InfoNu.nl > Eten en Drinken > Bier en wijn > Wijn & Spijs, de juiste wijn bij het juiste gerecht

Wijn & Spijs, de juiste wijn bij het juiste gerecht

Het voorbereiden van een diner met bijpassende wijnen vraagt praktische voorbereiding. Het kiezen van de juiste wijn is niet altijd even makkelijk en de schappen van menig supermarkt / slijterij maakt de keuze er niet altijd gemakkelijker op. Dit artikel geeft algemene geldende regels in het kiezen van de juiste wijn bij het juiste gerecht.

Schenk kwaliteit bij kwaliteit

Indien hoogstaande gerechten - zoals kreeft- wordt geserveerd, schenk hierbij dan een passende wijn op niveau. Een vin de table wijn past niet.

Het combineren van een heel bijzondere, exclusieve wijn, is ook niet gemakkelijk. Het combineren van gerechten met een kwaliteitswijn vraagt speciale aandacht. De wijn moet hierbij maximaal tot zijn recht komen. Met name lekkere simpele gerechten, niet te uitgesproken, passen bij exclusieve wijnen. De wijn krijgt alle eer. Hierbij hanteren we de aanname dat exclusieve wijnen, beschikken over hoge complexiteit. Indien het gerecht ook complex is, wordt de combinatie moeilijker. Raadzaam is dus om te gaan voor puur en basis gerechten, des te minder verstorende elementen.

Temperatuur

Temperatuur speelt een essentiële rol in wijn / spijs combinaties. Zowel de temperatuur van het gerecht als van de wijn is hierbij belangrijk. Dit komt voornamelijk door onze smaakwaarneming van zoet en zuur. Bij een koude temperatuur kunnen we zoet veel minder waarnemen. Daarnaast laten te koude wijnen hun aroma's minder snel los.

De ideale serveertemperatuur:
  • Champagnes en eenvoudige witte wijnen ligt rond de 8 - 10 graden.
  • Ronde, vriendelijke witte- en rode wijnen zitten rond 12 - 14 graden
  • Complexe witte wijnen en rode wijnen met structuur zitten op 14 - 16 graden.

Hierbij denkende dat menig koelkast is afgesteld op 6 graden en lager, worden wijnen bijna altijd te koud geserveerd.

Te warm is erger dan te koud. Met de handpalm kan een te koude wijn al snel voldoende opgewarmd worden.

Passend smaakvolume

Harmonie, een wijn mag een gerecht niet overheersen evenals een gerecht de wijn niet mag overheersen. Lichte gerechten, vragen om lichte wijnen. Bij het serveren van een frisse salade, past dus bij een frisse lichte witte wijn. Vergeet hierbij niet te denken aan de sauzen en bijgerechten. Het serveren van sauzen en bijgerechten bij het gerecht heel veel invloed op de wijnkeuze.

Vette gerechten, worden in evenwicht gebracht door zure wijnen.

Zelfde streek

Gerechten uit dezelfde streek als de wijn gaan vaak goed samen, was een oude waarheid. De tegenwoordigheid is anders. Door de internationalisering is de herkomst van ingrediënten niet altijd makkelijk te bepalen en worden streekproducten tegenwoordig ook anders bereid als 50 jaar geleden. Er is één belangrijke uitzondering en dat is Italië, met name Toscane. Denk hierbij bijvoorbeeld aan Italiaanse pasta, bijpassend met een heerlijke Italiaanse wijn.

Diversiteit aan smaken

Indien het geserveerde gerecht een diversiteit aan smaken bevat (zoals buffetten), is het raadzaam een mousserende wijn te schenken.

Lees verder

© 2012 - 2017 Jukito, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Welke wijn past het best bij welk gerecht?Welke wijn past het best bij welk gerecht?Welke wijn hoort nu precies bij welk gerecht? Naast het feit dat dit een kwestie is van persoonlijke smaak, is het zo da…
Wijn - bewaren van wijnen en tannineWijn - bewaren van wijnen en tannineIn iedere supermarkt en levensmiddelen winkel kom je het verschijnsel tegen, de wijnfles. Een gigantisch assortiment aan…
Nieuw beroep: theesommelierWat is een theesommelier? Wat doet een thee sommelier? Is het een nieuw beroep? Is het een vak om theesommelier te zijn?…
Vrouwen: waarom een glaasje wijn goed voor je isVrouwen: waarom een glaasje wijn goed voor je isDe effecten van een glaasje wijn op het lichaam van vrouwen zijn volgens wetenschappelijk onderzoek zo gek nog niet. Wat…
Welke Wijn bij Welk Gerecht?Welke Wijn bij Welk Gerecht?Welke wijn moet je kiezen bij een gerecht of voorgerecht? Een diner of lekker etentje en alcohol gaan prima samen. De ju…
Bronnen en referenties
  • Duijker, H. (2000); Welke wijn waarbij
  • Klosse, P. (2000); Smaakstijlen, de nieuwste visie op het combineren van wijnen en gerechten

Reageer op het artikel "Wijn & Spijs, de juiste wijn bij het juiste gerecht"

Infoteur: Jukito
Laatste update: 09-01-2012
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Bier en wijn
Schrijf mee!