InfoNu.nl > Eten en Drinken > Dranken overig > Koele drankjes voor in de zomer

Koele drankjes voor in de zomer

Koele drankjes op een warme zomerdag zijn heerlijk. Enkele tips voor drankjes en wetenswaardigheden over het koelen. Op een warme zomerdag is iedereen wel in voor een koel drankje. De ene kan en niet vanaf blijven en de ander lest de dorst prima met een drankje.

Hoe houd ik mijn drankje koel?

  • De koelkast is uiteraard een prima oplossing als deze in de buurt is. Kijk wel goed naar de stand van de koeling (kan per koelkast verschillen), maar in de deur is de ruimte voor flessen en uitermate geschikt om koel te houden.
  • Op het strand zonder koelkast is een gat graven in het zand en daar de fles inzetten (daarna het gat tot de dop dichtgooien) een oplossing. Het zal niet de koeling van de koelkast hebben, maar geeft redelijke koeling.
  • Op de camping is soms wel ruimte voor een redelijke koelkast en soms niet. Maar als er stroom is, is de mogelijkheid voor een koelkastje voor flessen een oplossing. Deze kastjes zijn meestal niet hoger als een flinke fles en kan je er zon 3 tot 4 flessen in kwijt. In het kleine deurtje is vaak nog wel wat ruimte voor kleine koel te houden zaken. De meeste huishoudwinkels verkopen deze kastjes.
  • Om een flesje op tafel redelijk koel te houden is een wijn- of waterkoeler, waar de fles in kan, of een koelhoes, die gekoeld uit het vriesvak om de fles gaat een prima oplossing.

Geschikte drankjes als het warm is?

Niet handig om jezelf koel te houden zijn alcoholische drankjes, koffie en thee. Er wordt door deze drankjes vocht onttrokken uit het lichaam en dit is voor de koeling weer niet goed. Wil je toch een alcoholisch drankje drinken combineer het dan met water. Door af en toe een slok water te nemen voorkom je het onttrekken van water aan het lichaam en komt de alcohol niet zo hard aan.

Vanzelfsprekend is water het beste en drinkt het prettigst als het gekoeld is, maar te koud kan in het lichaam licht shockerend werken. De combinatie van water en fruit kan een prima oplossing zijn. Ijsblokjes met vers vruchtensap of stukjes fruit in de mond nemen kunnen heerlijk verkoelend zijn. Maar een glas vers vruchtensap met enkele ijsblokjes kan ook een verfrissend zijn op een warme zomerdag.

De combinatie van witte wijn met fruit kan ook heerlijk verfrissend zijn. Combineer de volgende ingrediënten tot een heerlijk fris zomerdrankje:
  • 1 fles zoete of half droge witte wijn
  • 4 eetlepels aardbeiensiroop
  • 10 tot 15 aardbeien
  • 1 sinaasappel
  • 1 citroen
  • 1/2 ananas (klein maken in blokjes)
  • eventueel nog een scheut likeur (er zijn verschillende soorten fruitlikeuren).

Wat minder voor de hand liggend maar wel verfrissend is de komkommerbowl:
1 fles witte wijn in een kom doen, voeg daar een komkommer in dunne plakken, 1 citroen in dunne plakken en 2 theelepels suiker aan toe. Een half uur in de koelkast en daarna ½ fles mousserende witte wijn aan toevoegen. Weer een half uur in de koeling. Voor het serveren de komkommer er uit halen en enkele plakjes verse komkommer toevoegen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Afvallen: hoeveel suiker zit er in je drinken?Afvallen: hoeveel suiker zit er in je drinken?Iedereen weet dat het eten van suiker niet verstandig is wanneer je wilt afvallen. Suiker is een echte dikmaker. Toch zi…
Dieet en frisdrank, light varianten zijn boosdoener obesitasDieet en frisdrank, light varianten zijn boosdoener obesitasOm het drinken van de verplichte hoeveelheid vocht voor de mens aantrekkelijker te maken zijn er frisdranken op de markt…
Hoe kun je stoppen met frisdrank drinken?Hoe kun je stoppen met frisdrank drinken?Het klinkt zo gemakkelijk: stop met frisdrank drinken wanneer je wilt afvallen. We weten eigenlijk allemaal wel waarom w…
Huisbar en accessoiresHuisbar en accessoiresAls je van plan bent leuke feestjes te geven en bezit over een huisbar is het wel handig om de juiste bar materiaal en a…

Reageer op het artikel "Koele drankjes voor in de zomer"

Infoteur: Annastaal
Gepubliceerd: 17-05-2008
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Dranken overig
Special: Drank
Schrijf mee!