InfoNu.nl > Eten en Drinken > Diversen > Aantal calorieën in sauzen

Aantal calorieën in sauzen

Aantal calorieën in sauzen Neem jij wel eens een saus bij je maaltijd, maar ben je bang dat de saus toch wel heel erg vet is? In veel gevallen is deze angst onterecht. Er zijn namelijk erg veel sauzen die helemaal niet zo vet zijn en die je prima kunt blijven eten. Zolang je maar de juiste keuzes maakt kun je prima een saus nemen tijdens je dieet.

Saus voor een betere smaak

Veel gerechten smaken toch een stuk minder lekker zonder saus. Mensen die op dieet zijn, zullen de sauzen toch graag willen eten. Er zijn gelukkig altijd verstandige en minder verstandige keuzes voor sauzen. Sommige sauzen worden gemaakt op basis van water of melk, terwijl andere boter of mayonaise nodig hebben. Het aantal calorieën wordt met deze vette ingrediënten natuurlijk al een stuk hoger.

Welke sauzen zijn beter voor een dieet?

Probeer je af te vallen, maar wil je toch genieten van een dieet? Doorgaans zijn de sauzen met een rode kleur minder vet en bevatten ze minder calorieën dan sauzen met een witte kleur. Let ook altijd goed op de naam van de saus. Heeft de naam iets met ‘romige’ of ‘boter’, dan weet je zeker dat het geen goede keuze is. Doorgaans is saus die je zelf hebt gemaakt ook een stuk beter voor je dan kant en klare sauzen. Als je zelf de saus maakt kun je immers zelf bepalen hoeveel er in gaat. Je kunt dan ook romige- en botersauzen een stuk minder vet maken, door minder boter of room te gebruiken.

Tel nooit calorieën

Er wordt geregeld aangeraden om calorieën te tellen. Dit heeft echter een hele averechtse werking. Calorieën tellen is niet verstandig, omdat je eerder doorslaat. Daarnaast zeggen calorieën niet alles, aangezien ook andere zaken zoals koolhydraten en vitamines. Sowieso zorgt het tellen van calorieën ervoor dat je vooral bezig bent met je dieet en nooit eens een rustmomentje krijgt. Zie de tabel in dit artikel dan voornamelijk als richtlijn om te zien welke sauzen je beter wel of niet kunt eten. Het is nooit verkeerd om ongeveer te weten wat goed en wat minder goed voor je is. Lees ook het artikel: Calorieën tellen als je wilt afvallen verstandig?

Tabel met calorieën van sauzen

De calorieën van de sauzen in deze tabel zijn berekend op ongeveer 25 gram. Zie de calorieën als een richtlijn, want het kan erg verschillen of je bijvoorbeeld zelf de saus maakt, of hem koopt van een bekend merk. Ook de verschillende merken voor saus kunnen erg verschillen qua calorieën. De sauzen staan op alfabet gerangschikt, erachter kun je de calorieën zien.

Soort sausAantal calorieën per 25 gram
Bloemkoolsaus21
Bolognaisesaus21
Champion-ham saus14
Chicken Tonight Pikante tomaten-room31
Chicken Tonight Saté39
Chicken Tonight Zoetzuur met perzik13
Chilisaus28
Currysaus8
Dipsaus58
Groentesaus op basis van melk en bloem19
Groente saus uit een pakje19
Ham Kaassaus26
Kaassaus19
Kerriesaus42
Kerrie vruchtensaus26
Ketchup30
Knoflooksaus93
Ku Lo yuksaus14
Mayonaise185
Maynaise halfvet100
Mosterdsaus71
Oosterse saus33
Pastasaus met tomaat en champion8
Pescatoresaus21
Pesto173
Piccalilly9
Pikante rode pastasaus10
Pindasaus66
Poestasaus29
Ravigottesaus81
Roerbaksaus8
Sojasaus zoet49
Sojasaus zout30
Stroganoffsaus25
Tartaarsaus115
Tomatensaus12
Tomatensaus met gehakt32
Vleessaus op basis van margarine en bloem21
Vleessaus uit een pakje19
Whiskeysaus81
Witte saus14
Zoet Zure Saus8

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Valtaf.nl
  • Calorielijst.nl
  • Calorieteller.nl

Reageer op het artikel "Aantal calorieën in sauzen"

Infoteur: Writingsuus
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Diversen
Special: Afvallen
Schrijf mee!