InfoNu.nl > Eten en Drinken > Dranken overig > Dolce Gusto of Nespresso?

Dolce Gusto of Nespresso?

Dolce Gusto of Nespresso? Dolce Gusto en Nespresso zijn twee zeer populaire koffieproducten. Er zijn veel overeenkomsten: beide zijn ontwikkeld door Nestlé en hebben hun eigen koffieapparaten en capsules. Toch zijn er ook veel verschillen tussen Dolce Gusto en Nespresso.
Koffieapparaten met capsules worden veel verkocht, omdat de apparaten betaalbaar zijn (al vanaf € 60, bij tijdelijke acties nog goedkoper), de bereiding en onderhoud zeer eenvoudig zijn en de koffieapparaten mooi vormgegeven en compact zijn. Ten opzichte van koffiepadapparaten zoals Senseo zijn de kosten per koffiebereiding een stuk hoger, maar wordt de smaak van Dolce Gusto en Nespresso over het algemeen veel beter beoordeeld. Volautomatische koffieapparaten en espressomachines waarbij de koffiebonen vers gemalen worden, geven volgens velen nog betere koffie, maar zijn (veel) duurder in aanschaf, meestal groter en vragen soms meer onderhoud. Redenen genoeg dus om voor een Dolce Gusto of Nespresso te kiezen, maar welk systeem is voor jou het meest geschikt?

De koffiemachines van Dolce Gusto en Nespresso

Voor beide koffiesystemen zijn meerdere apparaten op de markt. De machines van Dolce Gusto zijn van het merk Krups en worden gekenmerkt door compacte, ronde vormen, met name in de tinten rood, paars, grijs en zwart. De prijs van de goedkoopste Dolce Gusto machine lag begin 2012 rond de € 60.
Het aanbod koffiemachines voor Nespresso is veel uitgebreider, omdat deze door meerdere merken worden gemaakt, o.a. Magimix, Krups en DeLonghi . Er zijn zowel apparaten met ronde vormen als hele strakke en kleurrijke koffiemachines. De prijs van de goedkoopste Nespresso machine lag begin 2012 rond € 70.
Belangrijk verschil tussen Dolce Gusto en Nespresso is dat koffiespecialiteiten met melk, zoals Cappuccino en Latte macchiato bij Nespresso met verse melk gemaakt worden. De Nespresso apparaten die dit kunnen, hebben daarvoor een melkreservoir en zijn daardoor iets groter. Bij Dolce Gusto is houdbaar melkpoeder aan de capsule toegevoegd.

De verschillende koffieproducten van Dolce Gusto en Nespresso

Nespresso heeft 16 verschillende smaken koffie, met grote variatie in smaak en sterkte. De prijzen van de cups beginnen bij € 0,35 per cup en worden per 10 stuks verkocht. Behalve de cups van Nespresso zijn er ook andere merken die cups voor Nespresso-apparaten verkopen, zoals L’Or van Douwe Egberts. Deze cups per stuk zijn een paar cent goedkoper.
Het assortiment van Dolce Gusto bestaat uit 25 smaken, variërend van een sterke ristretto tot een ongezoete latte macchiato of een romige chocolademelk. De prijzen liggen tussen € 0,31 per cup voor de ‘gewone’ koffies en € 0,62 per cup voor de melkspecialiteiten. De cups worden in doosjes van 16 of 8 stuks verkocht.

Welk koffieapparaat? Het blijft een kwestie van smaak...

Als je voor maximaal gemak gaat en regelmatig bijzondere koffiespecialiteiten drinkt, biedt Dolce Gusto meer mogelijkheden dan Nespresso. Vind je een ruime keuze in koffiemachines en meer (toekomstige) concurrentie in aanbieders van koffiecups belangrijk, dan is Nespresso wellicht een betere keuze. Het belangrijkste argument is uiteraard de smaak: welke koffie vind je lekkerder? Om daar achter te komen, zou je eerst een aantal koffies van zowel Nespresso als Dolce Gusto moeten proberen en dan pas je keuze maken. Succes!
© 2011 - 2017 Michielonline, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • www.nespresso.nl
  • www.dolce-gusto.nl

Reageer op het artikel "Dolce Gusto of Nespresso?"

Reactie

Jeroen, 27-01-2012 21:43 #1
Ik heb voor de dolce gusto creativa gekozen: volledig automatisch, makkelijk in gebruik. Koffie komt bij dolce gusto helemaal niet in aanraking met de machine in tegen stelling tot de nespresso apparaten. Makkelijk schoonmaken dus… De kofie producten met melk is net zo lekker als in een restaurant. Eind van het jaar komt er ook een concurrent voor dolce gusto cups! 20 cups voor 2,70 euro. Succes met de keuze.

Infoteur: Michielonline
Laatste update: 16-12-2011
Gepubliceerd: 16-12-2011
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Dranken overig
Reacties: 1
Schrijf mee!