InfoNu.nl > Eten en Drinken > Recepten > Heerlijke toscaanse pasta's met kip

Heerlijke toscaanse pasta's met kip

Twee heerlijke recepten uit de beroemde Italiaanse streek Toscane met verse ingredienten. Gezond, makkelijk en lekker. Natuurlijk kunt u ook een beetje experimenteren door bijvoorbeeld beefreepjes te nemen in plaats van kip, of kalfsoester. Bon appetito !

Toscaanse pasta met pesto kip

Ingrediënten voor vier personen:

  • 200 gram pasta (bij voorkeur papardelle, grove penne of tagliatelle)
  • twee kipfilets
  • potje rode pesto (half potje)
  • verse basilicum
  • zongedroogde tomaten (half potje)
  • halve courgette
  • halve aubergine
  • 12 cherrytomaatjes of snacktomaatjes
  • half potje zwarte olijven
  • extra vierge olijfolie
  • snufje oregano
  • snufje tijm
  • milde olijfolie om in te bakken (tweede persing)
  • vers gemalen peper

Voorbereiding:

Snijdt de kipfilets in de breedte in plakken, doe dit met een scherp keukenmes dat u iets schuin houdt (alsof u stokbrood snijdt, niet helemaal recht, maar een beetje diagonaal). Op deze manier wordt nl. de pesto beter opgenomen in de kip. Marineer de kipfiletreepjes in de rode pesto gedurende 15 minuten.

De courgette en aubergine in dunne plakjes snijden, desnoods halveren of in kwarten. Cherrytomaatjes doormidden snijden. Zwarte olijven in plakjes / ringetjes snijden.

Laat de zongedroogde tomaten uitlekken en snijdt deze over de lengte in reepjes. De basilicumblaadjes knijpt u in een hand samen tot een geperst reepje en snijdt deze vervolgens over de breedte in stukjes (niet hakken!). Houd 4 takjes basilicum achter voor de garnering.

Bereiding:

Kook de pasta volgens de bereidingstijd zoals aangegeven op de verpakking.
Bak in een koekepan in een beetje milde olijfolie de courgette en aubergine gaar, op het laatste moment voegt u de cherrytomaatjes toe die u even meebakt. Tenslotte voegt u de oregano en tijm toe.

Ondertussen bakt u in een koekepan de kipreepjes gaar. Olie is niet nodig, in de pesto zit al genoeg olie. Let erop dat u het vuur niet te hoog zet, anders verbrandt de pesto al snel.

Laat de pasta uitlekken in een vergiet en verdeel de pasta daarna in het midden van de vier borden . Sprenkel hierover een scheutje extra vierge olijfolie en wat versgemalen peper. Vervolgens strooit u "nonchalant" de zongedroogde tomatenreepjes, de olijvenringetjes en de verse basilicum over de pasta. Hierop legt u, in het midden van de pasta, het courgette / aubergine / tomaten mengsel.

Tot slot legt u hier dakpansgewijs, of indien gewenst in stervorm, de reepjes kipfilet overheen.

Garneer met een takje basilicum op de kipreepjes. Heerlijk met een krachtige rode wijn (bijvoorbeeld Merlot, Cabernet Sauvignon of Shiraz).

Gevulde Toscaanse kip met walnoten

Ingrediënten voor vier personen:

  • 250 gram pasta (bij voorkeur penne, spaghetti of tagliatelle)
  • vier kipfilets
  • 1 rode peper
  • 2 teentjes knoflook
  • 4 eetlepels groene pesto
  • zongedroogde tomaten (half potje)
  • half potje zwarte olijven
  • zakje walnoten (Baukje)
  • half zakje geraspte oude kaas
  • extra vierge olijfolie
  • vers gemalen peper
  • houten cocktailprikkers

Voorbereiding:

Snijdt de kipfilets in de lengte een beetje in. Dit dient u heel voorzichtig te doen, want u mag er niet doorheen snijden. Door het insnijden in de lengte maakt u van de kipfilet eigenlijk een zakje, dat we later gaan vullen.

Was de rode peper, ontdoe deze van de zaadjes en snijdt deze in kleine reepjes. Pel de knoflooktenen en snijdt deze eveneens in kleine stukjes.

Snijdt de volgende ingredienten fijn of gebruik een keukenmachine of staafmixer, meng alles daarna goed door elkaar: de walnoten, zongedroogde tomaten, pesto, de olijven en de geraspte oude kaas. Dit is de vulling waarmee we de kipfilets gaan vullen. Hiervoor brengt u met een eetlepel een schep vulling aan in de ingesneden kipfilet. Vervolgens smeert u dit voorzichtig uit in de kipfilet en met behulp van 2 a 3 cocktailprikkers maakt u de kipfilet dicht. Herhaal dit voor de andere drie kipfilets. U mag best een beetje royaal zijn met de hoeveelheid vulling.

Bereiding:

Bak de kipfilets in een koekepan in de milde olijfolie langzaam gaar en keer deze regelmatig. Gemiddeld heeft u hiervoor 25 a 30 minuten nodig (de kipfilets moeten door en door gaar zijn!). Laat in een andere koekepan een scheutje milde olijfolie heet worden en fruit op langzaam vuur de rode peper en knoflook gaar.

Laat de pasta uitlekken in een vergiet en verdeel de pasta daarna in het midden van de vier borden . Sprenkel hierover een scheutje extra vierge olijfolie en wat versgemalen peper. Vervolgens verdeelt u het rode peper & knoflook mengsel over de pasta.
Hierna snijdt u iedere kipfilet in schuine plakjes en legt deze dakpansgewijs over de pasta (een kipfilet per bord). Vergeet niet eerst de cocktailprikkers te verwijderen !

Uitstekend te combineren met met een krachtige rode wijn (bijvoorbeeld Barolo, Merlot, Syrah of Cabernet-Syrah). Ook een Chateau Neuf-du-Pape laat zich goed combineren met dit heerlijke gerecht.

BON APPETITO !
© 2011 - 2019 Serrabona, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Makkelijk en snel, studentengerechten met pastaMakkelijk en snel, studentengerechten met pastaPasta is niet alleen makkelijk klaar te maken, maar ook nog eens erg lekker en niet duur. Het ideale gerecht voor een st…
Tivall: een vrolijke gezonde zomer vol kleurrijke groenten!Tivall: een vrolijke gezonde zomer vol kleurrijke groenten!Groenten zijn niet alleen lekker, maar ook heel gezond. Met groenten kun je naar hartenlust variëren en ze zijn een kleu…
Is pesto gezond?Is pesto gezond?Traditionele pestosaus, uit olijfolie, pijnboompitten, basilicum, knoflook en Parmezaanse kaas is een gezonde toevoeging…
Zelf pesto maken: het receptZelf pesto maken: het receptPesto is een heerlijke smaakmaker uit de Italiaanse keuken. Het kan in tal van gerechten gebruikt worden. Tegenwoordig v…
Castagnaccio alla Toscana, kastanjetaart op Toscaanse wijzeCastagnaccio alla Toscana, Italiaanse kastanjetaart, is een recept uit Toscane dat typerend is voor die streek aangezien…

Reageer op het artikel "Heerlijke toscaanse pasta's met kip"

Infoteur: Serrabona
Gepubliceerd: 27-04-2011
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Recepten
Schrijf mee!