InfoNu.nl > Eten en Drinken > Dranken overig > Bubble Tea - een rage

Bubble Tea - een rage

Bubble Tea - een rage Na de koffietenten op elke hoek van de straat volgen de theebars: de theeverkopers gaan de strijd aan met de koffieketens. Thee is hip aan het worden en bezig aan een spectaculaire opmars in Nederland: thee in als zijn variëteiten, van high tea tot verse muntthee, van smaakjes tot gewoon. Vanuit Azië verovert Bubble Tea de wereld, thee met balletjes. Het wordt gedronken in bubbel tea-bars.

Bubble tea

Bubble Tea is een Aziatische drankje. Het komt uit Taiwan en wordt op basis van thee gemaakt. Het begint in 1980 in Taiwan en het fenomeen van de kleurige bubble tea is sindsdien aan een opmars bezig. Het drankje is in vele kleuren en smaken verkrijgbaar en de verrassing zit onderin de beker: daar vind je de tapioca balletjes, pareltjes, die via een groot drinkriet naar boven kunnen worden gezogen en die een lekker mondgevoel geven.

Bubble Tea is er in twee soorten:
  1. Thee met fruitsmaak;
  2. Melk thee.

Namen

Bubble Tea is onder heel veel namen bekend:
  • pearl milk tea (PMT);
  • boba milk tea;
  • boba tea;
  • tapioca tea;
  • boba nai cha;
  • pearl tea;
  • milk tea;
  • bubble drink;
  • zhen zhu nai cha;
  • tapioca pearl drink;
  • momi;
  • momi milk tea;
  • QQ;
  • "the drink with the fat straw.”

Bubble tea-bars

De bubble tea-bars zien er fris en fruitig uit en hebben grappige namen, zoals de Yoyo Fresh Teabar in Rotterdam. Deze zaak is de eerste echte bubble tea-bar in Nederland. Hij opende in 2012. Het moest een tegenhanger voor de vele koffiezaakjes worden en die opzet is geslaagd. De eigenaar opent in 2013 zijn derde Yoyo-bar en in heel Nederland zijn er dan al een stuk of twintig bubble tea-bars. Ze zijn ondermeer te vinden in:
  • Rotterdam;
  • Amsterdam;
  • Arnhem;
  • Eindhoven;
  • Utrecht;
  • Den Haag.

Taiwan

Wat de cappuccino is in Europa is de bubble-tea in Taiwan. Vandaar sloeg het succes over naar de rest van Azië en inmiddels heeft de rage Europa bereikt.

Pareltjes

In bubble-tea zitten bubbeltjes, pareltjes. De originele pareltjes zijn van tapioca, die worden gemaakt van het zetmeel dat wordt gewonnen uit de cassave wortelknol. Ze zijn in verschillende maten en kleuren verkrijgbaar. De kleinere pareltjes worden vaker gebruikt in desserts, de grotere in drankjes zoals bubble tea. De parels zijn ongekookt ondoorzichtig en hard. Als ze eenmaal gekookt zijn, dan worden ze doorzichtig en chewy. Ze smaken helemaal nergens naar, het gaat puur om de textuur en het grappige uiterlijk. De parels zijn bij toko’s te koop. De bolletjes die voor bubble tea worden gebruikt doen denken aan winegums. Dat maakt bubble tea zo leuk en lekker: het drankje is drinken en kauwen tegelijk. De balletjes zijn in vele variaties te krijgen. Ze kunnen bijvoorbeeld gevuld zijn met vruchtensiroop. In de mond ploppen de bolletjes open en dat geeft de sensatie van een soort zoete kaviaar.

Smaken

Bubble tea is er in heel veel smaken. De fruitige en romige zijn de meest populaire.
Bron: Lounisais / PixabayBron: Lounisais / Pixabay
  • aardbei;
  • appel;
  • passievrucht;
  • limoen;
  • watermeloen;
  • druif;
  • lychee;
  • banaan;
  • avocado;
  • kokos;
  • kiwi.

Niet fruitige smaken zijn:
  • koffie;
  • chocola;
  • lavendel thee;
  • roos thee;
  • mokka;
  • black milk tea.

Er zijn wel 250 verschillende smaken en variaties. Het is het hippe alternatief voor een kopje koffie, frisdrankje of ijsje.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Bubble Tea - een rage"

Reactie

Albert, 20-05-2016 16:19 #1
Welke groothandel in Nederland levert die Thee, ik ben al bij een Chinese geweest en bij Hanos. Maar beiden leveren het niet.
Ook via google kom ik niet verder.

Wie kan mij helpen?

Alvast bedankt.
Albert Reactie infoteur, 21-05-2016
Probeer hier eens:

http://bubbleteahousecompany.com

Groet,
Sjaan

Infoteur: Sjaanfanameland
Laatste update: 28-06-2015
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Dranken overig
Special: Rages
Reacties: 1
Schrijf mee!