InfoNu.nl > Eten en Drinken > Recepten > Recepten uit de magnetron

Recepten uit de magnetron

Heb je na je werk geen zin of geen tijd om lang in de keuken te staan, dan is koken in de magnetron DE oplossing. Koken met de magnetron kan tegenwoordig. De eerste magnetrons konden alleen gebruikt worden om te ontdooien en op te warmen. De techniek is verder ontwikkeld en met de magnetron kan daardoor ook gekookt, gebakken en gestoofd worden.
Voor de recepten hieronder heeft u een magnetron nodig van 700 Watt. Hebt u een magnetron van 650 Watt, dan moet u bij de tijd die staat aangegeven, 20% tijd optellen.

Stroganoff

Hoofdgerecht voor 4 personen, klaar in 20 minuten

Wat heb je nodig:

  • 750 gram runderfilet, in blokjes
  • 250 gram champignons, in plakjes
  • 200 milliliter slagroom, niet geklopt
  • 110 gram tomaten, gaar en in stukjes
  • 30 gram boter
  • 1 ui, gesnipperd
  • 4 eetlepels crème fraiche
  • 3 eetlepels boter
  • 2 eetlepels maïzena
  • 2 eetlepels tomatenpuree
  • 1 eetlepel mosterd
  • Citroensap
  • Zout
  • Witte peper

Bereiding:

De magnetron steeds op 700 Watt zetten, tenzij anders wordt aangegeven. Doe 3 eetlepels boter in een schaal en zet deze 3 minuten in de magnetron. Voeg dan de blokjes rundvlees toe aan de gesmolten boter en ze de schaal, zonder deksel 5 minuten in de magnetron, schep het vlees met de boter in de tussen tijd een paar keer om. Neem vervolgens het rundvlees uit de schaal, strooi er wat peper en zout over en zet het afgedekt weg. Let op bewaar de schaal met het vleesvocht. Doe vervolgens 30 gram boter en ui in een schaal zonder deksel en laat de ui 4 minuten fruiten, tot ze glazig is. Voeg vervolgens bij de ui, wat zout, peper en de plakjes champignons en roer alles goed door. Doe een deksel op de schaal en stoof het ui/champignon mengsel 3 minuten. Voeg vervolgens de stukjes tomaat toe, doe de deksel weer op de schaal en verwarm het mengsel nog 1 minuut. Neem de schaal uit de magnetron en voeg het vleesvocht, het rundvlees, de tomatenpuree, mosterd, slagroom, crème fraiche en wat citroensap er aan toe en roer alle ingrediënten goed door elkaar. Als de stroganoff te nat is, maak dan van maïzena en koud water een glad papje en roer dit door de stroganoff, om het te binden. Zet de schaal met de stroganoff, zonder deksel erop, nogmaals 4 minuten in de magnetron. Controleer of het gerecht gaar en op smaak is, eventueel nog peper en zout toevoegen en na garen.

Zuurkool

Hoofdgerecht voor 4 personen, klaar in 15 minuten.

Wat heb je nodig:

  • 0,15 liter appelsap
  • 750 gram zuurkool
  • 30 gram boter
  • 4 jeneverbessen
  • 1 blik ananas (125 gram), in stukjes
  • 1 ui, in ringen
  • 2 eetlepels ananassap
  • 1 eetlepel aardappelmeel
  • Zout
  • Suiker

Bereiding:

De magnetron steeds op 700 Watt zetten, tenzij anders wordt aangegeven. Doe de boter en de ui in een schaal zonder deksel en verwarm het 3 minuten in de magnetron. Neem daarna de schaal uit de magnetron en roer er het appelsap de jeneverbessen den de zuurkool door. Doe vervolgens de deksel op de schaal en zet de zuurkool 9 minuten in de magnetron. Roer ondertussen van het ananassap en het aardappelmeel een glad papje . Neem dan de schaal weer uit de magnetron en roer het papje en de ananas stukjes door de zuurkool. De ananas kan worden vervangen door stukjes appel. Doe vervolgens de deksel op de schaal en zet deze nog 3 minuten in de magnetron. Proef vervolgens de zuurkool en maak deze op smaak met zout en suiker.

Aardappels koken

Gerecht voor 4 personen, klaar in 10 minuten.

Wat heb je nodig:

  • 750 gram aardappelen
  • 4 eetlepels water
  • Zout

Bereiding:

De magnetron steeds op 700 Watt zetten, tenzij anders wordt aangegeven. Schil de aardappelen en snijd deze in kleine gelijke blokjes. Doe vervolgens het water, aardappelen en wat zout in een schaal, doe de deksel erop en zet de aardappels 10 minuten in de magnetron. Giet daarna het water af en laat de aardappels nog 5 minuten nagaren (buiten de magnetron), met de deksel op de schaal. Kruimige aardappelen moeten onafgedekt nog 1 minuut in de magnetron nagaren. Dien de aardappelen direct op, garneer ze eventueel met peterselie.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Recepten uit de magnetron"

Reacties

Centin Nicole, 06-09-2016 19:23 #2
Ik heb vandaag 2 stukjes kip in een potje met deksel gelegd na het te hebben gekruid. Het deksel was voorzien van twee gaatjes. Tijdens het garen is het deksel eraf gevlogen. Moet ik dan zonder deksel garen? Alvast bedankt voor de info.

A. de Bruijn, 29-05-2012 15:57 #1
Heb uw recepten gelezen en ze lijken mij heerlijk. Heb echter net een set magnetron schalen gekocht merk Handy kitchen en cookery op de doos staat. Tijdens het ontdooien, koken of bereiden in de magnetron Nooit de deksel op de schaal laten.
Is dit wel te doen? En hoe gaat het met het water? Reactie infoteur, 01-06-2012
In de recepten staat aangeven wanneer de deksel er wel of niet op moet, maar bij twijfel zou ik de deksel er op doen (of half op doen) zodat het vocht er in ieder geval uit kan. Veel succes met de recepten en eet smakelijk.

Infoteur: Anhi
Gepubliceerd: 07-01-2010
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Recepten
Reacties: 2
Schrijf mee!