InfoNu.nl > Eten en Drinken > Recepten > Bagels, zoet of hartig

Bagels, zoet of hartig

Bagels, zoet of hartig Bagels vinden hun basis binnen de joodse keuken en zijn uitermate geschikt om te combineren met allerlei zoete en hartige etenswaren. In de Verenigde Staten is de bagel volledig ingeburgerd, maar in Nederland ng niet. De bagel wordt hier overigens wel steeds pupulairder. Eerst het maken van een bagel (wel pocheren!) zonder extra toevoedingen en daarna nog een aantal mogelijkheden om te combineren.

Bagel

Ingrediënten

  • 500 gram witte bloem
  • 1 theelepel zout
  • 4 eieren
  • 2 theelepels zonnebloemolie
  • 1 theelepel honing
  • 8 gram instant gist
  • 2 dl water

Bereiding

Meng de bloem, het zout en de gist in een stevige bak en maak daarna een kuiltje in het midden. Doe daarna een mengsel van 3 geklopte eieren, de honing en wat zonnebloemolie in het kuiltje en doe er wat water bij. Daarna kan je er een zacht mengsel van maken.

Als het mengsel goed gekneed is kan het op een glad oppervlak gelegd worden waar alleen wat bloem op gestrooid is. Ga nu door met stevig kneden (10 tot 12 minuten). Als het deeg gereed is kan het in een beboterde bak gedaan worden en leg er een vochtige schone doek overheen. Nu kan het deeg gaan rijzen (minimaal de dubbele hoeveelheid). Dit duurt zo地 35 tot 45 minuten.

Als het deeg klaar is kan het op een bebloemd glad oppervlak gelegd worden en verdeel het mengsel over een 12 tot 14 gelijke delen. Rol ieder deel op tot een soort kookworst en leg deze rond (uiteinden over elkaar leggen). Gebruik wat water om de uiteinden nog eens goed aan te drukken. De ronde vormen kunnen u op de bakplaat (zorg voor een ingevette onderkant) en laat ze zo地 15 minuten rijzen. Daarna kunnen ze in een grote pan met licht gezouten kokend water. Zo地 halve minuut pocheren en daarna kunnen ze opnieuw op de bakplaat.

Nu het resterende ei gebruiken om losgeklopt de bagels in wording te besmeren. Daar gaan ze mooi van glanzen. Als laatste kunnen de gepocheerde bagels de oven in op zo地 200 graden. Zo地 15 minuten in de oven maakt ze mooi bruin en na afkoeling gereed voor consumptie.

Bagel met zoete vulling

Combineer de bagel met:
  • echte boter en pure hagelslag
  • honing
  • gesmolten pure chocolade (smeerbare substantie)
  • echte boter met verse aardbeien en wat suikerpoeder
  • sinaasappeljam

Bagel met hartige vulling

Combineer de bagel met:
  • eierensalade
  • tonijnsalade van tonijn met kappertjes en een eetlepel yogonaise
  • flinderdun gesneden gerookte zalm
  • pittige 20+ kaas met wat plakjes tomaat
  • filet american gemengd met wat groene pesto

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Bagels, zoet of hartig"

Infoteur: Annastaal
Gepubliceerd: 22-02-2010
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Recepten
Special: Snacks
Schrijf mee!