InfoNu.nl > Eten en Drinken > Dranken overig > Is sojamelk gezond?

Is sojamelk gezond?

Een vraag waar velen zich nu mee bezighouden, is sojamelk nou een gezond product of niet? De voor-en nadelen van sojamelk op een rijtje.

Isoflavonen

Sojabonen zijn hoogwaardig eiwitrijk aangezien zij alle essentiële aminozuren bevatten. Bovendien bevatten sojabonen en de daaruit gemaakte producten veel fytochemicaliën (chemische stoffen uit planten) waaronder isoflavonen de meest bekende zijn. Dit zijn fyto- oestrogenen die op dezelfde manier werken als het vrouwelijke geslachtshormoon oestrogeen. Wel is de werking ervan vele malen minder dan die van het hormoon. Isoflavonen kunnen de oestrogeenbalans herstellen bij een tekort aan oestrogeen in het bloed en de werking van oestrogenen afremmen bij een overschot. Nog onbekend is wanneer isoflavonen remmend op tumorgroei werken en wanneer zij daarentegen stimulerend op tumorgroei werken. Om deze reden is voorzichtigheid geboden bij het gebruik van sojaproducten in grote hoeveelheden.

Een andere functie van isoflavonen is dat ze de botdichtheid op peil kunnen helpen houden en daarom bescherming kunnen bieden tegen osteoporose (botontkalking). Wanneer mensen sojamelk drinken heeft dit als voordeel dat dit het lichaam wordt verrijkt met calcium en hierdoor de hoeveelheid dierlijk eiwit beperkt wordt en gunstige isoflavonen worden gebruikt terwijl de calciumconsumptie gelijk is. Uit onderzoeksresultaten is gebleken dat bij de onderzoeksgroep die sojamelk gebruikte die rijk was aan isoflavonen geen botverlies optrad ter hoogte van de ruggengraad. Bij de groep die geen behandeling had gekregen was er een duidelijk verlies van botdichtheid en botmassa merkbaar. Er werden geen opmerkelijke verschillen vastgesteld ter hoogte van de heup. Dit kan wijzen op een gunstig effect van soja-eiwit, onafhankelijk van de aanwezigheid van isoflavonen.

Verlagen insulinerespons

De insulinerespons die wordt veroorzaakt door de glucose in het bloed kan worden verlaagd door soja toe te voegen aan ons dagelijkse voedingspatroon. Vetten worden hierdoor langer verbrand door het lichaam waardoor het lichaam gewicht verliest.

Cholesterol

Het gebruik van sojaproducten verlaagt bovendien de slechte vorm van cholesterol (die wel aanwezig is in koemelk) en de schadelijke triglyceriden. Hierdoor wordt de kans op hart-en vaatziekten sterk verkleind (dit geldt mits minimaal 25 gram soja-eitwit per dag wordt geconsumeerd; een halve liter sojamelk kan worden vergeleken met 18 gram soja-eiwit). Verhoogde waarden van deze twee stoffen komen voor bij mensen met overgewicht wat dus goed nieuws is voor hen.

Veroorzaken tekorten voedingsstoffen

Een nadeel dat bij het gebruik van sojamelk wordt genoemd is dat zij een groot aantal stoffen bevat die de werking van enzymen als trypsine blokkeren. Deze stof is juist van groot belang voor de opname van eiwitten. Dit is informatie die nogal lastig te interpreteren is aangezien als voordeel van sojamelk wordt genoemd dat zij rijk is aan eiwitten. Bovendien bevat soja de stof lectine die het voor de darmen moeilijker maakt om bouwstoffen uit de voeding op te nemen waardoor een tekort kan staan aan vitamine A, D, E en B12.

Belemmering opname zink

In sojamelk ztten grote hoeveelheden fytaatzuur die ervoor zorgen dat de opname van calcium, magnesium, ijzer en zink worden geremd. Dit geldt voornamelijk voor de opname van zink. Dit heeft tot gevolg dat er een belemmering ontstaat in de ontwikkeling van de hersenen en in de bescherming van de ontwikkeling van diabetes. Wederom lastig te interpreteren wanneer je kijkt naar het genoemde voordeel van het gebruik van sojamelk leidt tot verlaging van de insulinerespons.

Gezondheidsproblemen bij kinderen

Zoals al eerder is genoemd bevat sojamelk stoffen die vergelijkbaar zijn met het vrouwelijke hormoon oestrogeen. Jonge kinderen nemen de isoflavonen in vergelijking met oudere mensen beter op. Deze opname van isoflavonen kan worden vergeleken met de inname van vijf anticonceptiepillen per dag. Lange termijn gevolgen zijn vooralsnog onbekend maar uit dierproeven is wel gebleken dat een hoge dosis van deze stof wel degelijk gevolgen heeft voor de mannelijke geslachtsorganen en mogelijkerwijs verband houdt met onvruchtbaarheid bij mannen.

Veroudering van de hersenen

De grondstof voor producten als tofu wordt verkregen door eerst via een alkalineoplossing alle vezels uit sojabonen te verwijderen waarna het sojaextract via een zuur uit de oplossing wordt gehaald. Om de effecten van het zuur te neutraliseren wordt het sojaextract opnieuw met alkaline behandeld. Dit proces vindt plaats in aluminiumtanks waardoor er een hoge concentratie aluminium in het sojaextract terechtkomt. Dit kan zeer schadelijk zijn voor de gezondheid.

