InfoNu.nl > Eten en Drinken > Bereiding > Bloemen in mijn bord, Vlierbloesem

Bloemen in mijn bord, Vlierbloesem

Bloemen in mijn bord, Vlierbloesem Is het omdat hij overal te gemakkelijk groeit, dat we die prachtige struik zo weinig waarderen? Nochtans is hij niet alleen mooi, maar ook goed eetbaar en overal in de natuur voorradig. Vooral de geurige bloesem in juni lokt mij, net zoals de insecten, om van zijn wellustige overdaad te oogsten.

Bloemenazijn

Een oud Engels recept: Neem twee delen vlierbloesem en telkens één deel rode rozenblaadjes, lavendelbloemen en rozemarijnblaadjes, enkele kruidnagels, wat nootmuskaat en een stukje kaneel, leg dit in een glazen stopfles of weckpot en vul deze bij met wijnazijn. Reken ongeveer 2 liter azijn op 200 g vlierbloesem. Laat de azijn op een zonnige vensterbank ongeveer een maand trekken, pers dan de bloemen goed uit in de azijn en laat dit nog enige tijd staan, tot het bezinksel is gezakt. Schenk dan de azijn schoon af in flessen. Variaties zijn mogelijk, minder vlierbloesem of andere specerijen gebruiken. Je kan dit alles ook korter laten trekken of appelazijn gebruiken.

Rabarber-vlierconfituur

Snijd 1 kilo rabarber in stukjes en leg deze in een kom. Bind een vlierbloesemtros zonder steel in een net. Roer door de rabarber 1 kilo suiker, en hang het net met de vlier erin. Laat dit afgedekt een hele dag staan, roer goed om en laat het dan nog een nacht over staan.
Schep de rabarber met het uitgelopen vocht in een flinke pan met dikke bodem en hang het net met de bloemen er weer in. Verwarm dit zachtjes tot kookpunt. Laat het dan weer afkoelen en weer een dag en een nacht staan. Neem de bloemen eruit, voeg een eetlepel citroenrasp toe en het sap van een citroen en breng dan alles aan de kook en laat het zachtjes doorkoken tot een druppel op een koud bord niet meer uitvloeit. Zorg dat de potjes goed schoongemaakt, omgespoeld met heet sodawater en schoon heet water, klaar staan, en vul ze met warme confituur. Afsluiten.

Vlierbloesempunch

Leg in een kom 6 trossen vlierbloesem en 2 flinke theelepels citroenrasp. Giet er ¾ liter kokende melk op en laat een kwartiertje staan. Zeef de melk, voeg er 2 lepels dunne honing aan toe en 2 lepels cognac. Laat de melk geheel koud worden. Serveer deze punch, die smaakt naar alle zoetheid van de zomer, gekoeld in grote glazen, bestoven met wat nootmuskaat en met een trosje vlier aan de rand van het glas.

Vlierbloesembeignets.

Maak een klassiek beignetbeslag. Dompel verse vlierbloesemtrosjes in het beslag en laat die omhulde trosjes in hete olie even frituren. Eventueel bestrooien met bloemsuiker en dan zo van de steel af te knabbelen. De steel niet opeten, smaakt wat bitter.

Kruisbessen met vlierbloesem

Kruisbessen rijpen, als de vlier in bloei staat. Wie zal zich erover verwonderen dat vlier en kruisbes-sen het goed samen kunnen vinden? Wie kruisbessenjam of kruisbessencompote maakt, kan aan elk potje confituur wat vlierbloesem toe voegen en vlierbloesem strooien over de compote.

Zoet broodbeleg met platte kaas en vlier.

Roer een zachte crème van 100g platte kaas, 1 losgeklopt ei, een snufje kaneel en een scheutje rozenwater en voeg er wat afgestroopte vlierbloesem aan toe. Strijk dit uit over dunne boterhammetjes en strooi er basterdsuiker op of giet er een dun straaltje honing over.

Vlierflensjes

Roer een glad pannekoekenbeslag van 200 g bloem, 3 eieren, snufje zout en een halve liter melk. Giet hiervan telkens een flinke lepel in de hete boter m een koekenpan en leg er een lepel afgestroopte vlierbloesem op. Bak de pannenkoeken aan weerskanten bruin, sprenkel er citroensap op en giet er honing over.
Gerelateerde artikelen
De vlier en haar toepassingenDe vlier en haar toepassingenVlierbloesems van de vlier zijn te gebruiken voor allerlei lekkernijen. Zo kan er limonade van gemaakt worden, cider of…
Eten uit de duinenEten uit de duinenEen dagje naar het strand, een mooie wandeling door de duinen en eten maar! Er valt genoeg voedsel te verzamelen in de d…
Tuinkruiden: Vlier, Sambucus NigraDe vlier is altijd onderwerp geweest van legenden en folklore. Dat u vlierbomen vooral bij oude huizen aantreft houdt mi…
Vlier, geen verboden vruchtWie kent er onze vlierstruik niet? Een plant die net zoals de brandnetel graag bij de mensen groeit en dus ook in onze t…
De vlier, een goed middeltje tegen verkoudheidBinnen de familie van de vlier zijn er 25 soorten, maar er komen er slechts drie voor in Nederland en België. Deze heest…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Makamuki0 / Pixabay
  • Bloemen op 't bord. Greet Buchner. Wilde bloemen. KruidMail documentenmap van Maurice Godefridi. www.everyoneweb.com/herbarius

Reageer op het artikel "Bloemen in mijn bord, Vlierbloesem"

Reactie

Willy, 02-06-2011 01:31 #1
Heb dit jaar geen bloemen geoogst.
Er zaten als ik een bloemenscherm op mijn hand iets uitschudde hele kleine beestjes in en dat vond ik niet smakelijk.
Dit was bij meerdere bomen op verschillende plekken.
Dus dit jaar een keer niet maar had nog van vorig jaar in mijn vriezer, dus het komt wel goed en dan maar een jaar minder.

Infoteur: Herborist
Gepubliceerd: 05-05-2009
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Bereiding
Reacties: 1
Schrijf mee!