InfoNu.nl > Eten en Drinken > Diversen > Paardenvlees en het schandaal

Paardenvlees en het schandaal

Paardenvlees en het schandaal We eten veel en vaak vlees, maar we willen wel weten wat voor vlees we in de kuip hebben. Begin 2013 staat paardenvlees volop in de belangstelling. Zonder dat we het wisten aten we paardenvlees, louter en alleen omdat het wel in het product dat we aten was verwerkt, maar niet op het etiket stond. Het paardenvleesschandaal was geboren.

Schandaal

Het blijkt dat paardenvlees in meer zit dan wij denken. De statistieken spreken van minstens een kilo paardenvlees per persoon per jaar in Nederland. Dat is wat we eten, maar een deel daarvan eten we zonder dat we ons bewust zijn dat we van paard snoepen.
Paardenvlees is goedkoper dan rundvlees en daarom wordt paardenvlees op grote schaal door rundvlees gemengd. Dat gebeurt niet per ongeluk maar is beleid bij veel vleesverwerkers.

Etiket

Paardenvlees mag aan rundvleesproducten worden toegevoegd. Er is niets illegaals aan, als het maar op het etiket wordt gezet. En dat gebeurt lang niet altijd. Er zijn duidelijke regels over verwerking van vlees. In 2011 werden die nog eens aangescherpt. Als er paardenvlees in een product zit dan moet dat op het etiket staan.

Week

Een paard doet er een week over om van de slachterij in een vleesproduct te transformeren. Het vlees wordt doorgaans zo snel mogelijk verwerkt, want opslag kost geld. De rit van een dier vanaf de boerderij naar de slachterij tot ingepakt in een supermarkt gaat via diverse schijven. Het dier wordt van de boerderij naar de slachterij gebracht. Bij sommige slachterijen worden de dieren direct verwerkt tot een eindproduct, bij andere slachterijen gaat het vlees naar een vleesverwerkend bedrijf. Binnen een week liggen de slavinken en biefstukken in de supermarkt.

Draaivlees

Gehakt komt van draaivlees. Daar worden Nederlandse koeien voor gebruikt en in gehakt zit vlees van veel verschillende dieren. Een biefstuk komt van één koe, maar in een slavink of hamburger zit materiaal dat van meerdere dieren afkomstig is: draaivlees.
Ook de vleessnippers worden gebruikt voor diverse producten. Sommige bedrijven mengen paardenvlees in de vleessnippers. In 2013 krijgt een bedrijf uit Oss een fikse tik op de vingers. Er werd paardenvlees in de rundvleessnippers aangetroffen.
Paardenvlees wordt ondermeer verwerkt in:
  • Diepvriesmaatlijden;
  • Kroketten,
  • Gehaktballetjes;
  • Frikandellen;
  • Hamburgers.

NVWA

De Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) doet ondermeer onderzoek naar het gebruik van en de handel in paardenvlees. Ook onderzoekt het NVWA of er sporen van medicijnen in het vlees zitten. De NVWA heeft 7 onderdelen die voor ons het voedsel in de gaten houden:
  • Stafdirectie;
  • Bureau Risicobeoordeling & onderzoeksprogrammering;
  • NVWA-Inlichtingen- en opsporingsdienst;
  • Devisie Klantcontact & dienstverlening
  • Devisie Veterinair & import
  • Devisie Landbouw & natuur
  • Devisie Consument & veiligheid.

Paardenvlees

Paardenvlees is donkerder en dieper rood van kleur dan rundvlees. Het is mals vlees dat zoeter is dan rundvlees vanwege het hogere gehalte natuurlijke suikers. Een paardenbiefstuk kun je bereiden met zout en peper, ook foelie, kruidnagel en een blaadje laurier komen de smaak ten goede.

Paarden

Er zijn veel gespecialiseerde paardenslagerijen in Nederland die hoog opgeven van de kwaliteit van het vlees. Het is rijk aan waardevolle voedingsstoffen en het is gezond en natuurlijk vlees. Daarbij is het diervriendelijk vlees, omdat een paard niet voor het vlees wordt gefokt en met medicijnen wordt opgemest. Een paard heeft doorgaans een mooi leven gehad als werkdier, sportpaard of hobbydier.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
De frikandel, wat zit er in?De frikandel, voor velen een delicatesse in het rijtje junkfood. De snack die vooral in Nederland en België wordt gegete…
Paardenvlees: in welke producten zit het?Paardenvlees: in welke producten zit het?In februari ontstond in Nederland en andere Europese landen veel beroering toen bleek dat duizenden mensen waarschijnlij…
Vet en mager vlees (vette en magere vleessoorten)Vlees levert energie (calorieën). De calorieën die vlees bevat, worden geleverd door eiwitten en vetten. Vet vlees bevat…
Wat zit er in een kroket?Wat zit er in een kroket?Een typisch Hollandse snack is de kroket; een handzame vleessnack met een goudbruin korstje. Hoewel er jaarlijks meer fr…
Hamburger, gebraden stuk vleesHamburger, gebraden stuk vleesEen hamburger is een gebraden stuk geplet rundvlees dat meestal wordt gegeten tussen de twee helften van een broodje. Me…
Bronnen en referenties
  • Friesch Dagblad
  • www.rijksoverheid.nl
  • www.mijnslager.info
  • www.beerensslagerijentraiteur.nl
  • www.vwa.nl

Reageer op het artikel "Paardenvlees en het schandaal"

Infoteur: Sjaanfanameland
Laatste update: 17-12-2015
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!