InfoNu.nl > Eten en Drinken > Diversen > Invriezen van groenten R t/m W

Invriezen van groenten R t/m W

Bij het invriezen van groenten komt het een en ander kijken. U dient de groenten nog te behandelen, voor ze in de diepvries te stoppen. U leest hier de groenten beginnend met een R tot en met W, hoe u te werk gaat en hoe u ze bereidt nadat u ze uit de diepvries heeft gehaald.

Rabarber

Werkwijze: Snijd de harde delen aan de boven- en onderkant van de stengels weg. U kunt de stengels ook helemaal schillen. Spoel ze goed, snijd ze in stukken, verpak ze en vries ze in.
Voeg geen suiker op voorhand toe, zo wordt het invriezen vertraagd en de rabarber droogt uit.
Bereiding: Strooi suiker over de stukjes rabarber, voeg een beetje water in de pan en laat ze op een zacht vuurtje gaar worden. U kunt rabarber ook in de magnetron klaarmaken.

Schorseneren

Werkwijze: Schraap de schorseneren, spoel ze en snijd ze in stukken. U kunt ze laten uit trekken in karnemelk voor u de stukken blancheert. Blancheer ze gedurende 3 minuten, laat ze afkoelen in een ijsbad, laat ze uitlekken, verpak het en vries het in.
Bereiding: Kook de diepgevroren schorseneren in licht gezouten water gaar. Laat het uitlekken. Bereid met het kookvocht een blonde of witte saus. Breng die op smaak en meng er de schorseneren door.

Selder

Werkwijze: Maak de selder schoon, spoel en snijd het. Blancheer het gedurende 2 minuten, laat het afkoelen in ijswater, laat het uitlekken, verpak het en stop het in de diepvriezer.
Bereiding: Breng de diepgevroren selder in kokend water en laat het garen, wilt u soepselder maken. Als groente, laat de selder diepgevroren garen in hete vetstof met een beetje water tegen het aanbranden. Gebruik eventueel kruiden.

Snijbonen

Werkwijze: Spoel de snijbonen, verwijder de draadjes en snijd ze in stukjes. Blancheer het gedurende 1 minuut. Laat het afkoelen in een ijsbad, uitlekken, dep ze droog, verpak de snijbonen en vries ze in.
Snijbonen die u wilt invriezen, moet u tijdig oogsten, anders zijn ze droog en taai.
Bereiding: Laat de diepgevroren snijbonen gaar koken in hete vetstof met een beetje water. Kruid ze. U kunt ze ook samen garen met een gesnipperd uitje.

Soepgroenten

Werkwijze: Maak een mix van fijngesneden prei, selder, wortelen en ui. Blancheer en laat afkoelen. Verpak alles en vries het in.

Spinazie

Werkwijze: Maak de spinazie schoon en spoel het goed. Blancheer het gedurende 1 minuut, koel het af in een ijsbad, laat het uitlekken, verpak het en vries het in. U kunt de spinazie ook gaar maken, fijnhakken en kruiden en daarna verpakken en invriezen. Ook is het mogelijk de gare spinazie te mengen met saus en hem dan invriezen. Maak de saus dikker dan normaal, doordat het diepgevroren is en het ontdooit, verdunt het.
Bereiding: Laat de diepgevroren spinazie garen in hete vetstof met een beetje water. Kruid het. Is de spinazie volledig klaargemaakt, laat het ontdooien en opwarmen in de magnetron.

Spruiten

Werkwijze: Was de spruiten en spoel ze. Blancheer ze gedurende 3 minuten. Laat het afkoelen in een ijsbad, uitlekken, verpak ze en vries ze in.
Bereiding: Stop de diepgevroren spruiten in licht gezouten kokend water. Kookt het water opnieuw, zet het vuur af en laat de spruiten uitlekken. Daarna stooft u ze verder gaar in hete vetstof. Breng ze op smaak met kruiden. In de magnetron kunnen spruiten ook goed gaar gemaakt worden. Voeg dan een paar eetlepels water toe en een beetje kruiden.

Tomaten

Werkwijze: Schoongemaakte tomaten kunt u in hun geheel diepvriezen, maar nemen veel plaats in. Verwerk ze tot rauwe puree, verpak het en vries het in.
Bereiding: Houd de hele tomaten even onder heet stromend water, het pellen wordt hierdoor gemakkelijker. De diepgevroren puree verwerkt u in de voorziene bereiding. De puree kunt u ook gemakkelijk ontdooien in de magnetron.

