InfoNu.nl > Eten en Drinken > Recepten > Stoofpotjes met gehakt

Stoofpotjes met gehakt

Lekker en gemakkelijk te maken deze stoofpotjes met gehakt. Heeft u even wat minder tijd, deze gerechten kunnen ook worden ingevroren, zodat u ze later snel op tafel kunt zetten.

Herdersstoofpot

Hoofdgerecht voor 7 of 8 personen

Wat heb je nodig:

  • 1 kilo aardappelen, geschild in plakjes
  • 800 gram rundergehakt, gekruid
  • 150 gram ontbijtspek, in stukjes
  • 50 gram roomboter
  • 50 gram kaas, geraspt
  • 1 deciliter bouillon
  • 3 uien, in ringen
  • 1 eetlepel mierikswortel, uit een potje of vers
  • 1 eierdooier + 1 ei
  • zout
  • peper
  • olijfolie
  • ovenschaal

Bereiding:

Verwarm de oven voor op 220 graden (stand 6) en vet de ovenschaal in met wat boter.. Kook de aardappel plakjes in een beetje water met zout, gaar in ± 20 minuten. Doe ze daarna in een vergiet en laat ze goed uitlekken. Pureer vervolgens de aardappel plakjes met een klontje boter, de mierikswortel peper en zout tot een smeuïge puree. Verhit vervolgens in een pan met dikke bodem ± 10 gram boter en bak hierin 2 in ringen gesneden uien. Voeg als de uien glazig zijn het gehakt erbij en bak deze rul. Schenk vervolgens de bouillon bij het ui-gehakt mengsel en breng het al roerend aan de kook. Zet vervolgens het vuur laag, leg de deksel op de pan en laat het ± 20 minuten zachtjes door pruttelen. Bak ondertussen in een beetje olijfolie de stukjes ontbijtspek uit. Klop, als de aardappelpuree voldoende is afgekoeld, het ei en de eidooier door de puree. Schep vervolgens, de helft van het gehakt mengsel in de ovenschaal en doe hierboven op de helft van de aardappelpuree. Schep dan de rest van het gehakt op de puree en eindig met de aardappelpuree. Leg dan de overgebleven ui ringen en de uitgebakken spek op de puree en leg hier en daar een klontje boter. Schuif vervolgens de herderpot in de voorverwarmde oven en laat deze in ± 30 minuten heet en gaar worden.

Stoofpotje met gehaktballen en knakworst

Hoofdgerecht voor 4 of 5 personen

Wat heb je nodig:

  • 250 gram half om half gehakt, gekruid
  • 1 blikje knakworstjes
  • 2 uien, fijn gehakt
  • 2 worteltjes, geschrapt in plakjes
  • 2 stronken prei, in ringen
  • 2 tomaten, ontveld in stukjes
  • 1 stengel bleekselderij, in blokjes
  • 1 teentje knoflook, fijn gehakt
  • 0,5 komkommer, in stukjes
  • 5 eetlepels olijfolie
  • 1 eetlepel zoete sojasaus
  • paprikapoeder
  • marjolein, vers fijn gesneden
  • basilicum, vers fijn gesneden
  • zout
  • peper

Bereiding:

Maak kleine gehaktballetjes van de gehakt en bak deze in hete olijfolie gaar en bruin. Doe dan de knakworstjes in een vergiet en laat ze goed uitlekken, snijdt ze daarna in drieën. Verhit vervolgens 3 eetlepels olijfolie in een pan met dikke bodem en fruit hierin, op hoog vuur de stukjes ui, de blokjes bleekselderij en de plakjes wortel. Zet vervolgens het vuur laag en voeg dan de prei ringen en het knoflook toe. Roer alles enige minuten flink door en doe dan de stukjes komkommer en tomaten erbij. Zet dan het vuur weer hoog, voeg zout, peper, parikapoeder, marjolein, basilicum en sojasaus toe en breng alles al roerend aan de kook. Doe vervolgens de deksel op de pan, draai het vuur laag en laat het stoofpotje ± 15 minuten door pruttelen. Doe vervolgens de knakworstjes en gehaktballetjes bij het stoofpotje en laat deze ± 10 minuten mee warmen. Dit stoofpotje smaakt lekker bij witte rijst of gebakken aardappeltjes.
Gerelateerde artikelen
Internationale stoofpotjesLekker het koude weer buiten en binnen staat een stoofpotje op het vuur. Heerlijk bij een glas wijn en een goed gesprek.

Reageer op het artikel "Stoofpotjes met gehakt"

Infoteur: Anhi
Gepubliceerd: 15-11-2010
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Recepten
Schrijf mee!