InfoNu.nl > Eten en Drinken > Recepten > Zelf waterijsjes maken

Zelf waterijsjes maken

Wat is er nou lekkerder dan op een warme zomerdag een heerlijk verfrissend waterijsje te eten? Juist, een zelfgemaakt waterijsje! Deze lekkernij is in trek van jong tot oud. Zo zijn er veel verschillende smaken en verschillende manieren om deze ijsjes te maken.

Wat heb je nodig

  • Een vorm
  • Vriezer
  • IJsstokjes
  • Pers of blender
  • Zeef

De vorm kan van alles zijn, van bakjes waar je ijsklontjes in maakt tot een grote bak met een doorsnede van 12 centimeter. Het makkelijkste is als je ijslolly's wilt maken zijn de speciale vormen hiervoor. Deze zijn meestal wel te vinden bij huishoudwinkels als Xenos en Blokker. In de ijslolly bakjes zitten meestal al stokjes. Voor een leuke kleur kan er zelf eetbare kleurstof worden toegevoegd.

Frambozen ijs

Benodigdheden voor 400 ml

  • 300 gram frambozen
  • 100 gram witte basterdsuiker of 10 gram zoetstof
  • water

Bereidingswijze

Doe de frambozen in de blender samen met 10 ml water. Als alles fijngehakt is kan het goedje worden gezeefd. Vang het vocht op in een bak. Voeg er water aan toe tot er 400 ml is. Doe dit geheel in een pannetje en maak het warm (niet koken). Zorg ervoor dat alles goed oplost. Doe het mengsel in de vorm en zet het in de vriezer. Haal ze eruit als ze helemaal bevroren zijn.

Variatietips

In plaats van water kan er ook gebruik worden gemaakt van yoghurt, hierdoor krijg je yoghurt ijsjes. Wat ook heel lekker is om slagroomijs in de blender te doen met 300 gram frambozen.

Sinaasappel ijs

Benodigdheden voor 400 ml

  • 350 ml sinaasappelsap uit pak of zelf geperst
  • 50 ml water

Bereidingswijze

Filter de sinaasappelsap, zodat er alleen puur sap over blijft. Dit verwarm je in een pannetje, vervolgens voeg je de suiker eraan toe en 50 ml water. Roer het geheel goed. Laat het mengsel afkoelen en vul de vormen ermee. Zet de vormen in de vriezer en haal ze eruit als ze helemaal bevroren zijn.

Aardbeien ijs

Benodigdheden voor 400 ml

  • 350 gram aardbeien
  • 100 gram witte basterdsuiker
  • 75 ml water
  • 1 eetlepel citroensap

Bereidingswijze

Haal de kronen van de aardbeien af en doe ze in de blender samen met 10 ml water tot een mooi geheel. Zeef het goedje en vang het sap op. Voeg aan dit sap de suiker, citroensap en de rest van het water toe en verwarm het tot alles goed is opgelost. Laat het mengsel afkoelen en vul de vormen ermee. Zet de vormen in de vriezer en haal ze eruit als ze helemaal bevroren zijn.
© 2011 - 2019 Cabelona, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Zelf waterijsjes maken"

Infoteur: Cabelona
Gepubliceerd: 13-07-2011
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Recepten
Schrijf mee!