InfoNu.nl > Eten en Drinken > Diversen > Invriezen van groenten A t/m P

Invriezen van groenten A t/m P

Hoe vries ik groenten in? Moet er iets speciaals gebeuren, of stop ik ze gewoon in de diepvries. U leest hier hoe u te werk moet gaan voordat u de groenten invriest en hoe u ze bereidt nadat u ze uit de vriezer heeft gehaald. De groenten A tot en met P staan uitgelegd in dit artikel.

Andijvie

Werkwijze: Snijd de schoongemaakte andijvie in stukjes van 2 centimeter. Blancheer die gedurende 1 minuut. Koel ze in een ijsbad. Laat ze uitlekken, verpak ze en vries ze snel in.
Bereiding:Voor het klaarmaken van diepvriesandijvie brengt u hem diepgevroren in de hete vetstof en voegt u kruiden en een halve kop water toe. Laat hem op een zacht vuurtje garen. Je kan hem ook klaarmaken in de magnetron.
Of maak de andijvie van te voren klaar en vries het dan in. De houdbaarheid is dan beperkt tot 3 maanden.

Asperges

Werkwijze: Aperges lenen zich minder voor invriezen, door het hoge gehalte aan water. Snel invriezen is van groot belang.
Snijd de bovenste 15 centimeter van de geschilde en gespoelde asperges af. Snijd de rest klein en vries in voor de soep. Blancheer de stengels gedurende 2 minuten in een beetje water. Laat ze afkoelen en uitlekken. Schik ze daarna los op een dienblad en plaats dat zo in de diepvriezer. Ook het kookvocht kunt u na afkoeling invriezen.
Bereiding: Laat voor het bereiden de asperges verder garen in een beet kookvocht of water met de nodige kruiden. U kunt ze natuurlijk ook gaar stomen of garen in de magnetron.
Het is ook mogelijk de asperges volledig bereid in te vriezen. De bewaartijd is maximaal 3 maanden.

Bloemkool en broccoli

Werkwijze: Bloemkool en broccoli zijn groenten die veel water bevatten. Snel invriezen is ook hier van belang. De periode van oogsten speelt ook een belangrijke rol!. Zo bevatten de vroege bloemkolen van mei, juni en juli een hoger watergehalte dan de late bloemkolen. Late bloemkolen zijn dus meer geschikt om in te vriezen. Alle soorten bloemkolen werken hetzelfde met betrekking tot het invriezen:
Maak de bloemetjes los van de schoongemaakte bloemkolen of verdeel de broccoli in stukken (vries de stelen mee in). Blancheer ze gedurende 2 minuten. Koel ze in een ijsbad en laat ze uitlekken. Schik de bloemetjes naast elkaar op een dienblad. Plaats ze gedurende 3 uur in de diepvriezer. Verpak ze daarna in plastic zakken en stop ze weer in de diepvriezer.
Bereiding: Voor het bereiden laat u de bloemkoolroosjes of stukken broccoli verder gaar koken in kokend licht gezouten water. U kunt ze ook gaar stomen of klaarmaken in de magnetron.

Champignons

Werkwijze: Champignons bevatten veel water. Bereidt ze het beste eerst, voordat u ze invriest. U kunt ze gestoofd invriezen of verwerkt in een saus. Saus die u invriest, bindt dikker dan normaal.
Bereiding: Op een zacht vuurtje opwarmen of in de magnetron.

Courgettes

Werkwijze: Van courgettes kan het vruchtvlees diepgevroren worden. Daarna kan het verwerkt worden in soep of met rijst klaargemaakt worden.
Haal het vruchtvlees uit de schil, blancheer het gedurende 1 minuut, laat het afkoelen in een ijsbad en laat het uitlekken. Verpak het en stop in de diepvries.
Bereiding:Breng de courgette bij de soep of meng het door rijst en laat het verder garen.
Courgettes zijn geen bindmiddel, maar wel een natuurlijk bindmiddel.

Erwten

Werkwijze: Blancheer de schoongemaakte en gespoelde erwten 1 minuut. Laat ze afkoelen in ijswater, uitlekken, dep ze droog, pak ze in en stop ze in de diepvriezer. U kunt ook jonge peultjes invriezen, dit werkt hetzelfde als de erwten.
Bereiding: Breng de erwten diepgevroren in kokend water, totdat het water weer kookt. Stoof ze daarna in hete vetstof met een fijngesnipperd uitje. U kunt ze ook ontdooien in de magnetron en dan verder gaar stoven. Erwten kunnen ook gemend worden met blokjes diepgevroren wortelen en samen gaar gestoofd worden met een fijngesnipperd uitje.
Voor het bereiden van de peultjes kookt u ze beetgaar in licht gezouten water. U kunt ze daarna zachtjes stoven in een beetje boter die gecaramelliseerd wordt met 1 eetlepel suiker. De peultjes worden geglaceerd.

