InfoNu.nl > Eten en Drinken > Recepten > Recept voor bladerdeeghapjes met gehaktvulling

Recept voor bladerdeeghapjes met gehaktvulling

Recept voor bladerdeeghapjes met gehaktvulling Deze hartige snacks zijn makkelijk te maken. En kunnen ook als hoofdgerecht geserveerd worden. Volgt u de stappen goed, dan zullen de hapjes welgeslaagd zijn!

Ingrediënten

  • 1 pak bladerdeeg (10 stuks)
  • 250 à 300 gram gehakt
  • 400 gram Chinese roerbakmix (in de supermarkt te koop)
  • 2 zakjes gehaktkruiden van het merk silvo (naturel of paprika is de beste smaak)
  • 1 ei
  • 5 eetlepels paneermeel
  • 5 eetlepels olijfolie voor het bakken
  • 1 theelepel zout(de hoeveelheid is naar uw eigen smaak)

Benodigdheden

  • 2 kommen
  • 1 grote pan
  • 1 vork
  • 2 eetlepels
  • 1 pollepel
  • 1 bakplaat
  • 1 vel bakpapier

Bereiding

Pak het bladerdeeg 1 ½ uur voor de bereiding van de hapjes uit de diepvries. Laat het bladerdeeg in zijn verpakking op kamertemperatuur ontdooien.

Bereiding van het gehakt

  • Het gehakt doet u in een kom. Bij het gehakt voegt u 1 ½ zakje gehaktkruiden, 5 eetlepels paneermeel en 1 ei toe. Mix dan het geheel goed met uw handen.
  • Verdeel het gehakt in 4 grote gehaktballen. Deze plaatst u in de grote pan met daarin 5 eetlepels olijfolie.
  • Zet het vuurtje voor de pan aan. Wanneer de gehaktballen aan één kant een goudbruin kleurtje krijgen, draait u de gehaktballen weer om. Het vuurtje zet u op het laagst met het deksel op de pan.
  • De gehaktballen laat u rustig gaar worden. Dit kan 10 tot 15 minuten duren.
  • U haalt de gehaktballen uit de pan wanneer deze gaar zijn. Dit kun u controleren door met een vork in de gehaktbal te snijden (als het binnenstuk nog rood is, zijn uw gehaktballen nog niet gaar).
  • Plaats de gehaktballen in een grote komt (het liefst geen plastic kom). Van de afgekoelde gehaktballen maakt u met uw vingers er kleine stukjes van. De stukjes moeten als grote en kleine kruimels eruit zien. Om dit snel te doen, kunt u ook de vork gebruiken.

Bereiding van de groente

  • In dezelfde pan waarin de gehaktballen in zaten doet u de roerbak mix. U hoeft geen olijfolie toe te voegen. De jus van de gehaktballen voldoet (al is dit weinig).
  • Zet het vuurtje op de hoogste stand aan. Na 5 minuten zet u het vuurtje weer laag. Voeg dan de resterende gehaktkruiden toe (dit is een ½ zakje) en 1 theelepel zout. Roer het geheel goed met een pollepel.
  • De pan dekt u voor 10 minuten af met een deksel. Tijdens deze 10 minuten roert u af en toe de gemixte groente. Na de 10 minuten is de groente ingezakt en is alles slapper geworden. Is dat niet het geval, laat dan de groente nog enkele minuten doorbakken.
  • Doe het vuurtje uit en voeg daarna de groente bij het gehakt (die u reeds al heeft voorbereid).
  • Roer het geheel en proef of er eventueel zout aan toegevoegd kan worden.

Het maken van de bladerdeeghapjes

  • Om de bladerdeeghapjes op een hygiënische wijze te maken, kunt u dit beter op een snijplank doen.
  • Elk bladerdeeg heeft een vierkante vorm. Deze snijdt u in twee gelijke stukken door het midden. U heeft dan twee rechthoekige bladerdeegstukken. U vult elk rechthoekige bladerdeeg met de gehaktvulling (voor het vullen gebruikt u de eetlepel).
  • Met u vingers maakt u het gevulde bladerdeeg dicht. Plaats het hapje gelijk op het bakpapier. Doe dit totdat de 10 bladerdeeg stukken op zijn.
  • U stopt de bladerdeeghapjes voor ongeveer 15 minuten in een voorverwarmde oven. Wanneer de bladerdeeghapjes aan de bovenkant een goudbruin kleurtje krijgen, zijn ze klaar. Haal ze dan direct uit de oven.

Variatietip

Om de hapjes een luxe uiterlijk te geven. Kunt u een eigeel mixen en dit op de ongebakken hapjes smeren. Het smeren doet u met de kwast.

Bewaartip

De hapjes zijn na het afkoelen voor ongeveer een dag lang houdbaar in de koelkast. In de koekenpan kun u de hapjes weer opwarmen.
© 2011 - 2019 Dominique10, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Pittige borrelhapjes met rundergehaktPittige borrelhapjes met rundergehaktHet voordeel van rundergehakt is dat je het zo pittig kan maken met verschillende ingrediënten als je maar wilt. Het geh…
Warme borrelhapjes: saucijzenbroodjes en variantenDe saucijzenbroodjes als borrelhapje doen het altijd goed. Handig vooraf klaar te maken en met hooguit de magnetron of o…
WorstenbroodjesU kent ze wel, de worstenbroodjes. Te koop in pakken van vier of zes stuks voor in de oven. Maar waarom zouden we deze b…
Zelfgemaakte broodjes, goedkoop en lekker voor studenten!Zelfgemaakte broodjes, goedkoop en lekker voor studenten!Broodjes kopen in de supermarkt is altijd erg duur. Waarom moeilijk doen als het makkelijk kan. Met deze recepten kan je…
Makkelijk en snel, tapas op z'n HollandsMakkelijk en snel, tapas op z'n HollandsOorpspronkelijk komen tapas uit Spanje. Ondertussen heeft deze lekkernij zich over de wereld verspreid en wordt een comb…

Reageer op het artikel "Recept voor bladerdeeghapjes met gehaktvulling"

Reactie

Petra, 03-06-2011 16:07 #1
Ze staan in de oven ben benieuwd! Ziet er gezellig uit.

Infoteur: Dominique10
Gepubliceerd: 17-05-2011
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Recepten
Reacties: 1
Schrijf mee!