, en de wereld wordt op een natuurlijke manier weer groen met gezond voedsel voor de mensen en niet voor miljarde dieren. dan pas is er genoeg water om voor iedereen goede sanitaire voorzieningen te creëren, etc.
mét dierlijke producten zal dat nooit mogelijk zijn omdat dan de oppervlakte van 4 aarbollen nodig zal zijn.
Daarbij komt de uitstoot van CO2 en vooral methaangas wat 20 x schadelijker is dan CO2 en natuurlijk is het erg afschuwelijk voor de dieren die van gedwongen geboorte een levenslang misbruikt te zijn tot het slachthuis uitgebuit worden terwijl het zoveel beter zonder de veestapel kan, waarom zet de argrarische sector niet meer in op dierproductvrije landbouw dat is de normale cyclus uit de natuur en vooral zonder de veestapel is er een veel lagere opbrengst per Hectare aan gewas nodig om de mensen te voeden ook hoeft er dan niet zo'n uitputtend vorm van allerbouw bedreven worden. en met behulp van plantaardige compost, mulching en groenbemesting, een goede gezonde opbrengst die nagenoeg gelijk is aan akkerbouw mét dierlijke mest zonder de schadelijke bijkomstigheden. en kunnen boeren prettiger werken en weer echt respect gaan krijgen als voeselverzorgende sector en niet zoals nu zo vaak de wederzijdse slavernij is of burger, boer, dierenvrienden, gezondheidszorg, en milieubeweging elkaar alleen maar tolereren en zelfs verschrikkelijk met elkaar in een gevecht verwikkeld te zijn.

Ik durf te stellen dat nagenoeg alle ziektes in mens, dier en milieu voor komt uit het dierlijk producten gebruik. en zelfs al zou dat niet zo zijn is het niet nodig en zelfs onethisch om via dierenleed zo'n verkwistende omweg te maken om aan voedsel te komen.

Meer plantaardig consumeren is de beste oplossing voor alles en veel makkelijker en smakelijker dan je denkt!

Karina, 21-04-2010 00:31 #5
Melk is niet goed voor elk, het is alleen goed voor kalfjes. Via orthomoleculaire weg ben ik van mijn gewrichtsklachten af door geen melk meer te gebruiken, geweldig dus geen melk. En osteoperose? dat bestrijd ik met andere middelen want hoe verklaart men dat melk goed is voor de botontkalking? Nederland is een van de grootste zuivellanden in de wereld met zeer hoog aantal osteoperose patienten? Wie kan mij dan nog uitleggen dat melk goed is voor botontkalking?

Grietje, 28-06-2009 11:30 #4
Ik heb les van een orthomoleculair deskundige die heeft onderwezen dat koemelk niet goed is voor ons. Dat de melk prima is voor kalfjes maar niet voor ons mensen. Het zou juist osteoporose in de hand werken! De informatie op deze site is het nakijken waard.

Keepitreal, 31-10-2008 14:27 #3
Ik drink al een tijdje geen melk meer, en voel me stukken beter (zo een 2 jaar). Melkproducten zijn de reden waarom mensen zo lang zijn in Nederland. Daarnaast krijgen alle koeien van de grote bedrijven (campina, mona, friesland foods) allemaal gentech voeding. Melk is goed voor kleine kinderen (maar dan moedermelk). De industrie en het voedingscentrum denken alleen aan winst. Volwassen zouden helemaal geen melkprocten moeten nuttigen.

Ron, 11-01-2008 09:21 #2
Klinklare onzin, kolder, leugens, die allemaal uit de hoed van de commerciële melkmafia komen. Melk is voor kalfjes, niet voor mensen. Zoek op het internet maar eens op hoe 'goed' melk zogenaamd voor ons is. Niet dus! Het is dus helemaal niet zo gek dat veel mensen al van nature een afkeer van koemelk hebben.

Jan, 11-01-2008 09:21 #1
Melk is goed voor kinder maar niet voor volwassen mensen. Een die in zijn leven veel melkproducten neemt krijgt eerder last van bot ontkalking dan iemand die weinig of niets gebruikt.

Infoteur: Jootje
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Producten
Reacties: 9
Schrijf mee!