InfoNu.nl > Eten en Drinken > Bier en wijn > Gulden Draak, een zware Belg

Gulden Draak, een zware Belg

Brouwerij Van Steenberge uit het Begische Ertvelde is de brouwer van het zeer bijzondere bier "Gulden Draak". Een zwaar bier die enorm gewaardeerd wordt door de echte bierkenners. Niet voor niets werd hij dan ook in 1998 uitgeroepen tot beste bier van de wereld.

Oorsprong van het bier

De naam van het bier Gulden Draak is vernoemd naar het beeld dat bovenop het Belfort zit. Belfort is de klokkentoren van het mooie Gent. Het beeld is in 1382 veroverd door Gent in een strijd met de naburige stad Brugge.

Bron: Donarreiskoffer, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)Bron: Donarreiskoffer, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)
Het beeld was een dikke twee eeuwen daarvoor, in 1111, door de Noorse koning Sigrid Magnusson cadeau gegeven aan de stad Constantinopel. Tegenwoordig beter bekend als het Turkse Istanbul. Dit alles gebeurde tijdens de eerste kruistocht. Dat is daardoor ook de reden waarom de draak, zoals die is afgebeeld, de vorm heeft van een vikingschip. Het beeld is vanuit Constantinopel meegenomen naar België door de keizer van Constantinopel. Voorheen was deze keizer namelijk Boudewijn IX, graaf van Vlaanderen.

Kenmerken van de Gulden Draak

Gulden Draak is een zeer smaakvol biertje. Het doet bij veel genieters dan ook smaakgevoelens oproepen van koffie en chocolade. Het heeft een volle, rijke smaak en het geroosterde mout geeft het bier een uitgesproken smaak. Zijn afdronk is dan ook ietwat aan de bittere zijde. De geur van dit gerstebier is uitermate sterk, kruidig en krachtig. Ook heeft de geur van alcohol een hoog aandeel bij het ruiken van dit bier. Bij het drinken van dit bier valt de "extreme" geur in de juiste balans met zijn smaak.

Het bier heeft een alcoholpercentage van maar liefst 10,5 procent en is daardoor één van de zwaarste Belgische bieren. Het lekkerst is Gulden Draak als het 2 jaar bewaard wordt, nadat het in de fles is gekomen. Dit omdat het bier in de fles hergist wat als voordeel heeft dat daardoor de smaak nog meer tot zijn recht komt. De ideale serveertemperatuur van dit bier is zo'n 12 á 14 graden Celsius. Het wordt verkocht in witte ondoorzichtige flessen met daarop een zwart etiket met de goudkleurige Draak als Vikingschip voorop. In 1998 is Gulden Draak door de American Tasting Institute uitgeroepen tot het beste bier van de wereld.

Gulden Draak is te verkrijgen in de volgende verpakkingseenheden:
  • Flessen van 0,33 cl
  • Flessen van 0,75 cl
  • Flessen van 1,5 liter
  • Vaten van 30 liter

Naast deze versie heeft de brouwerij ook nog een kerstversie van de Gulden Draak weten te maken. Deze heeft de naam Gulden Draak Vintage en heeft een lichter alcoholpercentage van 7,5%.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Internet: www.vansteenberge.com en www.bierenzo.nl Boek: Bieren van de Wereld; David Kenning
  • Afbeelding bron 1: Donarreiskoffer, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)

Reageer op het artikel "Gulden Draak, een zware Belg"

Infoteur: Martinq79
Gepubliceerd: 17-02-2009
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Bier en wijn
Schrijf mee!