Witte kool

Werkwijze: Maak de witte kool schoon, snijd hem in reepjes en blancheer gedurende 1 minuut. Laat het afkoelen in ijswater en uitlekken. Verpak en vries het in. U kunt de witte kool ook eerst volledig klaarmaken en dan invriezen.
Bereiding: Voeg de bevroren witte kool bij hete vetstof, kruid het en laat het op een zacht vuurtje garen. Voeg een beetje water toe tegen het aanbranden. U kunt natuurlijk ook de witte kool eerst ontdooien in de magnetron en dan verder gaar stoven.

Wortelen

Werkwijze: Schraap de wortelen, spoel ze en snijd ze zo nodig in stukjes, reepjes of blokjes. Blancheer ze gedurende enkele minuten, afhankelijk van de dikte en lengte. Laat ze afkoelen in een ijsbad, laat ze uitlekken, verpak ze en vries ze in.
Vroege busselworteltjes bevatten veel water en lenen zich minder tot invriezen.
Bereiding: Leg de diepgevroren wortelen in hete vetstof en voeg een beetje water toe. Gaar ze in hun eigen vocht en breng ze op smaak. U kunt de wortelen ook stomen of klaarmaken in de magnetron. Meng ze bijvoorbeeld met erwtjes en laat het geheel gaar stoven met een gesnipperd uitje.

De groenten welke beginnen met een A t/m P, kunt u in dit artikel lezen.
© 2007 - 2014 Jootje, gepubliceerd in Diversen (Eten en Drinken) op . Het auteursrecht van dit artikel en antwoorden op reacties ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Groenten invriezenGroenten invriezenBij het invriezen komen altijd een paar zaken om de hoek kijken. Wat moet ik wel en niet doen voordat ik groenten invrie…
Invriezen van groenten A t/m PHoe vries ik groenten in? Moet er iets speciaals gebeuren, of stop ik ze gewoon in de diepvries. U leest hier hoe u te w…
Invriezen van kruiden en fruitWaar moet u opletten als u kruiden of fruit in gaat vriezen? Wat moet de kwaliteit van de voedingsmiddelen zijn, wat is…
Invriezen van levensmiddelenInvriezen van levensmiddelenInvriezen van levensmiddelen. Hoe doe je dat? Welke verpakking gebruik je? Wat is het effect van invriezen op houdbaarhe…
Bronnen en referenties
  • Plattelandsvrouwen

Reageer op het artikel "Invriezen van groenten R t/m W"

Reacties

Alidak, 02-01-2014 14:50 #6
Wat is hete vetstof?

Camille, 12-11-2013 10:11 #5
Weet iemand of je gele raapjes kan invriezen of hoe je ze best kan bewaren?

Will, 27-03-2012 14:25 #4
In iedere werkwijze staat "Laat ze afkoelen in een ijsbad", ja en wat is dan dan volgens dit artikel?

Niels, 16-02-2011 17:17 #3
In een ander artikel op deze site (over houdbaarheid) staat dat je spinazie niet mag invriezen. Dit is inderdaad tegenstrijdig. Wat mag nou wel? En wat zijn de gevolgen hiervan? En voor de bewijzen (onderzoeken e.d.)?

Lucienne Revet, 11-12-2009 13:35 #2
Hoi,
omdat ik heb begrepen, dat spinazie al na één dag de helft van zijn vitamines kan verliezen, heb ik het geblancheerd. Maar nu lees ik vervolgens ergens, dat je spinazie niet moet invriezen. En ook dat je het na een keer koken (volgens mij gelijk aan blancheren) niet nog een keer op mag warmen ivm nitraat…?Allemaal wat tegenstrijdig dus… Graag een reactie!
groetjes,
Lucienne

Johan Hofstede, 11-11-2007 10:07 #1
Ik heb hele goede ervaringen om soepgroenten niet te blanceren. Gewoon een mix maken van paprika, wortel, prei, selderij, kolselderij en wat van een maggieplant als je hebt. Dit alles in een bakje of zakje doen en zo laten invriezen.

Infoteur: Jootje
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Diversen
Reacties: 6
Schrijf mee!