InfoNu.nl > Eten en Drinken > Recepten > Gezonde en lekkere borrelhapjes

Gezonde en lekkere borrelhapjes

Gezonde en lekkere borrelhapjes We zijn meer dan ooit met gezondheid en voeding bezig. Op zich is daar niets mis mee, maar teveel wordt er nog gedacht in termen van veel groen en weinig smeuïg eten. Dat is een misvatting en volledig achterhaalt. Als je ’s avonds bij de borrel nog een hapje wilt serveren, maar niet meteen de hoeveelheid van een volledige maaltijd binnen wilt krijgen, zijn daar voldoende mogelijkheden voor.

Zorg voor een gezonde basis

Een gezonde basis kan een toastje zijn. Er zijn volkerentoastjes, maar ook toast met geen koolhydraten en wel vezels (o.a. Atkins heeft ze in haar assortiment). Dit (rogge)brood kan functioneren als vervanger van de boterham, maar kan ook prima dienst doen als toast. Je zit eerder vol en “snaaien” zal minder snel gebeuren.

Komkommer als basis

Maar er zijn nog meer mogelijkheden. Zo kan een stevige plak komkommer ook de basis vormen. Denk hierbij aan beleg zoals:
  • Strooi wat aroma op de komkommer en leg er een gehalveerd sherry tomaatje op.
  • Maak een “torentje” en beleg de komkommer met een stukje gekookte kipfilet, een stufje basilicum en strooi daar wat pittige 20+ kaas overheen.
  • Leg een plakje tomaat op de komkommer en een plakje mozzarella. Eventueel nog wat pijnboompitjes om het te garneren.
  • Rol een halve asperge in een half plakje magere ham en prik dit vast op een plak komkommer (bijvoorbeeld gesneden in de lengte).
En zo valt er nog veel meer te combineren.

Beleg

Kies je uiteindelijk toch voor het aloude vertrouwde toastje of de variant daarop, bedenk dan allerlei lekkere vullingen in de magere varianten. Niet iedere magere variant is ook daadwerkelijk een magere variant, maar bekijk dit goed op de verpakking. Kaas op toast kan door een pittige 20+ kaas te nemen, een prima vervanging zijn. Heb je liever iets van vlees op het toastje, dan is kip (kip als broodbeleg, maar ook gekookte kip), rosbief of filet american een prima alternatief. Garneer het met een stukje augurk, uitje of gehalveerd sherrytomaatje.

Tomaat

Tomaat is per definitie gezond en lekker en kan met nog veel meer gecombineerd worden. Denk bijvoorbeeld aan verschillende soorten kaas
  • Cottagecheese
  • (Reguliere) kaas (maar dan de 20+ variant voor de lijn)
  • Mozzarella
  • Parmezaanse kaas
  • Geitenkaas

Verse geitenkaas met een plakje appel even in de oven (er moet een licht bruin randje bovenop verschijnen), leg er een gehalveerd sherrytomaatje op en serveer het zo of met een toastje er nog onder.

Filet American

Het is een misvatting dat file american vet is. Als de juiste samenstelling wordt gebruikt is filet american absoluut niet slecht. Beleg een toastje met wat filet american gecombineerd met:
  • wat groene pesto
  • snippers rode ui of Amsterdams uitje
  • fijngemaakte knoflook
  • zwarte peper
  • plakje augurk
  • pittige strooikaas
En ook hier kan eindeloos mee gevarieerd worden. Om het jezelf gemakkelijk te maken, kunnen de kant en klare toastje met filet american klaar gezet worden en in aparte bakjes de verschillende spullen om mee te mengen. Ziet er leuk uit en men kan zelf hoeveelheden en combinaties bepalen.

Fris

Een fris borrelhapje serveer je bijvoorbeeld door meloen met vleeswaren te combineren. De ham is bij menigeen bekend, maar kip of kalkoen is ook een prima combinatie en zelfs rosbief kan een prima combinatie vormen. Een snufje sambal is voor degene die het vervolgens pittig wil maken, een prima toevoeging.

Bewust eten

Door bewust met al je eten om te gaan, weet je enig moment waar je in vetten en koolhydraten over spreekt. Dan blijft er meer dan voldoende over om mee te combineren en lekkere borrelhapjes voor te zetten en bedenk je mogelijk zelfs nieuw varianten waar je bij de traditionele borrelhapjes niet aangedacht zou hebben.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Caloriearme borrelhapjes, hapjes voor een gezond dieetCaloriearme borrelhapjes, hapjes voor een gezond dieetHet kan zo gezellig zijn. Op een mooie zomeravond gezellig in de tuin of in de winter bij de open haard, het drinken van…
Borrelhapjes van bladerdeegBorrelhapjes van bladerdeegBorrelhapjes doen het altijd goed en bladerdeeg borrelhapjes ook, maar we weten allemaal dat we voorzichtig met de blade…
Borrelhapjes recepten voor de koude maandenBorrelhapjes recepten voor de koude maandenBorrelhapjes doen het altijd goed, zomer en winter. Alleen is de smaak in de zomer meestal net even anders als in de win…
Ingepakte borrelhapjes, feestelijk, lekker en gezondIngepakte borrelhapjes, feestelijk, lekker en gezondDe borrelhapjes blijven mateloos populair, maar dat neemt niet weg dat de vette frituurhap langzaam terrein aan het verl…

Reageer op het artikel "Gezonde en lekkere borrelhapjes"

Infoteur: Annastaal
Gepubliceerd: 19-01-2010
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Recepten
Special: Magere maaltijden
Schrijf mee!