InfoNu.nl > Eten en Drinken > Recepten > Klassiekers: Caesar Salade

Klassiekers: Caesar Salade

De "Caesar Salad" is een klassieke salade, die vaak terug te vinden is op de spijskaart van restaurants en bistro's. Het is ongetwijfeld de moeite om hem zelf eens te maken. Ook de historiek van de salade is het bekijken waard. Salades hebben vaak de reputatie van weinig vullend, of voor personen op dieet bedoeld, te zijn. Maar dat klopt in dit geval toch niet helemaal. Ook al is deze salade niet echt zwaar, het is een meer dan degelijke maaltijdsalade! Probeer uit volgens dit eenvoudig recept!

Historiek

Deze salade is genaamd naar Caesar Cardini, een Italiaan die leefde tussen de late 19de en vroege 20ste eeuw. Hij migreerde naar San Diego en was werkzaam als chef kok in de Mexicaanse stad Tijuana. Hij opende al snel een eigen restaurant dat Caesar's Place heette. De Caesar salade is één van zijn persoonlijke creaties. Caesar salade is zeer populair in heel Amerika, maar ook in Europa is de salade ondertussen zeer gekend en doet hij regelmatig dienst op de kaarten van restaurants, hotels en bistro's.

De oorspronkelijke salade volgens Caesar had slechts een paar basisingrediënten, over de loop der tijd zijn er heleboel aanvullingen en afleidingen bijgekomen. De basis bestaat uit bindsla, ook wel Romeinse sla genaamd, croutons, parmezaanse kaas, hardgekookt ei, citroensap en olijfolie. Een aantal aanvullingen die vaak gebruikt worden zijn kip, tomaten, olijven, avocado, gerookte zalm, spek, komkommer, ... te veel om allemaal te vermelden. Hieronder een eigen visie op één van de grootste klassiekers van de salades.

Recept

Ingrediënten
  • 1 krop Romeinse sla
  • enkele sneden (oud) brood
  • Blok parmezaanse kaas
  • 1 ei
  • 2 hardgekookte eieren
  • citroensap
  • olijfolie
  • mosterd
  • worcestershiresaus
  • 2 kipfilets
  • 2 (roma)tomaten
  • blikje ansjovisfilets
  • beetje geraspte wortel
  • enkele teentjes look

Bereiding

Voor de dressing:
  1. Pers twee teentjes knoflook in een kom. Neem 3 ansjovisfilets uit een blik, snijd ze in hele kleine stukjes en voeg ze toe aan de knoflook.
  2. Voeg mosterd, Worcestershire saus, een scheutje witte wijnazijn en citroensap toe.
  3. Voeg ook een ei toe, maar niet voordat je het zo'n 10 à 20 seconden in kokend water hebt gekookt (dit heet in het engels "coddling the egg"). Het ei is nog wel rauw, maar die kleine 20 seconden in kokend water zijn wel cruciaal voor de juiste bereiding van de dressing.
  4. Klop alles tot een mooie homogene luchtige mix. Blijf doorkloppen terwijl je beetje bij beetje de olijfolie toevoegt. Doe dit voorzichtig, geef de olie een kans om zich te mengen met het ei, anders gaat alles schiften en kun je weer opnieuw gaan beginnen.

Voor de salade:
  • Was de sla zorgvuldig en ciseleer (=opvouwen en snijden). Doe in een ruime slakom.
  • Snijdt de sneetjes brood in dobbelsteentjes van ongeveer 1 cm.
  • Zet een pan met anti-aanbaklaag op het vuur met een stevige geut olijfolie. Voeg de brooddobbelsteentjes toe
  • Pel de look en gebruik een lookpers om de look te verdelen op de broodkorstjes, roer goed om en kleur ze mooi goudbruin.
  • Leg de dobbelsteentjes vervolgens op een bord bekleed met keukenpapier om wat uit te lekken.
  • Meng een beetje geraspte wortel, grof zout en peper van de molen onder de sla in de slakom.
  • Napeer vervolgens de dressing over de salade.
  • Snijdt de kipfilets in blokjes en kruidt ze goed met peper, zout en eventueel provencaalse kruiden of wat tijm.
  • Bak de gesneden kipfilets ook mooi egaal bruin.
  • Snijdt ondertussen de hardgekookte eierenen de tomaten overlangs in 4 bootjes.
  • Neem de borden en leg in het midden van het bord een stevige hand van de salade. Schik de gesneden tomaten en hardgekookte eieren rondom.
  • Rasp de parmezaan over het geheel en leg vervolgens de kip op en rondom de salade.
  • Werk af met de broodcroûtons en een stevige draai van de pepermolen.
© 2010 - 2019 Siegfried, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Caesar salade: het ontstaan en receptenCaesar salade: het ontstaan en receptenHet ontstaan van de Caesar salade heeft niets te maken met Julius Caesar zoals je misschien dacht, maar alles met Caesar…
Sla: kropsla was een wilde groente en sla als slaapmiddelSla: kropsla was een wilde groente en sla als slaapmiddelSla is er in soorten en maten. De groente is bovendien gezond en gemakkelijk te verwerken. Sla zou bovendien slaapbevord…
Klassiekers: Salade NiçoiseDe "Salade Niçoise" is een klassieke, alom bekende salade, die ook vaak terug te vinden is in de menukaart van restauran…
Julius Caesar veni, vidi, viciHet derde deel van het Romeinse Rijk gaat over de bekende Gaius Julius Caesar die lange tijd aan de macht was in het Rij…
Klassiekers: Salade FolleDe "Salade Folle" is letterlijk vertaald "gekke salade", vanwege het mixen van zowel vlees als vis in één salade. Deze s…
Bronnen en referenties
  • http://knackweekend.rnews.be/
  • http://www.wijzers.be
  • http://www.freedigitalphotos.net/images/view_photog.php?photogid=2736

Reageer op het artikel "Klassiekers: Caesar Salade"

Infoteur: Siegfried
Laatste update: 27-11-2011
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Recepten
Schrijf mee!