InfoNu.nl > Eten en Drinken > Recepten > Visrecepten maar dan anders

Visrecepten maar dan anders

Visrecepten maar dan anders We weten allemaal dat vis gezond is en dat we het af moeten wisselen (2x vette vis per week) met de vleesgerechten. Een eenvoudig stukje vis kunnen we nog wel klaar maken, maar soms is vis op een andere manier klaar gemaakt ook heel lekker. De recepten zijn gebaseerd op 2 tot max 3 personen, met veel verse groenten en de bereiding vergt niet meer dan zo’n 15 minuten.

Tilapiafilet roerbakken

Ingrediënten

  • 300 gram tilapiafilet
  • 350 gram Italiaanse roerbakgroente
  • olijfolie
  • 1 theelepel chilipoeder
  • 1 rode ui
  • 1 citroen
  • 1 teentje knoflook
  • 3 tomaten
  • 15 zwarte olijven
  • peper en zout

Bereiding

Snij de tilapiafilet in kleine stukjes en knijp er voorzichtig wat citroen boven uit. Strooi er dan wat chilipoeder en peper en zout overheen en laat de olijfolie in de wok heet worden. Doe dan de roerbakgroente, de klein gemaakt uit en knoflook erbij en als laatste de vis. Roer het goed door en laat het zo’n 4 minuten staan. Daarna de klein gemaakte tomaat en de olijven erbij en voeg wat water toe. Laat het geheel opnieuw even staan (5 tot 6 minuten) en serveer het dan met een lekkere volkoren pasta.

Koolvis met broccoli in paprikasaus

Ingrediënten

  • 4 stukken koolvisfilet van 150 tot max 175 gram
  • 2 rode paprika’s
  • 1 groene paprika
  • 2 grote rijpe tomaten
  • olijfolie
  • 1 klein blikje tomatenpuree
  • 1 bosje lente-uitjes
  • paprikapoeder
  • 300 gram broccoli
  • bloem
  • peper en zout

Bereiding

Verhit 2 eetlepels olijfolie en roerbak hier de paprika en tomaten in (4 tot 5 minuten) en voeg daarna het kleine blikje tomatenpuree toe en wat peper en zout naar smaak. Laat het geheel zeker 15 minuten op een laag pitje staan. Daarna pureren maar wel warm houden.
Maak nu de lente-uitjes klein en bak deze ook in een beetje olijfolie en laat ze daarna een beetje droogbakken. Maak vervolgens een mengsel van wat bloem, peper en zout en wat paprikapoeder en haal de stukken koolvis er doorheen. Deze kunnen vervolgens in wat olijfolie gebakken worden en wel tot ze lichtgekleurd zijn.
Kook tegelijkertijd de brolloci en serveer de saus met een stukje koolvis, de lente uitjes en wat broccoli roosjes erbij. Desgewenst kan er nog wat paprikapoeder over gepoederd worden.

Zalm in een pikant jasje

Ingrediënten

  • 2 moten zalm
  • 2 rode uien
  • olijfolie
  • 1 teentje knoflook
  • 2 grote rijpe tomaten
  • enkele champignons
  • sambal oelek
  • 1 rode paprika
  • 1 groene paprika
  • peper en zout
  • groente naar smaak (spinazie, haricots, broccoli)
  • volkorenpasta

Bereiding

Was de zalm goed schoon en dep deze droog met wat keukenrol. Bak vervolgens de klein gemaakte rode uien samen met de knoflook, de klein gesneden paprika’s, tomaat en 2 eetlepels sambal oelek in wat olijfolie. Meng het goed en laat het even staan en doe vervolgens de zalm erbij. Meng het goed met de groente die reeds gebakken zijn en smeer nog wat sambal oelek over de vis. Vervolgens wat peper en zou erbij en laat het geheel zo’n 20 minuten op een laag pitje sudderen.
Server het vervolgens met groenten naar smaak en enkele eetlepels volkeren pasta.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Visrecepten maar dan anders"

Infoteur: Annastaal
Gepubliceerd: 02-10-2009
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Recepten
Special: Gemakkelijke gerechten
Schrijf mee!