Rode kool

Werkwijze: Het beste bereidt u rode kool eerst volledig en daarna vriest u het in. Bereide diepgevroren groenten kunt u maximaal 3 maanden in de diepvriezer bewaren.
Bereiding: Warm de rode kool op een zacht vuurtje op, met een beetje water tegen aanbranden. U kunt het ook in de magnetron opwarmen.

Paprika

Werkwijze: Spoel de paprika’s, snijd ze doormidden, verwijder de zaadjes en snijd ze fijn of in reepjes. U mag ze niet blancheren: verpak ze onmiddellijk en vries ze in.
Bereiding: Voeg de diepgevroren paprika’s toe aan de hete vetstof en laat ze gaar stoven. Voeg een beetje water toe tegen het aanbranden. U kunt ze ook eerst ontdooien in de magnetron.

Pompoen

Werkwijze: Zelfde werkwijze als courgettes.
Bereiding: Zelfde bereiding als courgettes.

Prei

Werkwijze: Maak de prei schoon, spoel het en snijd het fijn. Laat de prei gedurende 1 minuut blancheren. Koel het af in een ijsbad, laat het uitlekken, verpak en vries het in.
Het is gemakkelijk het preiwit en het preigroen afzonderlijk in te vriezen.
Bereiding: Voeg de prei diepgevroren als soepgroente toe aan het kokende water. Als groente laat u het preiwit garen in hete vetstof met een beetje water en kruiden. U kunt de prei ook eerst ontdooien in de magnetron.

Princessenboontjes

Werkwijze: Spoel de boontjes, verwijder de draadjes en breek ze, indien nodig, doormidden. Blancheer ze gedurende 2 minuten, koel ze in een ijsbad af, laat ze uitlekken, dep ze droog, verpak ze en vries ze in.
Bepaalde variëteiten van boontjes lenen zich minder goed voor invriezen, terwijl andere zich goed laten invriezen.
Bereiding: Breng de diepgevroren boontjes in licht gezouten kokend water. Laat ze garen en uitlekken. U kunt ze daarna nog eens in hete vetstof lichtjes laten stoven met een fijngesneden uitje of sjalot.

In dit arikel leest u hoe u de groenten invriest welke beginnen met een R t/m W.
© 2007 - 2014 Jootje, gepubliceerd in Diversen (Eten en Drinken) op . Het auteursrecht van dit artikel en antwoorden op reacties ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Groenten invriezenGroenten invriezenBij het invriezen komen altijd een paar zaken om de hoek kijken. Wat moet ik wel en niet doen voordat ik groenten invrie…
Invriezen van groenten R t/m WBij het invriezen van groenten komt het een en ander kijken. U dient de groenten nog te behandelen, voor ze in de diepvr…
Tips bij het bereiden van caloriearme maaltijdenTips bij het bereiden van caloriearme maaltijdenBij het afvallen zijn voedingsmiddelen die caloriearm zijn, enorm belangrijk. Groenten, vlees, gevogelte, vis en eieren.…
Invriezen van levensmiddelenInvriezen van levensmiddelenInvriezen van levensmiddelen. Hoe doe je dat? Welke verpakking gebruik je? Wat is het effect van invriezen op houdbaarhe…
Bronnen en referenties
  • Plattelandsvrouwen

Reageer op het artikel "Invriezen van groenten A t/m P"

Reacties

Gerrit Verbeke, 16-09-2013 21:18 #19
Beste
Ik heb in de tuin een peperoniplant groene en rode.
Mijn vraag is: mag ik deze invriezen, of hoe kan ik ze bewaren?
Alvast bedankt.

Met vriendelijke groeten
Gerrit Verbeke

Hennie, 28-08-2013 13:34 #18
De prei vries ik in zonder te blancheren lekker makkelijk en snel.

Roel, 06-07-2013 09:54 #17
- Blancheren van asperges is niet nodig om in te vriezen.
- Prei moet je eigenlijk ook blancheren, maar als je ze niet te lang bewaart (3 maanden of zo) kun je zo ook zonder blancheren invriezen, dat doe ik zo: zoveel groen loof eraf als je lekker vindt, over de lengte half insnijden, zo kun je hem goed wassen zonder dat hij uitelkaar valt. Uitlekken (zwaaien), in plastic wikkelen en invriezen (eventueel eerst nog een paar uurtjes in de koelkast om daarna het invriezen nog sneller te laten verlopen.)
Als je hem later uit de vriezer haalt kun je hem na een kwartiertje al wel snijden, hij is dan wel wat slapper (zal meer slinken), maar smaakt nog prima, ook bij het roerbakken.
- Blancheren van bonen doe je het beste door ze in ruim kokend water te gooien, deksel er op, en dan het vuur uit en een minuut of drie laten staan (dikke tuinbonen wat langer). Dan afgieten (of eruit vissen als je nog meer moet blancheren), en snel laten afkoelen in koud water. Blancheer in een liter of vijf water voor ±500 gram.
(Ik heb geëxperimenteerd met verschillende temperaturen, en dit bleek de beste methode.)
- Spitskool en postelein kun je ook invriezen, maar kook ze dan gewoon bijna helemaal gaar, en dan snel afkoelen in koud water.

