InfoNu.nl > Eten en Drinken > Bier en wijn > Keizer Karel, een bier om van te genieten

Keizer Karel, een bier om van te genieten

Keizer Karel, een bier om van te genieten Eén van de mooiste speciaalbieren die gebrouwen wordt in brouwerij Haacht is zeker de Keizer Karel. Ondanks zijn wat mindere bekendheid in bierland is het een bier die zeker de moeite waard is. Maar wat is het eigenlijk voor biertje??

Waar komt Keizer Karel vandaan?

In de gemeente Boortmeerbeek in het Vlaams-Brabantse gedeelte van België is één van de grootste Belgische bierbrouwerijen gevestigd, genaamd Haacht. Deze (familie)brouwerij is sinds 1898 actief en heeft tegenwoordig een aardig assortiment bieren opgebouwd, waaronder bijvoorbeeld de lage gistingsbieren Leeuw Pilsener en Primus. Bij de bieren van hoge gisting is een bekende onder andere de Abdijbieren van Tongerlo en de speciaalbieren, genaamd Keizer Karel.

Dit bier, Keizer Karel, is vernoemd naar de grote levensgenieter Keizer Karel, die in het jaar 1500 geboren werd in het mooie Gent. Hij werd één van de grootste personen uit de geschiedenis. Zo had hij al in het jaar 1515 een rijk en een jaar later na het overlijden van zijn grootvader breidde dit rijk als snel verder uit met Spaanse en Italiaanse gebieden. Ook in andere gebieden buiten Europa had Keizer Karel een aandeel. In 1558 overleed hij, maar over de hele wereld werd hij beschouwd als een respectvol en groot persoon. Keizer Karel, ook wel voor de franstaligen Charles Quint, had een tweetal passies. Eén daarvan was het leven. Het andere was zijn bier.

Er zijn 2 varianten gebrouwen van het merk Keizer Karel, namelijk een Robijn Rood (de avondschemering) en een Goud Blond (het ochtendlicht). Dit is zo gekozen om zo op alle momenten van een heerlijk passend biertje te kunnen genieten. Een gedachtengang naar de genieter zelf.

Keizer Karel Robijn Rood

De Keizer Karel Robijn Rood is een bier van hoge gisting met een uitgesproken volle smaak met aroma's in de fruitige en zoetige hoek. Ook de afdronk is zoet en hoppig tegelijk. Deze variant heeft een alcoholpercentage van 8,5% en valt onder de categorie speciaalbieren. Zoals de naam al doet vermoeden heeft dit bier een robijn rode kleur. De serveertemperatuur van deze Robijn Rood ligt tussen de 8 à 10 graden Celsius.

De Robijn Rode versie is te verkrijgen in de volgende verpakkingssoorten:
  • Vat van 20 liter
  • Krat 24 x 33 cl
  • Krat 12 x 75 cl
  • Clusterclip 4x33 cl

Hij is ook als geschenkverpakking te verkrijgen.
  • Geschenkdoos met 2x Robijn Rood (33cl) en 2x Goud Blond (33cl) met 1 pot 3 oren
  • Geschenkdoos met 2x Robijn Rood (33cl) en 2x Goud Blond (33cl) met 1 kelkglas
  • Geschenkdoos met 1x Robijn Rood (33cl) en 1x Goud Blond (33cl) met 2 kelkglazen

Keizer Karel Goud Blond

De 2e variant is de Keizer Karel Goud Blond. Dit is een bier dat ook wat zoetig smaakt, maar daarnaast aroma bevat die meer kruidig is. De afdronk is bitter, maar zeer acceptabel.
Deze Goud Blonde speciaalbier heeft net als de Robijn Rode broertje een alcoholpercentage van 8,5%. Alleen is de Goud Blonde serveertemperatuur iets lager en komt dit bier het best tot zijn recht op 7 graden Celsius. Ook bij dit bier geldt dat de kleur van het bier verwerkt is in de naam.

Keizer Karel Goud Blond is in dezelfde verpakkingssoorten te verkrijgen als de Robijn Rood:
  • Vat van 20 liter
  • Krat 24 x 33 cl
  • Krat 12 x 75 cl
  • Clusterclip 4x33 cl

Ook deze is net als de Robijn Rood in geschenkverpakking te verkrijgen:

© 2009 - 2017 Martinq79, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Ontstaan Nederland: Karel VHabsburger Karel V 1515-1555, keizer en koning van Spanje, heerser van de Nieuwe Wereld en keizer van het Roomse Rijk, z…
Ontstaan der Nederlanden: afwezigheid van Karel VVoor een jonge staat als de Nederlanden was de constante afwezigheid van keizer Karel V een teken van desinteresse. Juis…
Bier van HoegaardenBier van HoegaardenHoegaarden is een Belgisch biermerk. Het bier wordt gemaakt door Brouwerij De Kluis, en is genoemd naar de plaats waar d…
Karel de Grote: kroning en invloedWie kent hem niet? Karel, de grote krijgsheer die al zijn buren had overwonnen. Moslims, heidenen en christenen. Hij was…
De Koninck, ideaal terrasbiertjeDe Koninck, ideaal terrasbiertjeEen bolleke is voor Antwerpenaren de lekkerste dorstlesser. Dit heerlijke biertje is ook verkrijgbaar in de drie variëte…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Keizer Karel, een bier om van te genieten"

Reacties

Jan van Grunderbeeck, 23-01-2011 09:58 #4
We kregen in een Champion-warenhuis bij 4 flesjes blond Keizer Karelbier gratis een miniglas: is dit de normale grootte, of is er ook nog een glas te verkrijgen waarin het ganse flesje van 33 ml kan gedegusteerd worden, en waar is dan het normaal formaat van glas te verkrijgen en tegen welke prijs? Reactie infoteur, 24-01-2011
Hallo Jan,

Helaas ben ik alleen een schrijver die zich bezig houdt met het schrijven artikelen. Ik moet dus eerlijk bekennen dat ik niet op de hoogte ben waar je zo'n glas zou kunnen kopen en tegen welke prijs. Wel vind ik het erg leuk om te lezen dat je een miniglas hebt ontvangen… hoe ziet die eruit? Ik ben daar erg nieuwsgierig naar.

Met vriendelijke groet,

Martin.

Uhootje, 11-06-2010 16:31 #3
Elk Belgisch bier is het proeven waard en een der besten die uit deze proeftest naar boven komt is deze Keizer Karel Robijn Rood. Proef 'm als je kan! Je zal niet bedrogen worden!

Carla Thijssen, 20-08-2009 00:19 #2
Hallo.

Kunnen jullie me vertellen waar ik de mok (pot) met 3 oren kan bestellen en wat de kosten zijn?
Alvast bedankt.
Groetjes, Carla

Ray14125 (infoteur), 29-04-2009 01:21 #1
Erg leuk artikel is dit, vind belgische bieren erg lekker en ga hem een keer proberen ;-)

Infoteur: Martinq79
Gepubliceerd: 11-02-2009
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Bier en wijn
Reacties: 4
Schrijf mee!