Conclusie

De meningen zijn nogal verdeeld over soja en gezondheid. Zoals het met elk product het geval is zullen de nadelige gevolgen te overzien zijn wanneer het product met mate wordt gebruikt. Bovendien is geen enkel mens gelijk wat ervoor zorgt dat de voor- en nadelen van sojamelk per persoon kunnen verschillen.
© 2009 - 2017 Sanne1985, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Smoothies en sappen voor het hart en tegen cholesterolSmoothies en sappen voor het hart en tegen cholesterolEen gezond hart hangt nauw samen met een goed cholesterol niveau. Door om de twee dagen één van deze sappen of smoothies…
Plantaardige melk in plaats van koemelkPlantaardige melk in plaats van koemelkWat zijn de voordelen en nadelen van koemelk en hoe wordt die melk geproduceerd? Er is tegenwoordig ook melk van soja, h…
De herkomst van de sojaboon en gebruik in de keukenDe herkomst van de sojaboon en gebruik in de keukenSoja is in de Nederlandse keuken steeds meer ingeburgerd geraakt. Althans de bekendheid met het bestaan van dit product…
Waar zit vitamine D in?Waar zit vitamine D in?Vitamine D is van belang voor het menselijk lichaam om goed te functioneren en gezond te blijven. Vitamine D zorgt onder…
Isoflavonen, gezondheidsbevorderende plantaardige stoffenIsoflavonen, gezondheidsbevorderende plantaardige stoffenIsoflavonen zijn plantaardige stoffen die gezondheidsbevorderende eigenschappen hebben en lijken op het door de mens zel…

Reageer op het artikel "Is sojamelk gezond?"

Reacties

W. Bossenbroek, 30-01-2017 15:27 #8
Geachte Heer, ik kan geen lactose of gluten verdragen. Ik gebruik Alpro, melk voor pap pannekoeken etc. Ik krijg de laatste tijd erge last van een droge mond, heef dat met Alpro te maken. Ik ben 82.

Groeten Mevr W Bossenbroek

Marlayne, 18-12-2014 21:07 #7
Ik heb een half jaar lang elke dag sojamelk met havermout gegeven. Mijn gezicht die normaal gesproken glad is onder onzuiverheden heeft nu, je zou het haast acné noemen, enorme ontstekingen en puisten. Vooral op de kaaklijn en erom heen.
Problemen op de kaaklijn is hormonaal. Ik las dat soja hormoonverstorende werking zou hebben bij dieren. Trek dit door naar de menstruatie/vruchtbaarheid. Ook bij mannen.

Ik neem de proef op de som, de komende 6 weken drink ik geen druppel!

Declerck Palmire, 25-11-2014 09:41 #6
Ik gebruik soyamelk sinds een viertal maanden, nu heb ik sinds 3 maand ongeveer een vervelende hoest door fluimen die zich tussen neus en keel bevinden. Kan het gebruik van soyamelk daar de oorzaak van zijn?(gewone melk bevordert ook het vormen van fluimen) Ik heb reeds veel hoestsiropen en bruistabletten voor het oplossen van fluimen gekregen van de dokter maar niks helpt. Graag uw antwoord aub
Met beleefde groeten

Irma, 01-11-2014 13:52 #5
Volgens een deens onderzoek is koemelk taboe. Oa oestoperose, veroudering, en zelfs kanker, wordt er gesuggereerd door verkeerde eiwitten dus toen dacht ik dan ga ik soyadrink gebruiken. Maar na het artikel gelezen te hebben is soyadrink ook niet echt gezond. Wat moet je dan drinken…

Renate, 22-10-2013 06:50 #4
Goedendag,
Interessant artikel. Vooral omdat ikzelf de laatste tijd wat meer naar de soya neig. Nu vraag ik me af wat 'beperkte inname' is. Ik eet 2x per een halve liter soyayoghurt en dagelijks drink 2 koppen latte machiato met soya! Ik kan op internet niet vinden wat deze 'mate' is.

Dank voor het antwoord alvast.

Gr. Renate

Muurtv, 15-07-2013 10:46 #3
Ik heb een extreem allergisch kind voor koemelkeiwit en geef hem sinds dat hij 1,5 jaar oud is elke dag pap met sojamelk. Dit artikel heeft me dus wel ongerust gemaakt. Weet iemand hoe het zit met de lange termijn effecten van het gebruik van sojamelk op zeer jonge leeftijd? En zijn die eventuele effecten nog om te keren? Dank voor de reactie?

Junesca Martina, 13-09-2012 22:44 #2
Ik drink af en toe soyamelk, mijn leeftijd is 45. Ik heb last begrepen dat soyamelk borstkanker kan veroorzaken bij het drinken van soyamelk. Normaal voor mijn allergie moer ik rijstmelk drinken. Is er wel verschil tussen soya- en rijstmelk? Kun je me helpen aub?

Marjolein Eysberg, 07-07-2012 09:30 #1
Ik drink vrij veel sojamelk. Door dit artikel ben ik gaan twijfelen of ik het nog wel moet nemen.Er is bij mij botontkalking geconstateerd in mijn heupen. Ik moet dus veel calcium tot mij nemen voornamelijk via voeding. Ik ben 72 jaar.

Infoteur: Sanne1985
Laatste update: 29-09-2009
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Dranken overig
Reacties: 8
Schrijf mee!