Ben de Kleijn, 15-06-2013 11:09 #16
Kun je meiknolletjes invriezen?

Vanlienen, 27-03-2013 14:35 #15
Ik vries al diversen groenten in.maar dan zonder zout of kruiden. Kook deze eerst of roerbak dit stamp alles door grove puree laat dit koud worden en vacuüm de zakjes of bakken met de stamppot van groente. andijvie stamppot. roerbak de andijvie kort en snel tot deze gekrompen is.meng dit met aardappelstamppot. verdeel dit in bakken en vries dit in. houdbaarheid is dan 1 jaar. en zo doe je hetzelfde met andere groenten klaarmaken zonder zout of kruiden.

Alien, 19-10-2012 21:12 #14
Beste Ines
Boerenkool bun je zo rauw (zonder de harde nerf in het midden van het blad) in een zak in de vriezer doen. Als het bevroren is kun je het in de zak stuk knijpen, dan hoef je het niet meer te snijden en neemt het veel minder ruimte in in je vriezer.
Succes!

Ines Kosters, 09-10-2012 21:49 #13
Ik wil graag boerenkool invriezen omdat we denken dat dat lekkerder is.

Ines kosters

Ria, 27-08-2012 10:59 #12
Waarom heb ik ijs in mijn diepvrieszakken zitten?

Theo, 14-08-2012 16:41 #11
Las de reactie van de heer boers en ook wij begrijpen deze drie maanden niet. Wij eten ook soms nog na 9-10 maanden en even over boontjes wij vriezen alle boontjes in ZONDER te blancheren omdat ze anders met gebruik slap worden alleen met gebruiken eerst zorgen dat het water goed kookt en dan bevroren erin ook deze gebruiken wij soms nog na maanden

M. C. Boers, 08-07-2012 13:02 #10
Wij hebben al jaren een moestuin en vriezen ook al onze oogst in, zo ook rode kool spitskool en snijbied daar doen we het ook mee.
Mijn vrouw bereid het geheel voor en vriest het in.
U zegt dat het dan maar 3 maanden goed blijft wij consumeren het al jaren soms van een jaar oud nog, we hebben nooit opgemerkt dat het niet lekker meer was of ons andere problemen bezorgde.
Waarom geeft U dan aan dat het maar 3 maanden goed blijft geeft U mij eens een goeie rede om dan rode kool niet meer na 3 maanden niet meer te consumeren?

Klaasje, 14-06-2012 21:54 #9
Graag zou ik van u willen horen of ik ook peultjes kan invriezen?

Fred, 31-12-2010 08:58 #8
Kan ik het witloof op de zelfde manier invriezen als andijvie? Zal eens een deel klaarmaken en dan invriezen en het andere blanceren en ook invriezen dan zal ik het verschil wel zien zeker?

Ria, 30-06-2009 07:21 #7
Wat betekent; blancheren? Hoe gaat dat? Reactie infoteur, 01-07-2009
Dag Ria,

Bij blancheren wordt eten in koud water gelegd. Daarna kookt u het kort (zodat het niet te ver doorkookt) en spoelt u het in koud water. Tijdens het blancheren gebruikt u geen deksel.

Succes ermee!
Groetjes, Jootje

Caroline, 28-09-2008 21:08 #6
Kan ik koolsoorten(gesneden) invriezen? ik wil ze daarna gebruiken voor salades (dus rauw) is dit na het invriezen nog mogelijk of wordt de knapperigheid door het invriezen na het ontdooien tenietgedaan?

Heino, 24-09-2008 14:45 #5
Wie heeft ervaring met ongeblancheerd invriezen van groente, met name koolrabi.

Gea Hemme, 20-07-2008 13:22 #4
Wij zijn pas begonnen met een moestuin dus kunnen wij nog wel enkele tips gebruiken ook voor het invriezen.
gea Hemme

Alie Winters, 23-10-2007 22:04 #3
Kan ik ook witlof invriezen? Reactie infoteur, 24-10-2007
Witlof kunt u ook invriezen. Doe dit het beste in de wintermaanden. Blancheer het een paar minuten, afhankelijk van de hoeveelheid, en stop het in de vriezer.

Succes!

Goossens, 03-10-2007 16:34 #2
Ik heb heel fijn boontjes gepocheerd en daarna afgekoeld onder ijskoud water en daarna, niet afgedroogd en daarna ingevroren. En dan mijn grote fout, ik heb ze niet terug gepocheerd, maar rechtstreeks in de bruingebakken sjalot en ze zijn slap. Spijtig van het werk. Maar ja, men leert altijd bij.

Dank voor de tip
Francine

Hans de Groot, 14-09-2007 15:36 #1
Kunnen rode bieten niet ingevroren worden? Reactie infoteur, 24-10-2007
Kook de rode bieten gaar en daarna kunt u ze invriezen. Snijd ze in plakjes of maak kleine reepjes, wat u zelf wilt.

Succes!

Infoteur: Jootje
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Diversen
Reacties: 19
Schrijf mee!